Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-08-03 do 2018-07-31
Wersja archiwalna od 2017-08-03 do 2018-07-31
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 35
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Geodezji i Kartografii
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Geodezji i Kartografii stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc decyzja Nr 20 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 7 lipca 2015 r. (Dz. Urz. MC z 2015 r. poz. 46).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: z up. K. Smoliński
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094 oraz z 2017 r. poz. 1076).
Załącznik do zarządzenia nr 35 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 3 sierpnia 2017 r. (poz. 56)
STATUT INSTYTUTU GEODEZJI I KARTOGRAFII
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Geodezji i Kartografii, zwany dalej „Instytutem”, jest instytutem badawczym.
§ 2.
1. Instytut został powołany dekretem Rady Ministrów z dnia 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (Dz. U. Nr 11, poz. 58).
2. Instytut działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158) zwanej dalej „ustawą”;
2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2016 r. poz. 2045, z późn. zm.);
3) obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 stycznia 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Infrastruktury i Budownictwa lub przez niego nadzorowanych (M.P. poz. 67);
4) niniejszego statutu.
§ 3.
1. Instytut posiada osobowość prawną.
2. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Instytut może używać skróconej nazwy „IGiK” i nazwy anglojęzycznej „Institute of Geodesy and Cartography”.
4. Instytut ma prawo używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
5. Instytut jest organizacją non profit.
6. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania Instytutu
§ 4.
1. Celem działalności Instytutu jest:
1) wspomaganie procesów decyzyjnych państwa poprzez:
a) monitorowanie z wykorzystaniem geodezji, kartografii, fotogrametrii i teledetekcji oraz systemów informacji przestrzennej – zjawisk i procesów zachodzących na powierzchni Ziemi, zwłaszcza w zakresie rozwoju regionalnego, planowania przestrzennego, ochrony środowiska oraz budownictwa,
b) zapewnienie obsługi naukowej programom rządowym w dziedzinie geodezji i kartografii oraz dziedzinach pokrewnych dotyczących strategii i rozwoju państwa,
c) inspirowanie oraz prowadzenie prac naukowych i rozwojowych w zakresie działalności Instytutu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przestrzennej służącej powstawaniu i funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy,
d) uczestnictwo w rozwijaniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce i w Europie.
2) usprawnianie prac w dziedzinie geodezji i kartografii poprzez tworzenie i implementowanie nowoczesnych metod i technologii;
3) wspieranie działań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przy realizacji jej zadań, w szczególności poprzez:
a) wykonywanie prac wymagających użycia metod naukowych, nietypowych technologii lub unikalnego sprzętu i aparatury, w tym zwłaszcza obejmujących analizowanie, projektowanie, zakładanie i modernizację osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
b) opracowywanie analiz oraz ocen stanu i rozwoju geodezji i kartografii, a także dotyczących wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki,
c) opracowywanie i opiniowanie standardów dotyczących produktów, procesów i usług z zakresu geodezji i kartografii oraz informacji przestrzennej,
d) opiniowanie projektów ustaw i rozporządzeń z zakresu geodezji i kartografii,
e) testowanie dostępnych w Polsce technologii oraz ich ocena w aspekcie obowiązujących standardów, a także opiniowanie funkcjonujących i tworzonych systemów informacji przestrzennej.
2. Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie geodezji, geodynamiki, geofizyki, kartografii, systemów informacji przestrzennej, fotogrametrii, teledetekcji i katastru, przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do ich wykorzystania w praktyce oraz ich wdrażanie;
2) prowadzenie systematycznej, rozległej i aktywnej współpracy z renomowanymi ośrodkami naukowymi na świecie w celu wykorzystania aktualnej wiedzy oraz najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
3) udział w pracach międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i zawodowych, a także uczestniczenie w międzynarodowych programach badawczych;
4) udział w międzynarodowych programach pozyskiwania danych do monitorowania procesów geodynamicznych w skali globalnej;
5) współpracę z Polską Akademią Nauk, ze szkołami wyższymi, instytucjami oraz stowarzyszeniami naukowymi i zawodowymi w kraju celem udziału w skoordynowanym wykorzystywaniu naukowych i technologicznych osiągnięć polskiej i światowej myśli geodezyjnej i kartograficznej;
6) gromadzenie i upowszechnianie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w zakresie geodezji i kartografii oraz dyscyplin pokrewnych;
7) prowadzenie spraw związanych z wynalazczością oraz ochroną własności intelektualnej i przemysłowej w dziedzinie geodezji i kartografii;
8) prowadzenie spraw związanych z certyfikowaniem jakości w geodezji i kartografii oraz prowadzenie akredytowanych laboratoriów badawczych i pomiarowych;
9) prowadzenie studiów podyplomowych zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy, a także prowadzenie innych form kształcenia, w tym szkoleń i kursów dokształcających w zakresie tematycznym zgodnym z kompetencjami Instytutu.
§ 5.
