Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-06-26 do 2020-01-31
Wersja archiwalna od 2017-06-26 do 2020-01-31
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 22 czerwca 2017 r.
w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych
Na podstawie art. 28d ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1727, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się:
1) regulamin działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia;
2) strukturę organizacyjną Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 2. W skład Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych wchodzi dwunastu członków stałych.
§ 3. Traci moc zarządzenie nr 59 Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 75).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094 oraz z 2017 r. poz. 1076).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1823, 1920, 1923, 1948 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60 i 1089.
Załączniki do zarządzenia nr 29 Ministra
Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 22 czerwca 2017 r. (poz. 48)
Załącznik nr 1
REGULAMIN DZIAŁANIA PAŃSTWOWEJ KOMISJI BADANIA WYPADKÓW KOLEJOWYCH
§ 1. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, zwana dalej „Komisją”, działa przy ministrze właściwym do spraw transportu, zwanym dalej „Ministrem”.
§ 2. 1. Komisja wykonuje zadania w imieniu Ministra, w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1727, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 16 marca 2016 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 369), zwanego dalej „rozporządzeniem”;
3) rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 19 lutego 2007 r. w sprawie zawartości raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu kolejowego (Dz. U. poz. 268 oraz z 2016 r. poz. 560);
4) regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, zwanego dalej „regulaminem”.
2. Komisja stosuje się do porozumień dotyczących współpracy, w szczególności zawartych z Prokuratorem Generalnym i innymi organami prowadzącymi postępowanie karne, Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego oraz podmiotami prowadzącymi postępowania w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
3. Komisja realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu przyjętych procedur wewnętrznych Komisji.
4. W ramach wymiany doświadczeń i podniesienia jakości systemu badania zdarzeń oraz podniesienia stanu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, Komisja organizuje szkolenia, konferencje i spotkania. Członkowie Komisji uczestniczą w organizowanych przez inne podmioty szkoleniach, konferencjach, spotkaniach, posiedzeniach plenarnych, zespołach roboczych, warsztatach, spotkaniach organizowanych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej oraz podmioty prowadzące postępowania w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
§ 3. 1. Działaniami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji, zwany dalej „Przewodniczącym”.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego działaniami Komisji kieruje wskazany przez niego Zastępca. Jeżeli Zastępcy Przewodniczącego nie zostali wyznaczeni lub są nieobecni, działaniami Komisji kieruje Sekretarz Komisji lub wskazany przez Przewodniczącego członek stały Komisji.
§ 4. 1. Komisja działa poprzez:
1) biuro Komisji z siedzibą w Warszawie, w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, zwanym dalej „Ministerstwem”;
2) oddziały Komisji, zwane dalej „oddziałami”.
2. W oddziale jeden z członków Komisji wyznaczony przez Przewodniczącego pełni funkcję koordynatora.
3. W uzasadnionych przypadkach członek Komisji może zostać oddelegowany przez Ministra w miejsce wskazane przez Przewodniczącego w celu umożliwienia podjęcia natychmiastowych działań związanych z zabezpieczeniem dowodów i informacji niezbędnych do przeprowadzenia badania w przypadku zaistnienia zdarzenia kolejowego.
§ 5. 1. Przewodniczący koordynuje realizację zadań Komisji, zapewnia właściwą organizację pracy Komisji, jej sprawne działanie oraz reprezentuje Komisję na zewnątrz.
