Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-03-07
Wersja aktualna od 2020-03-07
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 6 marca 2020 r.
w sprawie wieloletniego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami na lata 2020-2023
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przyjmuje się wieloletni program współpracy Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami na lata 2020-2023, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER |
M. GRÓBARCZYK |
|
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działami administracji rządowej: gospodarka wodna, gospodarka morska, rybołówstwo i żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
Załącznik do zarządzenia Nr 12 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 6 marca 2020 r. (poz. 13)
WIELOLETNI PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI INTERESARIUSZAMI NA LATA 2020-2023
I. Cel główny Programu
Tworzenie warunków dla efektywnej współpracy Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami na rzecz rozwoju polskiej gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej.
II. Cele szczegółowe Programu
1. Zaangażowanie organizacji pozarządowych oraz innych interesariuszy w realizację zadań na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju polskiej gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej.
2. Tworzenie efektywnego modelu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami.
3. Budowanie pozytywnych relacji z organizacjami pozarządowymi oraz innymi interesariuszami.
4. Zapewnienie otwartości na propozycje i potrzeby zgłaszane przez stronę społeczną w obszarze polskiej gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej oraz ich obiektywnej oceny.
5. Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez uwzględnianie potrzeb tych osób w planowanej i prowadzonej działalności.
III. Okres realizacji Programu
Program jest realizowany w okresie od roku 2020 do roku 2023. W trakcie obowiązywania Program może podlegać aktualizacjom poprzez przyjęcie nowego tekstu Programu w formie zarządzenia Ministra.
IV. Zasady współpracy z interesariuszami
Dobra wiara - współpraca prowadzona jest w duchu dialogu, strony słuchają siebie nawzajem, wykazując wolę zrozumienia odmiennych racji.
Efektywność - działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.
Jawność - strony wzajemnie informują się o planowanych kierunkach działań.
Koordynacja - każda inicjatywa współpracy posiada gospodarza odpowiedzialnego za jej przebieg merytorycznie i organizacyjnie, w ramach struktury organizacyjnej Ministerstwa.
Obiektywność - decyzje strony publicznej podejmowane są w oparciu o racjonalne merytoryczne przesłanki, po wszechstronnym rozważeniu stanowisk interesariuszy.
Partnerstwo - strony współpracy starają się budować obustronne zaufanie i przyczyniać się do tworzenia pozytywnych relacji.
Pomocniczość - strona publiczna wspiera interesariuszy w rozwiązywaniu problemów i wyzwań, z którymi nie są w stanie samodzielnie sobie poradzić.
Poszanowanie interesu ogólnego - poszczególni interesariusze mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, jednak ostateczne decyzje uwzględniają interes publiczny i dobro ogólne.
Powszechność - każdy zainteresowany tematem może wyrazić swój pogląd.
Przewidywalność - współpraca przebiega w sposób zaplanowany i w oparciu o czytelne reguły.
Responsywność - każdemu należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie, na przykład w formie odpowiedzi zbiorczych.
Suwerenność stron - strony współpracują z poszanowaniem swojej niezależności.
Uczciwa konkurencja - interesariusze mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych zadań publicznych.
V. Podmioty objęte Programem
1. Organizacje pozarządowe - m. in. fundacje, stowarzyszenia, federacje i związki organizacji pozarządowych.
2. Partnerzy społeczni - m. in. związki zawodowe, organizacje pracodawców i pracowników, wojewódzkie izby rolnicze, uczelnie, szkoły, związki sportowe, zrzeszenia studenckie, koła naukowe, marynarze, rybacy, osoby uprawiające żeglugę sportowo lub amatorsko, rolnicy, osoby ze szczególnymi potrzebami oraz stowarzyszenia je reprezentujące.
3. Podmioty gospodarcze - m. in. przedsiębiorcy, armatorzy, federacje i związki przedsiębiorców.
4. Jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki.
5. Media - m. in. telewizja, radio, prasa, portale internetowe, media społecznościowe i specjalistyczne czasopisma branżowe.
6. Inne podmioty związane lub zainteresowane sprawami z zakresu polskiej gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, rybołówstwa oraz żeglugi śródlądowej.
VI. Zakres przedmiotowy współpracy
Współpraca realizowana jest w pełnym zakresie zadań pozostających w gestii Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, tj.:
1. gospodarki morskiej obejmującej zwłaszcza sprawy:
1) transportu morskiego i żeglugi morskiej;
2) obszarów morskich;
3) portów i przystani morskich;
4) przemysłu stoczniowego;
5) ochrony środowiska morskiego.
2. gospodarki wodnej obejmującej zwłaszcza sprawy:
1) kształtowania, ochrony i racjonalnego wykorzystywania zasobów wodnych;
2) utrzymania śródlądowych wód powierzchniowych stanowiących własność Skarbu Państwa wraz z infrastrukturą techniczną związaną z tymi wodami, obejmującą budowle oraz urządzenia wodne;
3) utrzymania śródlądowych dróg wodnych;
4) ochrony przeciwpowodziowej, w tym budowy, modernizacji oraz utrzymania urządzeń wodnych zabezpieczających przed powodzią oraz koordynacji przedsięwzięć służących osłonie i ochronie przeciwpowodziowej państwa;
5) retencji wodnej, w tym małej retencji i mikroretencji;
6) melioracji wodnych;
7) przeciwdziałania skutkom suszy;
8) funkcjonowania państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby hydrogeologicznej, z wyłączeniem zagadnień monitoringu jakości wód podziemnych;
9) współpracy międzynarodowej na wodach granicznych;
10) określenia zasad i warunków zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków;
11) dostępu do wody na cele produkcji przemysłowej i rolniczej;
12) tworzenia warunków dla energetycznego wykorzystania wód.