Do podstawowej działalności Instytutu, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.), należą:
1) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
2) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), w tym:
a) kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania (PKD 84.13.Z),
b) działalność fotograficzna (PKD 74.20.Z),
c) pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71.20.B),
d) działalność bibliotek (PKD 91.01.A).
§ 6.
Instytut może prowadzić również działalność usługową bądź gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, na potrzeby kraju lub eksportu w zakresie:
1) produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (PKD 26.51.Z);
2) wydawania książek (PKD 58.11.Z);
3) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z);
4) pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);
5) sprzedaży detalicznej książek prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach (PKD 47.61.Z);
6) sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z);
7) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z);
8) przetwarzania danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);
9) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z);
10) działalności związanej z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z);
11) działalności portali internetowych (PKD 63.12.Z);
12) działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
13) pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 63.99.Z);
14) pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 74.90.Z);
15) wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (PKD 77.33.Z);
16) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
17) działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z);
18) pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B).
Rozdział III
Organizacja Instytutu
§ 7.
Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Naukowa.
§ 8.
1. Jednostki organizacyjne Instytutu, ich nazwy oraz zakres działania, a także strukturę organizacyjną Instytutu określa regulamin organizacyjny Instytutu ustanowiony przez Dyrektora Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej i działających w Instytucie zakładowych organizacji związkowych.
2. Dyrektor Instytutu, działając w porozumieniu z działającymi w Instytucie zakładowymi organizacjami związkowymi, ustala regulaminy: pracy, wynagrodzeń oraz funduszu świadczeń socjalnych.
§ 9.
1. Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję w sprawie ustanowienia:
1) funkcji sekretarza naukowego Instytutu;
2) kolegium;
3) organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora Instytutu;
4) pełnomocników do realizacji określonych zadań.
2. W przypadku ustanowienia funkcji sekretarza naukowego Instytutu, Dyrektor Instytutu, po uzyskaniu opinii Rady Naukowej, powołuje na tę funkcję osobę spełniającą wymagania określone w art. 27 ust. 5 ustawy i ustala, w drodze zarządzenia, zakres jego obowiązków.
3. W przypadku ustanowienia kolegium lub innego organu opiniodawczo-doradczego Dyrektora Instytutu, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, jego zakres działania, skład, nazwę oraz tryb pracy.
4. W przypadku ustanowienia pełnomocników, o których mowa w ust. 1 pkt. 4, Dyrektor Instytutu ustala, w drodze zarządzenia, zakres i czas umocowania.
5. Dyrektor Instytutu kieruje bieżącą działalnością Instytutu i odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za przedstawianie Radzie Naukowej planów i sprawozdań z działalności Instytutu.
§ 10.
1. Rada Naukowa, powołana w trybie ustawowym, działająca na podstawie uchwalonego regulaminu, składa się z 12 osób.
2. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 6 osób, w tym:
a. posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego w liczbie 3 osób,
b. pozostali pracownicy w liczbie 3 osób.
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 6 osób.
3. Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza lub równa liczbie należnych im miejsc w Radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w Radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
4. Pozostali członkowie Rady Naukowej będący pracownikami Instytutu, są wybierani na okres 4 lat w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej. W skład Rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
5. Pierwsze posiedzenie Rady Naukowej zwołuje Dyrektor Instytutu.
6. W uzasadnionych przypadkach przewiduje się możliwość uczestniczenia członków Rady Naukowej w posiedzeniach Rady za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Głosowanie na tych posiedzeniach może się odbyć za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
7. Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 11.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs ogłasza Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych Komisji Europejskiej (w europejskim portalu dla mobilnych naukowców). Ogłoszenie można zamieścić także w prasie krajowej lub zagranicznej oraz na innych stronach internetowych.
4. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania stawiane kandydatowi, wykaz dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin i miejsce składania dokumentów.
5. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne komisja konkursowa w składzie trzech członków, powołana w drodze zarządzenia przez Dyrektora Instytutu, przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne.
7. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu.
8. Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku Dyrektor Instytutu może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
9. Szczegółowy tryb organizacji konkursów określa Regulamin przeprowadzania konkursów na stanowiska naukowe w Instytucie wydawany w drodze zarządzenia Dyrektora Instytutu.
§ 12.
1. Komisja dyscyplinarna, działająca w Instytucie, składa się z 3 członków.
2. W celu powołania komisji dyscyplinarnej Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków wybranych spośród pracowników jednostek obsługi nauki i jednostek funkcjonalno-usługowych Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego komisji.
3. Czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.
4. Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż przez rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
5. Kandydatury należy zgłaszać przewodniczącemu komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów.
6. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów.
7. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymują kolejno największą liczbę głosów w głosowaniu tajnym.
8. Komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi Instytutu.
9. Dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów.
10. Postanowienia i orzeczenia składu orzekającego zapadają zwykłą większością głosów.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 13.
1. Wszelkie zmiany w statucie wymagają uchwały Rady Naukowej, opinii działających w Instytucie zakładowych organizacji związkowych oraz zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
2. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.