2. Do obowiązków Przewodniczącego należy w szczególności:
1) rozstrzyganie o podjęciu postępowania w sprawach wypadków lub incydentów, o których mowa w art. 28e ust. 2 i 2a ustawy;
2) wyznaczanie kierującego zespołem badawczym i w porozumieniu z nim wyznaczenie składu zespołu badawczego prowadzącego postępowanie w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu;
3) zapewnianie organizacyjnych warunków współpracy Komisji z podmiotami prowadzącymi postępowanie w sprawie poważnych wypadków, wypadków lub incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, w zakresie określonym w art. 28j ustawy;
4) składanie Ministrowi rocznego sprawozdania z realizacji zadań Komisji, obejmującego w szczególności wykaz poważnych wypadków, wypadków i incydentów objętych postępowaniami prowadzonymi przez Komisję oraz stan realizacji tych postępowań;
5) kierowanie zaleceń w zakresie poprawy bezpieczeństwa do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, a w uzasadnionych przypadkach do innych zainteresowanych podmiotów, w tym podmiotów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
6) nadzór nad przestrzeganiem przez członków Komisji i pracownika obsługi przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;
7) ścisła współpraca z Sekretarzem Komisji, w szczególności przy kompletowaniu dokumentów dotyczących poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
8) przygotowywanie we współpracy z Biurem Dyrektora Generalnego opisu stanowiska pracy pracownika obsługi oraz nadzorowanie pracownika obsługi w zakresie wykonywanych zadań;
9) wyznaczanie koordynatora oddziału, o którym mowa w § 4 ust. 2.
3. Do obowiązków Przewodniczącego należy również:
1) organizacja i prowadzenie postępowań w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów należących do kompetencji Komisji oraz nadzór nad ich właściwym przebiegiem i terminowym zakończeniem;
2) udzielanie pomocy Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego w rozstrzyganiu spornych ustaleń komisji kolejowych;
3) nadzór nad postępowaniami prowadzonymi przez Komisję po przejęciu postępowania w sprawie zdarzenia;
4) organizowanie sporządzania ekspertyz i opinii oraz nadzór nad ich realizacją;
5) ustalanie, we współpracy z Sekretarzem Komisji, terminów i programów posiedzeń Komisji;
6) prowadzenie posiedzeń Komisji;
7) dbanie o stałe podnoszenie własnych kwalifikacji oraz kwalifikacji członków Komisji i pracownika obsługi.
4. Przewodniczący w zakresie swojego działania podejmuje decyzje niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności w sprawach:
1) wyznaczania członków doraźnych z listy, o której mowa w art. 28a ust. 4 ustawy, do udziału w postępowaniu;
2) wyznaczania ekspertów do udziału w postępowaniu i wydawania im upoważnień;
3) osobowych członków Komisji i pracownika obsługi;
4) zatwierdzania procedur wewnętrznych związanych z realizacją zadań Komisji;
5) dotyczących wykorzystania środków transportu będących w dyspozycji Komisji;
6) określonych przez Ministra w odrębnym upoważnieniu.
§ 6. 1. Do obowiązków Zastępców Przewodniczącego należy w szczególności:
1) zastępowanie Przewodniczącego w czasie jego nieobecności;
2) prowadzenie, z upoważnienia Przewodniczącego, posiedzeń Komisji;
3) uczestniczenie w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
4) nadzór merytoryczny nad prowadzonymi postępowaniami, odpowiednio w zakresie swoich kompetencji;
5) zgłaszanie Przewodniczącemu wniosków o sporządzenie ekspertyz lub opinii oraz uzasadnianie konieczności ich wykonania w przypadku, gdy z wnioskiem występuje kierujący zespołem badawczym;
5) ścisła współpraca z Sekretarzem Komisji, w szczególności przy kompletowaniu dokumentów dotyczących poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
6) wykonywanie innych zadań wskazanych przez Przewodniczącego.
2. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego do spraw badawczych należy w szczególności:
1) nadzór merytoryczny i konsultowanie z kierującym zespołem badawczym zagadnień związanych z badaniem poważnych wypadków, wypadków i incydentów, organizacją zespołów badawczych i monitorowaniem ich działalności, kwalifikacjami i szkoleniami pracowników oraz systemem zarządzania bezpieczeństwem podmiotów objętych postępowaniem prowadzonym przez Komisję;
2) nadzorowanie procesu powiadamiania Agencji Kolejowej Unii Europejskiej o rozpoczęciu prowadzenia postępowania przez Komisję, za pośrednictwem systemu elektronicznego European Railway Accident Information Links ERAIL (Europejski System Informacji o wypadkach) oraz późniejsze wprowadzanie do tego systemu właściwych informacji o zdarzeniu wraz z kopią raportu;
3) współpraca z Urzędem Transportu Kolejowego oraz innymi podmiotami w zakresie kwalifikacji personelu odpowiedzialnego w szczególności za prowadzenie pojazdów kolejowych i ich naprawę, prowadzenie ruchu kolejowego, wykonywanie napraw, kontrole i utrzymanie infrastruktury kolejowej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
4) nadzór nad opracowywaniem, wdrażaniem, przestrzeganiem i doskonaleniem procedur wewnętrznych Komisji, w tym dotyczących zapewnienia jakości funkcjonowania Komisji i prowadzonych postępowań;
5) nadzór nad przygotowywaniem planów dyżurów członków Komisji.
