Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-06-03 do 2019-04-05
Wersja archiwalna od 2016-06-03 do 2019-04-05
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 23 maja 2016 r.
w sprawie Wytycznych do planów osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego
Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064), w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się do stosowania Wytyczne do planów osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego o znaczeniu obronnym, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
|
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działami administracji rządowej: gospodarka morska, rybołówstwo oraz żegluga śródlądowa na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
Załącznik do zarządzenia Nr 8 Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 23 maja 2016 r. (poz. 7)
WYTYCZNE DO PLANÓW OSŁONY TECHNICZNEJ OSŁONY TECHNICZNEJ INFRASTRUKTURY PORTOWEJ I TRANSPORTU MORSKIEGO
§ 1. Wytyczne określają:
1) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zobowiązane do sporządzenia planów osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego;
2) szczegółowy zakres przedmiotowy planów oraz formę ich opracowania;
3) tryb zatwierdzania, uaktualniania oraz koordynacji działań przy sporządzaniu planów.
§ 2. Ilekroć w Wytycznych jest mowa o:
1) Dyrektorze BDG – należy przez to rozumieć Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
2) GKR – należy przez to rozumieć Grupę Kontroli Ruchu wydzielaną ze składu Wojskowej Komendy Transportu w celu koordynacji przedsięwzięć związanych z wysłaniem lub przyjęciem wojsk własnych i sojuszniczych, między innymi w portach morskich, a także wsparcia dalszego przemieszczenia wojsk na obszarze kraju;
3) jednostki – należy przez to rozumieć bazy formowania będące przedsiębiorcami przewidzianymi do objęcia militaryzacją, ujętymi w resortowym zestawieniu zadań lub przedsiębiorcami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym ujętymi w wykazie określonym na podstawie przepisów art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571), w odniesieniu do których organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw gospodarki morskiej;
4) jednostkach podległych – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wymienione w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543);
5) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
6) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;
7) osłonie technicznej – należy przez to rozumieć osłonę techniczną infrastruktury transportowej, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. Nr 34, poz. 294), zwanym dalej „rozporządzeniem RM z dnia 3 lutego 2004 r.”;
8) planie – należy przez to rozumieć plan osłony technicznej, o którym mowa w rozporządzeniu RM z dnia 3 lutego 2004 r.
§ 3. 1. Dyrektor BDG sporządza „Plan osłony technicznej działu administracji rządowej gospodarka morska”.
2. Właściwy terytorialnie kierownik jednostki podległej sporządza, według swoich właściwości, „Plan osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego”.
3. Jednostki bezpośrednio realizujące zadania osłony technicznej biorą udział w opracowywaniu planów, na zasadach określonych przez właściwego kierownika jednostki podległej.
4. Plany zatwierdza Minister.
5. Właściwy kierownik jednostki podległej sporządza dla jednostek wypisy z planu w zakresie ich zadań i obszaru działania.
6. Plan sporządza się zgodnie z odrębnymi przepisami w zakresie przygotowania obronnego transportu i infrastruktury transportowej1).
7. Plan oraz wyciągi z planu podlegają ochronie na podstawie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony informacji niejawnych2).
§ 4. 1. Plan składa się z części opisowej i graficznej.
2. Część opisowa planu, według właściwości jednostki sporządzającej, zawiera:
1) ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze infrastruktury portowej i transportu morskiego;
2) charakterystykę infrastruktury portowej i transportu morskiego podlegających osłonie technicznej, w tym charakterystykę:
a) dostępnych środków transportowych,
b) tras żeglugowych,
c) techniczno-eksploatacyjną portów morskich,
d) morskich przejść granicznych;
3) organizację punktów odkażania i dezaktywacji;
4) materiały i środki techniczne przeznaczone do wykorzystania w osłonie technicznej, w tym miejsca ich przechowywania;
5) zamiar kierowania jednostkami bezpośrednio realizującymi zadania osłony technicznej;
6) zasadnicze zadania w realizacji osłony technicznej transportu morskiego i wytypowanej infrastruktury portowej;
7) strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji zadań osłony technicznej;
8) kierowanie i organizację łączności;
9) organizację współdziałania, w tym:
a) pomiędzy własnymi jednostkami organizacyjnymi,
b) z GKR,
c) z innymi poza resortowymi organami wspierającymi realizację zadań osłony technicznej infrastruktury portowej i transportu morskiego;
10) inne informacje uwzględniające specyfikę rodzaju transportu lub elementów infrastruktury obronnej;
11) arkusz uzgodnień planu z merytorycznymi komórkami Ministerstwa oraz tabelę zmian aktualizujących wprowadzonych w tekście planu;
12) wykaz osób posiadających prawo wglądu do planu oraz wykaz osób posiadających prawo prowadzenia prac planistycznych;
13) objaśnienia znaków graficznych i skrótów nazw własnych zwartych w części opisowej planu.
3. Część opisowa powinna spełniać następujące wymagania:
1) format stronic A4 w układzie pionowym o ustawieniach marginesu: lewy – 2,5 cm, prawy – 1,5 cm, górny i dolny – 1,5 cm, nagłówek – 1,25 cm, stopka – 1,25 cm;
2) typ czcionki – „Times New Roman”:
a) wielkość czcionki tytułu rozdziału – 14 punktów pogrubiona,
b) wielkość czcionki tytułu podrozdziału – 12 punktów pogrubiona,
c) wielkość czcionki tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu – 12 punktów,
d) wielkość czcionki akapitu – 12 punktów,
e) odstęp między liniami tekstu – 1,5 punkta;
3) tekst akapitów – wyjustowany;
4) stronę tytułową planu określa załącznik do Wytycznych.
4. Część graficzną planu sporządza się na mapie w skali 1:500 000 w formie papierowej lub elektronicznej.
5. Część graficzna planu, według właściwości jednostki sporządzającej, zawiera:
1) elementy infrastruktury portowej wraz z niezbędnymi opisami podstawowych jej parametrów;
2) dojazdy do stacji i punktów ładunkowych portów morskich o priorytetowym znaczeniu;
3) miejsca stałej dyslokacji jednostek, a także planowane rejony ich rozmieszczenia w czasie realizacji zadań osłony technicznej oraz stanowiska kierowania własne i szczebla nadrzędnego;
4) rozmieszczenie materiałów i środków technicznych oraz zapasów eksploatacyjnych;
5) objaśnienia do graficznych znaków taktycznych i skrótów nazw własnych wrysowanych na mapie.
§ 5. 1. Plan podlega corocznej aktualizacji w terminie do dnia 31 marca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, a także doraźnie w przypadku wprowadzenia istotnych zmian.
2. Plan sporządza się w dwóch egzemplarzach, jeden dla jednostki sporządzającego i jeden dla Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
§ 6. Dyrektor BDG koordynuje i nadzoruje proces sporządzania planów oraz wspomaga międzyresortową wymianę informacji niezbędnych dla potrzeb wykonania planów.
Załącznik do Wytycznych do planów osłony technicznej
infrastruktury portowej i transportu morskiego
PLAN
OSŁONY TECHNICZNEJ
INFRASTRUKTURY PORTOWEJ I TRANSPORTU MORSKIEGO
|
1) Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1220, 1224, 1830, 2183 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 178), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. Nr 34, poz. 294).
2) Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228, z 2015 r. poz. 21, 1224 i 2281).