3. rybołówstwa obejmującego zwłaszcza sprawy:
1) rybactwa śródlądowego;
2) rybołówstwa morskiego;
3) racjonalnego gospodarowania żywymi zasobami morza;
4) gospodarki rybnej i organizacji rynku rybnego;
5) organizacji producentów rybnych, związków organizacji producentów rybnych i organizacji międzybranżowych.
4. żeglugi śródlądowej obejmującej zwłaszcza sprawy:
1) funkcjonowania oraz rozwoju śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi śródlądowej;
2) ruchu wodnego w zakresie żeglugi śródlądowej;
3) przewozu osób i rzeczy środkami żeglugi śródlądowej;
4) budowy, przebudowy oraz modernizacji śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym;
5) współpracy międzynarodowej na wodach granicznych oraz ujętych w systemie międzynarodowych dróg wodnych.
VII. Sposób realizacji Programu
1. Współpraca niefinansowa
Konsultacje publiczne
Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie dokumentów, w tym aktów prawnych, dokumentów strategicznych lub programowych i ich założeń, służą zapewnieniu możliwości aktywnej partycypacji szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa.
Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości zgłoszenia uwag, opinii i propozycji do konsultowanych dokumentów oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Konsultacje publiczne mogą być uzupełnione o działania promujące wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych lub innych dokumentów o charakterze strategicznym czy programowym.
Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi są udzielane w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym. Dodatkowo w razie potrzeby przewiduje się w ramach procesu konsultacji organizację konferencji uzgodnieniowych celem rozstrzygnięcia ewentualnych niezgodności. Szczegółowe zasady prowadzenia konsultacji publicznych określa uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2016 r. poz. 1006 i 1204, z 2018 r. poz. 114 i 278 oraz z 2019 r. poz. 137 i 1192).
Konsultacje z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami w zakresie uniwersalnego projektowania, dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz spełnienia minimalnych wymagań dotyczących dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. poz. 1696 i 2473) podmiot publiczny zapewnia dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami przez stosowanie uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień. Podmiot publiczny w ramach zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami podejmuje także działania mające na celu:
1) uwzględnianie ich potrzeb w planowanej i prowadzonej przez ten podmiot działalności;
2) usuwanie barier, a także zapobieganie ich powstawaniu.
Tym samym konieczna jest współpraca między organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, uczelniami i instytutami badawczymi w zakresie zapewniania dostępności. Współpraca służy wypracowaniu rozwiązań systemowych w sferze dostępności przestrzeni publicznej dla wszystkich osób, uniwersalnego projektowania oraz usuwania barier, w przypadku rozwiązań które będą wdrażane. Zakres przedmiotowy współpracy może obejmować zwłaszcza: gospodarkę morską, tj. sprawy transportu morskiego i żeglugi morskiej, portów i przystani morskich, przemysłu stoczniowego, oraz sprawy żeglugi śródlądowej, tj. sprawy przewozu osób i rzeczy środkami żeglugi śródlądowej.
Wzajemne informowanie o kierunkach działań
Informowanie o kierunkach działań Ministra polega na przekazywaniu informacji poprzez stronę internetową Ministerstwa (z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnoprawnościami), Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa, zakładkę Rządowy Proces Legislacyjny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społeczności owych lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych publikacjach lub newsletterach.
Partnerzy społeczni mogą także z własnej inicjatywy lub na prośbę Ministra informować swoich członków lub reprezentowaną grupę interesariuszy o działaniach podejmowanych przez Ministra.
Partnerzy społeczni informują z własnej inicjatywy Ministra o swoich działaniach, problemach lub postulatach w zakresie objętym właściwością Ministra.
Patronat honorowy Ministra
Patronat honorowy stanowi szczególne wyróżnienie i jednocześnie podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministra. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa.
Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami
Jedną z form współpracy jest możliwość spotkań przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami w formule:
1) spotkań indywidualnych w ramach wizyt przedstawicieli Ministerstwa w siedzibach interesariuszy - spotkania służą lepszemu poznaniu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań, a także prezentacji prac Ministerstwa;
2) spotkań organizowanych w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą zaprezentowaniu obszarów tematycznych, które są przedmiotem prac Ministerstwa, i które potencjalnie stanowić mogą przestrzeń do ewentualnej współpracy. Spotkania stanowią platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem lub ewentualnego podjęcia takiej współpracy.
Współorganizacja wydarzeń informacyjno-edukacyjnych
Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji tematycznych szkoleń, konferencji, seminariów czy warsztatów eksperckich. Współpraca przewiduje aktywny udział przedstawicieli obu stron (Ministra i partnerów społecznych) w wydarzeniu.
Współpraca z interesariuszami w ramach prac organów opiniodawczo-doradczych Ministra
Przy Ministrze funkcjonują organy opiniodawczo-doradcze, których członkami są przedstawiciele różnych grup interesariuszy, w tym m.in. przedstawiciele przedsiębiorców lub organizacji pozarządowych.
2. Współpraca finansowa
Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych
Minister może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub zlecać wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. Wymogi i tryb zlecania realizacji zadań określa ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020).
Zamówienia publiczne
Ministerstwo jako jednostka sektora finansów publicznych zawiera umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Zasady udzielania zamówień publicznych określa do końca 2020 r. ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), a od dnia 1 stycznia 2021 r. ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019). Zasady udzielania zamówień publicznych określają także przepisy wewnętrzne obowiązujące w Ministerstwie.
VI. Środki przeznaczone na realizację Programu
Realizacja Programu przez Ministerstwo ujęta jest w planie finansowym jednostki. Działania na rzecz realizacji Programu są podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych i środków przeznaczonych na ich realizację.