3. Do obowiązków Zastępcy Przewodniczącego do spraw technicznych należy w szczególności:
1) konsultowanie z kierującym zespołem badawczym zagadnień związanych z techniką, w szczególności w sprawach dotyczących projektowania, napraw, utrzymania i eksploatacji pojazdów kolejowych, infrastruktury kolejowej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, łączności oraz urządzeń kontroli jazdy pociągu;
2) współpraca z Urzędem Transportu Kolejowego oraz innymi podmiotami w zakresie spraw technicznych, w szczególności w sprawach dotyczących projektu, wytwarzania, napraw, modyfikacji, obsługi, zdatności do jazdy i eksploatacji pojazdów kolejowych, utrzymania infrastruktury, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, łączności oraz urządzeń kontroli jazdy pociągu;
3) organizacja właściwego wyposażenia technicznego, w tym sprzętu badawczego służącego do realizacji zadań Komisji i pełnienie nadzoru nad tym wyposażeniem.
§ 7. Do obowiązków Sekretarza Komisji należy w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji upoważnień wydanych przez Przewodniczącego;
2) zawiadamianie o terminie posiedzeń Komisji;
3) kontrola pod względem formalnym dokumentacji w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów, przygotowanej przez kierującego zespołem badawczym po zakończeniu postępowania;
4) kontrola pod względem formalnym uchwał Komisji przed ich podpisaniem;
5) prowadzenie, z upoważnienia Przewodniczącego, posiedzeń Komisji;
6) prowadzenie ewidencji poważnych wypadków, wypadków i incydentów, w sprawie których Komisja prowadziła lub prowadzi postępowanie;
7) opracowywanie raportu rocznego Komisji;
8) prowadzenie ewidencji zawiadomień, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia;
9) prowadzenie ewidencji dokumentacji z postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
10) prowadzenie, z upoważnienia Ministra, listy, o której mowa w art. 28a ust. 4 ustawy;
11) współpraca z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie obejmującym statystykę poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
12) prowadzenie ewidencji legitymacji wydanych członkom Komisji przez Ministra;
13) uczestniczenie w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
14) wykonywanie innych zadań wskazanych przez Przewodniczącego.
§ 8. 1. Minister wydaje legitymacje, na czas powołania, członkom stałym Komisji z dniem ich powołania.
2. Minister wydaje legitymacje, na czas wyznaczenia, członkom doraźnym Komisji, na wniosek Przewodniczącego.
3. Członkowie Komisji zwracają legitymacje z dniem ich odwołania lub upływem terminu ważności legitymacji.
§ 9. 1. Do obowiązków członka stałego Komisji należy w szczególności:
1) uczestniczenie w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
2) wnioskowanie, w uzasadnionych przypadkach, o sporządzenie ekspertyz lub opinii w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
3) uczestniczenie w posiedzeniach Komisji;
4) zapoznawanie się na bieżąco z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
5) pozostawanie w gotowości do natychmiastowego podjęcia czynności podczas pełnionych dyżurów;
6) pełnienie funkcji akredytowanego przedstawiciela w przypadku udziału w postępowaniu poza granicami kraju, na podstawie upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego;
7) uczestniczenie w szkoleniach i konferencjach zgodnie z decyzją Przewodniczącego;
8) stosowanie procedur przyjętych w Komisji i zgłaszanie propozycji ich zmian, uzasadnionych poprawą jakości prowadzonych badań i działania Komisji.
