Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-06-18 do 2023-06-15
Wersja archiwalna od 2022-06-18 do 2023-06-15
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 12 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
(ostatnia zmiana: DUMI. z 2022 r., poz. 15)
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 48 Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDiM) (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 48).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załącznik do zarządzenia nr 21 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 12 maja 2017 r. (poz. 34)
STATUT
Instytutu Badawczego Dróg i Mostów [1]
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Badawczy Dróg i Mostów utworzony zarządzeniem nr 108 Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (M. P. z 1974 r. poz. 12), zwany dalej „Instytutem", działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej „ustawą";
2) niniejszego statutu.
§ 2. Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4. Instytut może używać skróconej nazwy „IBDiM".
§ 5. Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6. Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 7. Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych objętych PKD 72.19.Z;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, a w szczególności opracowywanie wytycznych, zaleceń, procedur i instrukcji;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 8. Zakres działania Instytutu obejmuje następujące obszary:
1) zasady projektowania, wykonywania i utrzymania dróg i lotnisk;
2) zasady projektowania, wykonywania i utrzymania drogowych i kolejowych obiektów inżynierskich;
3) materiały i wyroby do stosowania w budownictwie komunikacyjnym;
4) elementy wyposażenia i urządzenia obce w budownictwie komunikacyjnym;
5) technologie dotyczące budowy i utrzymania dróg oraz obiektów inżynierskich;
6) mechanizację oraz organizację robót drogowych i mostowych;
7) stan techniczny dróg oraz obiektów inżynierskich;
8) konstrukcje geotechniczne;
9) analizy ekonomiczne;
10) inżynierię ruchu;
11) bezpieczeństwo ruchu;
12) systemy zarządzania drogami;
13) telematykę komunikacyjną;
14) bazy danych o drogach i obiektach inżynierskich;
15) metody badania materiałów, wyrobów, konstrukcji i systemów w budownictwie komunikacyjnym;
16) doskonalenie metod prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 9. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1) upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności poprzez ich publikowanie, organizowanie konferencji, seminariów i wykładów oraz prowadzenie biblioteki;
2) wykonywać badania i analizy oraz opracowywać ekspertyzy i opinie w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowych obiektów inżynierskich w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki, a w szczególności z uwzględnieniem wyników współpracy w projektach krajowych i międzynarodowych;
4) prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5) prowadzić i rozwijać bazy danych o transporcie, bezpieczeństwie i infrastrukturze transportowej;
6) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7) wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidacje metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury;
8) prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9) wykonywać inne zadania zlecane przez organ nadzorujący.
§ 10. Poza zadaniami, o których mowa w § 7-9, Instytut może prowadzić szkolenia, kursy dokształcające oraz doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne, a także studia podyplomowe we współpracy z uprawnionymi jednostkami naukowymi.
§ 11. Instytut może prowadzić również inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1) projektowania obiektów budowlanych, a w szczególności dróg, lotnisk i obiektów inżynierskich;
2) projektowania organizacji ruchu;
3) wykonywania usług i robót w budownictwie;
4) produkcji urządzeń i wyrobów stosowanych w budownictwie;
5) gospodarki posiadanymi nieruchomościami;
6) gospodarki urządzeniami.
§ 12. Rada naukowa Instytutu liczy 26 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 13;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 13.
§ 13. W skład rady naukowej wchodzą pracownicy Instytutu zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej.
§ 14. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla pracowników naukowych Instytutu posiadających tytuł naukowy lub stopień doktora habilitowanego wynosi nie więcej niż 8. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie naukowej, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 15. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla pracowników naukowych Instytutu nieposiadających tytułu naukowego lub stopnia doktora habilitowanego wynosi co najmniej 3. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 16. Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla pracowników badawczo-technicznych Instytutu wynosi 2. Osoby te są wybierane w głosowaniu tajnym. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 16a. Dopuszcza się możliwość udziału w posiedzeniach rady naukowej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego zapewniającego zachowanie tajności głosowania.
§ 17. Dyrektor Instytutu może:
1) powołać sekretarza naukowego Instytutu;
2) powołać 2 kolegia;
3) powołać 1 organ opiniodawczo-doradczy;
4) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 18. 1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs ogłasza dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia.
3. W ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania dokumentów.
4. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej; termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o konkursie na stronie internetowej Instytutu.
5. Kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu o konkursie. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna.
6. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu.
7. Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 19. Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne; w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu;
8) dyrektor Instytutu ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 20. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 9 Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (Dz.Urz.MI. poz. 15). Zmiana weszła w życie 18 czerwca 2022 r.