Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW
z dnia 13 lutego 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
Na podstawie § 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1. W zarządzeniu Nr 17 Ministra Finansów z dnia 1 marca 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 21, 48, 56 i 70 oraz z 2017 r. poz. 13), w załączniku do zarządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3:
a) uchyla się pkt 33,
b) po pkt 36 dodaje się pkt 36a w brzmieniu:
„36a) Biuro Logistyki – BL;”,
c) pkt 37 otrzymuje brzmienie:
„37) Biuro Zarządzania Programami i Kontroli Wewnętrznej – BZK;”,
d) po pkt 37 dodaje się pkt 37a w brzmieniu:
„37a) Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego – SAW;”,
e) uchyla się pkt 38;
2) użyte w § 10 w ust. 3 w zdaniu pierwszym oraz w § 25 w ust. 1 w pkt 12 w lit. k, w różnym przypadku wyrazy „Biuro Administracyjne”, zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami „Biuro Logistyki”;
3) użyte w § 25 w ust. 1 w pkt 12 w lit. l we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „Biurem Kontroli Wewnętrznej” zastępuje się wyrazami „Biurem Zarządzania Programami i Kontroli Wewnętrznej”;
4) w § 28:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji odpowiada za realizację zadań związanych z ochroną, zarządzaniem bezpieczeństwem informacji, w tym bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych, obroną cywilną, zarządzaniem kryzysowym, w tym ochroną infrastruktury krytycznej, pozamilitarnym przygotowaniem obronnym oraz za obsługę organizacyjną Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Administratora Bezpieczeństwa Informacji.”,
b) w ust. 2 w pkt 10 kropkę zastępuję się średnikiem i dodaje się pkt 11–14 w brzmieniu:
„11) organizacja ruchu osobowego, materiałowego i samochodowego;
12) zapewnienie ochrony osób i mienia;
13) zabezpieczenie przeciwpożarowe budynków Ministerstwa;
14) organizacja wykonywania zadań obrony cywilnej w Ministerstwie.”;
5) w § 34 w pkt 3 w lit. b kropkę zastępuję się średnikiem i dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:
„4) prowadzeniem ewidencji składników majątkowych Ministerstwa;
5) zarządzaniem procesem delegowania w podróże służbowe oraz obsługi związanej z organizowanymi zagranicznymi wyjazdami służbowymi.”;
6) w § 38 w ust. 2:
a) w pkt 1 uchyla się lit. b,
b) uchyla się pkt 11;
7) w § 48 uchyla się ust. 3;
8) uchyla się § 58;
9) w § 59 w ust. 1 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 i 11 w brzmieniu:
„10) zarządzania obiegiem i archiwizacją dokumentów, w tym prowadzenia archiwum zakładowego dla działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe;
11) zapewnienia obsługi kancelaryjnej, w tym prowadzenia Kancelarii Ministerstwa.”;
10) po § 61 dodaje się § 61a w brzmieniu:
„§ 61a. 1. Biuro Logistyki odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa związanych z zapewnieniem warunków działania i funkcjonowania urzędu w zakresie:
1) zamówień publicznych, w tym obsługi prawnej zamówień publicznych;
2) zarządzania nieruchomością położoną przy ul. Świętokrzyskiej 12 w Warszawie oraz lokalami Ministerstwa, w tym zapewnienia niezbędnych usług i dostaw oraz rozliczeń związanych z ich eksploatacją;
3) zapewnienia gotowości eksploatacyjnej nieruchomości i lokali Ministerstwa, o których mowa w pkt 2, w tym instalacji, infrastruktury technicznej i systemów z wyłączeniem infrastruktury i systemów pozostających w zakresie zadań pozostałych komórek organizacyjnych;
4) zapewnienia obsługi gospodarczej i technicznej nieruchomości i lokali, o których mowa w pkt 2;
5) organizacji stanowisk pracy, wyposażenia pracowników w sprzęt biurowy oraz materiały biurowe;
6) gospodarowania mieniem, z wyłączeniem zadań zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;
7) realizacji usług transportowych i poligraficznych.