2. Do obowiązków członka stałego, który pełni funkcję koordynatora oddziału należy wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1, oraz dodatkowo:
1) wdrażanie zaleceń i procedur ustalonych przez Przewodniczącego;
2) wyznaczanie członków Komisji z oddziału do oględzin miejsca zdarzenia;
3) zapewnianie właściwej współpracy członków Komisji w oddziale;
4) zapewnianie właściwego gospodarowania posiadanym sprzętem badawczym i wyposażeniem pomieszczeń będących w dyspozycji Komisji z uwzględnieniem racjonalnego wykorzystania mediów;
5) nadzór nad przestrzeganiem przepisów związanych z eksploatacją pomieszczeń będących w dyspozycji Komisji, w tym przepisów przeciwpożarowych;
6) ustalanie z Przewodniczącym potrzeby wykorzystania samochodów prywatnych dla realizacji zadań Komisji;
7) zapewnienie właściwej eksploatacji pojazdów służbowych.
§ 10. Do obowiązków członków doraźnych Komisji należy w szczególności:
1) uczestniczenie w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów prowadzonych przez Komisję, do których zostali wyznaczeni;
2) wnioskowanie w uzasadnionych przypadkach, o sporządzenie ekspertyz lub opinii w postępowaniach w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
3) uczestniczenie w posiedzeniach Komisji dotyczących postępowań, do udziału w których zostali wyznaczeni;
4) zapoznawanie się z materiałami krajowymi i zagranicznymi z zakresu postępowań w sprawach poważnych wypadków, wypadków i incydentów;
5) uczestniczenie w szkoleniach i konferencjach zgodnie z decyzją Przewodniczącego;
6) stosowanie procedur przyjętych w Komisji i zgłaszanie propozycji ich zmian, uzasadnionych poprawą jakości prowadzonych badań i działania Komisji.
§ 11. 1. Przewodniczący, po uzyskaniu informacji o poważnym wypadku, wypadku lub incydencie, dokonuje kwalifikacji tego zdarzenia w celu ustalenia konieczności podjęcia postępowania przez Komisję.
2. Jeżeli Przewodniczący zdecyduje o podjęciu postępowania, wyznacza kierującego zespołem badawczym spośród członków Komisji, a następnie w porozumieniu z kierującym zespołem badawczym ustala skład tego zespołu.
3. W skład zespołu badawczego mogą wchodzić członkowie doraźni wyznaczani przez Przewodniczącego z listy, o której mowa w art. 28a ust. 4 ustawy, w porozumieniu z kierującym zespołem badawczym.
4. Jeżeli jest to uzasadnione szczególnymi okolicznościami faktycznymi, w pracach zespołu badawczego mogą uczestniczyć eksperci wskazani przez Przewodniczącego na wniosek kierującego zespołem badawczym.
§ 12. 1. W przypadku, gdy członek zespołu badawczego nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, kierujący zespołem badawczym może złożyć do Przewodniczącego uzasadniony wniosek o cofnięcie jego wyznaczenia do udziału w postępowaniu.
2. Na miejsce członka Komisji, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący w porozumieniu z kierującym zespołem badawczym, może wyznaczyć innego członka Komisji.
§ 13. Członkiem zespołu badawczego nie może być osoba, która:
1) pozostaje w stosunku zależności służbowej od osób i instytucji mających związek z badanym zdarzeniem;
2) brała udział w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie, którego dotyczy postępowanie;
3) jest małżonkiem osoby poszkodowanej w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie, którego dotyczy postępowanie;
4) jest krewnym lub powinowatym w linii prostej osób, których dotyczy postępowanie, a w linii bocznej do trzeciego stopnia;
5) pozostaje w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami, których dotyczy postępowanie.
§ 14. Kierujący zespołem badawczym zapewnia sprawne, terminowe i zgodne z zasadami i metodyką prowadzenie postępowania.
§ 15. 1. Kierujący zespołem badawczym może wydzielić w ramach zespołu badawczego problemowe grupy robocze i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację nałożonych na te grupy zadań.
2. W przypadku konieczności powiększenia składu zespołu badawczego na wniosek kierującego zespołem badawczym, Przewodniczący podejmuje decyzję o włączeniu dodatkowych osób do składu zespołu badawczego.
§ 16. 1. Przewodniczący może:
1) dołączyć do składu zespołu badawczego i objąć nad nim kierownictwo;
2) w uzasadnionych przypadkach:
a) powołać nowy zespół badawczy, który przejmie obowiązki poprzednio wyznaczonego zespołu albo
b) wyznaczyć inną osobę kierującą zespołem badawczym lub dokonać zmiany składu zespołu.
2.Przejęcie obowiązków w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, odbywa się protokolarnie.
§ 17. 1. Za prawidłowość przeprowadzanych czynności mających na celu przygotowanie dokumentacji niezbędnej do podjęcia przez Komisję uchwały zamykającej badanie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu odpowiedzialny jest kierujący zespołem badawczym.
2. Kierujący zespołem badawczym wyznacza i koordynuje czynności wykonywane przez osoby wchodzące w skład tego zespołu. Osoby wyznaczone do składu zespołu badawczego mogą zwracać się bezpośrednio do Przewodniczącego o doraźne rozpatrzenie sprawy spornej.
3. Kierujący zespołem badawczym w porozumieniu z Przewodniczącym, informuje o prowadzonym postępowaniu i jego postępach podmioty, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy.
4. Kierujący zespołem badawczym lub wyznaczony przez niego członek zespołu badawczego przygotowuje projekt raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu, zwany dalej „raportem z postępowania” wraz z projektem uchwały i przedstawia te projekty na posiedzeniu Komisji.
5. Kierujący zespołem badawczym lub wyznaczony przez niego członek zespołu badawczego, w porozumieniu z Przewodniczącym, powiadamia podmioty, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, o możliwości wnoszenia uwag do projektu raportu z postępowania, z wyłączeniem projektu uchwały. W przypadku skorzystania przez te podmioty z prawa do zapoznania się z projektem raportu z postępowania i wniesienia uwag, fakt ten potwierdza się na formularzu „Protokół zapoznania”, którego wzór określa załącznik nr 1 do regulaminu. Zapoznanie z projektem raportu z postępowania może nastąpić w biurze Komisji lub w siedzibie oddziału.
6. Po zebraniu uwag do projektu raportu z postępowania zgłoszonych przez podmioty wymienione w art. 28k ust. 2 ustawy, kierujący zespołem badawczym lub wyznaczony przez niego członek zespołu badawczego omawia je na posiedzeniu Komisji, na którym zgłoszone uwagi zostają przyjęte lub odrzucone.
7. Uwagi do projektu raportu z postępowania zgłoszone przez podmioty wymienione w art. 28k ust. 2 ustawy dołącza się do akt sprawy.
§ 18. 1. Sekretarz Komisji nie później niż 7 dni, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż 2 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia Komisji, powiadamia członków Komisji oraz inne osoby mające uczestniczyć w posiedzeniu, o jego terminie, a także o możliwościach zapoznania się z dokumentacją spraw, które będą rozpatrywane na posiedzeniu.
2. Osoby biorące udział w posiedzeniu Komisji, na którym planowane jest podjęcie uchwały zamykającej badanie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu, powinny zapoznać się przed posiedzeniem z aktami sprawy i końcowym projektem raportu z postępowania oraz uchwały.
§ 19. 1. W posiedzeniu Komisji biorą udział:
1) członkowie stali Komisji;
2) członkowie doraźni Komisji, którzy zostali wyznaczeni do udziału w pracach zespołu badawczego;
3) eksperci i inne osoby, za zgodą Przewodniczącego.
2. Posiedzenie Komisji prowadzi Przewodniczący. W przypadku nieobecności Przewodniczącego stosuje się odpowiednio § 3 ust. 2.
3. Każdy z uczestników posiedzenia ma prawo do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi.
§ 20. Na posiedzeniu Komisji sprawę referuje kierujący zespołem badawczym lub wyznaczona przez niego osoba ze składu zespołu badawczego.