2. Biuro prowadzi również sprawy majątkowe dotyczące:
1) międzynarodowych układów odszkodowawczych;
2) finansowania przez budżet partii politycznych i komitetów wyborczych;
3) udziału w postępowaniach prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1169, z późn. zm.);
4) stwierdzenia nieważności orzeczeń Ministra Skarbu o przejęciu na własność Skarbu Państwa przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego;
5) roszczeń w zakresie bankowych i ubezpieczeniowych tzw. „martwych kont szwajcarskich”;
6) rozpatrywania wniosków o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłat należności pieniężnych na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych.”;
11) § 62 otrzymuje brzmienie:
„§ 62. 1. Biuro Zarządzania Programami i Kontroli Wewnętrznej odpowiada za koordynację kontroli zarządczej, zarządzanie programami i projektami w Ministerstwie, prowadzenie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie, koordynację kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne, a także koordynację rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli w komórkach organizacyjnych;
2) koordynowanie organizacji kontroli przeprowadzanych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne;
3) koordynowanie odpowiedzi udzielanych przez komórki organizacyjne na korespondencję kierowaną do Ministra związaną z przeprowadzanymi kontrolami przez zewnętrzne organy kontroli;
4) monitorowanie realizacji przez komórki organizacyjne wniosków i zaleceń pokontrolnych;
5) koordynowanie działań związanych z planowaniem oraz sprawozdawczością z działalności kontrolnej realizowanej przez Ministra na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092);
6) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą w Ministerstwie i w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe;
7) koordynowanie planowania strategicznego w Ministerstwie, w tym monitorowanie i określanie mechanizmów planowania strategicznego;
8) zarządzanie portfelem programów i projektów realizowanych w Ministerstwie lub w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
9) ustalanie ramowych zasad systemu zarządzania, koordynacji i kontroli oraz monitorowanie spraw związanych z wdrażaniem w Ministerstwie projektów i programów, w tym dofinansowywanych ze środków UE lub innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi;
10) koordynowanie rozpatrywania przez komórki organizacyjne petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195, z późn. zm.);
11) koordynowanie rozpatrywania przez komórki organizacyjne skarg i wniosków, o których mowa w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23, z późn. zm.) oraz przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, a także dokonywanie okresowych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
3. W uzasadnionych przypadkach Biuro może prowadzić kontrolę podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa.”;
12) po § 62 dodaje się § 62a w brzmieniu:
„§ 62a. Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za prowadzenie audytu wewnętrznego w Ministerstwie oraz współpracę z audytorami wewnętrznymi w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.”;
13) uchyla się § 63;
14) w § 65 w ust. 2:
a) uchyla się pkt 1–3,
b) dodaje się pkt 4–7 w brzmieniu:
„4) podejmowanie działań usprawniających wykonywanie kontroli zarządczej w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w obszarze IT, w tym inicjowanie działań dotyczących wdrażania systemów lub narzędzi zarządzania w tym obszarze;
5) nadzorowanie zadań dotyczących tworzenia lub aktualizacji wytycznych i dobrych praktyk w zakresie zarządzania strategicznymi systemami informatycznymi;
6) prowadzenie analiz i proponowanie rozwiązań systemowych w zakresie funkcjonowania mechanizmów zarządczych dotyczących systemów informatycznych w Ministerstwie i w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) proponowanie rozwiązań systemowych dotyczących ujednolicenia i doskonalenia informacji zarządczych, w tym niezbędnych do zarządzania ryzykiem w obszarze IT.”.
§ 2. W przypadku gdy wejście w życie zarządzenia spowoduje konieczność zmiany dotychczasowego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego danej komórki organizacyjnej, dyrektor tej komórki przedłoży Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Finansów do zatwierdzenia, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, nowy wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Rozwoju i Finansów: wz. W. Janczyk