§ 21. Komisja po zapoznaniu się z dokumentacją, o której mowa w § 25 ust. 1, może:
1) uznać wyniki postępowania prowadzonego przez zespół badawczy za wystarczające i podjąć uchwałę zamykającą postępowanie w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu albo
2) podjąć uchwałę o przekazaniu sprawy do ponownego rozpoznania w określonym zakresie i terminie.
§ 22. 1. Podjęcie uchwały, o której mowa w § 21 pkt 1 albo 2 odbywa się większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równiej liczby głosów rozstrzyga głos prowadzącego posiedzenie.
2. W głosowaniu uczestniczą jedynie członkowie stali Komisji oraz członkowie doraźni, którzy uczestniczyli w pracach zespołu badawczego, z zastrzeżeniem § 12. Głosowanie nie może odbywać się w obecności osób, o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 3.
3. Uchwała, o której mowa w § 21 pkt 1 albo 2 ma formę pisemną i zawiera podpisy wszystkich członków Komisji uczestniczących w jej podejmowaniu.
§ 23. Członek Komisji, który nie zgodził się podczas głosowania z większością, może przed podpisaniem uchwały, o której mowa w § 21 pkt 1 albo 2 zgłosić na piśmie zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem, stanowiące integralną część uchwały.
§ 24. 1. Z posiedzenia sporządza się protokół, w którym zamieszcza się:
1) datę sporządzenia protokołu;
2) miejsce i datę posiedzenia Komisji;
3) listę uczestników i charakter ich uczestnictwa;
4) wykaz rozpatrywanych spraw;
5) inne istotne informacje o przebiegu posiedzenia;
6) podpis protokolanta i prowadzącego posiedzenie.
2. Przebieg czynności protokołowanych może być utrwalony dodatkowo za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, pod warunkiem uwzględnienia wszystkich informacji, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem podpisów. Decyzję w sprawie takiej formy utrwalenia przebiegu posiedzenia podejmuje prowadzący posiedzenie Komisji. Przed uruchomieniem urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk należy uprzedzić osoby uczestniczące w posiedzeniu. W przypadku przyjęcia takiej formy sporządzenia protokołu wymagane jest zabezpieczenie urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk przed uszkodzeniem lub przypadkową utratą zapisu.
§ 25. 1. Dokumentacja badania poważnego wypadku, wypadku lub incydentu obejmuje:
1) uchwałę Komisji, o której mowa w § 21 pkt 1 albo 2, której wzór określa załącznik nr 2 do regulaminu, zamieszczaną przed częścią opisową raportu;
2) raport z postępowania sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 28l ust. 3 ustawy;
3) akta sprawy zawierające dokumenty zgromadzone w trakcie prowadzonych badań, w szczególności protokoły wysłuchań i zeznań świadków, szkice miejsca zdarzenia, album zdjęć, nośniki z wideo rejestratorów i innych rejestratorów, kserokopie dokumentów pojazdu kolejowego, informacje dotyczące infrastruktury kolejowej i personelu kolejowego uczestniczącego w zdarzeniu, wyniki przeprowadzonych badań i ekspertyz, notatki służbowe.
2. Kierujący zespołem badawczym przygotowuje:
1) dokumentację z przeprowadzonych badań;
2) raport z postępowania do publikacji w wersji, która nie obejmuje danych osobowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922).
3. Akta prowadzonego postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu, które pozostają w posiadaniu Komisji, są przechowywane zgodnie z procedurami obowiązującymi w Ministerstwie i nie podlegają udostępnieniu z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 28h ust. 5 ustawy.
§ 26. 1. Obsługę kadrową stałych członków Komisji zapewnia Biuro Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
2. Obsługę finansową Komisji wykonuje Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa, w ramach planu wydatków określonych w planie finansowym.
3. Komisja prowadzi sprawy związane z archiwizacją dokumentacji przez nią wytworzonej i zgromadzonej oraz przyjmowania dokumentacji spraw zakończonych, z uwzględnieniem regulacji wewnętrznych obowiązujących w Ministerstwie. Przekazanie dokumentacji zakończonych spraw Komisji do archiwum zakładowego Ministerstwa następuje za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego. Komisja udostępniania i wypożycza dokumentację z zasobu archiwum zakładowego Ministerstwa za pośrednictwem Biura Dyrektora Generalnego.
4. Komisja działa zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w Ministerstwie w zakresie:
1) regulaminu pracy i regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
2) przydziału środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz środków dezynfekcyjnych;
3) bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych;
4) postępowania w procesie dokonywania wydatków ze środków publicznych;
5) kontroli dokumentów finansowo-księgowych;
6) korzystania ze służbowych telefonów komórkowych oraz bezprzewodowego dostępu do Internetu;
7) korzystania przez członków Komisji z samochodów służbowych oraz transportu obcego;
8) zasad ruchu osobowego, materiałowego oraz ruchu pojazdów na terenie nieruchomości pozostających w trwałym zarządzie Ministerstwa;
9) bezpieczeństwa pożarowego;
10) procedury antymobbingowej oraz zasad równego traktowania;
11) polityki antykorupcyjnej;
12) podróży służbowych;
13) archiwizacji zgromadzonej dokumentacji;
14) ochrony danych osobowych.
§ 27. 1. Członkowie Komisji, w związku z wykonywaniem powierzonych obowiązków, w czasie podróży służbowych otrzymują należności zgodnie z procedurami obowiązującymi w Ministerstwie.
2. Ekspertom i członkom doraźnym realizującym zadania Komisji w związku z postępowaniem w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu zwraca się, w ramach środków przeznaczonych na działalność Komisji, koszty przejazdu, noclegów i inne uzasadnione koszty związane z wyjazdem służbowym, zgodnie z procedurami obowiązującymi w Ministerstwie.
3. W ramach planu wydatków dotyczących działalności Komisji finansowane są koszty wymienione w art. 28d ust. 1 ustawy.
Załącznik nr 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA PAŃSTWOWEJ KOMISJI BADANIA WYPADKÓW KOLEJOWYCH
1. Biuro Komisji z siedzibą w Warszawie (6 etatów):
1) członkowie stali (5 etatów):
a) Przewodniczący,
b) Zastępca Przewodniczącego do spraw badawczych,
c) Zastępca Przewodniczącego do spraw technicznych,
d) Sekretarz,
e) członek stały;
2) stanowisko obsługi sekretariatu.
2. Oddział Komisji z siedzibą w Katowicach (4 etaty):
1) członek stały koordynujący pracę oddziału;
2) członkowie stali (3 etaty).
3. Oddział Komisji z siedzibą w Poznaniu (3 etaty):
1) członek stały koordynujący pracę oddziału;
2) członkowie stali (2 etaty).
1. Obszar działania biura Komisji z siedzibą w Warszawie obejmuje:
1) infrastrukturę kolejową położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w: Warszawie, Gdyni, Olsztynie, Białymstoku, Siedlcach, Łodzi, Skarżysku-Kamiennej i Lublinie;
2) infrastrukturę kolejową pozostałych zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic kolejowych położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych, o których mowa w pkt 1.
2. Obszar działania oddziału Komisji z siedzibą w Poznaniu obejmuje:
1) infrastrukturę kolejową położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w: Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim, Wrocławiu, Wałbrzychu, Zielonej Górze, Bydgoszczy i Szczecinie;
2) infrastrukturę kolejową pozostałych zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic kolejowych położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych, o których mowa w pkt 1.
3. Obszar działania oddziału Komisji z siedzibą w Katowicach obejmuje:
1) infrastrukturę kolejową położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w: Sosnowcu, Częstochowie, Opolu, Krakowie, Nowym Sączu, Rzeszowie, Tarnowskich Górach i Kielcach;
2) infrastrukturę kolejową pozostałych zarządców infrastruktury i użytkowników bocznic kolejowych położoną na terenie Zakładów Linii Kolejowych, o których mowa w pkt 1.
Załączniki do regulaminu
Załącznik nr 1
PAŃSTWOWA KOMISJA BADANIA WYPADKÓW KOLEJOWYCH
Załącznik nr 2
PAŃSTWOWA KOMISJA BADANIA WYPADKÓW KOLEJOWYCH