Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-04-28
Wersja aktualna od 2017-04-28
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 17
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 25 kwietnia 2017 r.
w sprawie planowania osłony technicznej infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym
Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064), w związku z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 i 2138 oraz z 2017 r. poz. 60), w związku z art. 4 i 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571) oraz w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599 oraz z 2007 r. poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa:
1) podmioty zobowiązane przez ministra właściwego do spraw transportu do opracowania planu osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym oraz planu osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego, zwane dalej „Planami”;
2) zakres przedmiotowy Planów oraz formę ich opracowania;
3) sposoby opracowania, zatwierdzania oraz uaktualniania Planów;
4) sposoby koordynacji działań przy opracowaniu Planów;
5) stronę tytułową Planu, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§ 2. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) wykonawca – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) przedsiębiorca – przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, ujęty w wykazie wydanym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 roku o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, dla którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw transportu;
3) wypis – dokument zawierający niezbędne dla przedsiębiorcy dane (opisowe i graficzne) do wykonania określonych zadań związanych z osłoną techniczną.
§ 3. Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odpowiada za:
1) przygotowanie planu osłony technicznej infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym w dziale administracji rządowej transport2);
2) koordynowanie procesu opracowania Planów oraz zapewnienie wymiany informacji niezbędnych dla potrzeb opracowania Planów;
3) przesłanie informacji do wykonawców o przedsiębiorcach, którzy zgodnie z właściwością uczestniczą w opracowaniu Planów.
§ 4. 1. Plany opracowują:
1) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad – „Plan osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym”;
2) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – „Plan osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego”.
2. Plany stanowią załączniki do planu osłony technicznej działu administracji rządowej transport.
3. Przedsiębiorcy zobowiązani do realizacji zadań osłony technicznej, przekazują dane niezbędne do opracowania Planów zgodnych z profilem ich działalności w obszarze:
1) drogownictwa – do wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) lotnictwa – do wykonawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Plany zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
§ 5. Po zatwierdzeniu Planu wykonawca:
1) jeden egzemplarz Planu zostawia na własne potrzeby;
2) drugi egzemplarz Planu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu;
3) sporządza wypisy z Planu, które przesyła do właściwych przedsiębiorców.
§ 6. 1. Plany składają się z części opisowej i graficznej.
2. Część opisowa Planu, zgodnie z właściwością wykonawcy, zawiera:
1) ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze transportu i infrastruktury transportowej;
2) charakterystykę:
a) dostępnych środków transportowych,
b) infrastruktury lotniskowej,
c) usług lotniczych,
d) służb żeglugi powietrznej,
e) lotniczych i drogowych przejść granicznych oraz wytypowanych parkingów drogowych,
f) podstawowej wojskowej sieci dróg:
– centralnych dróg samochodowych,
– uzupełniających dróg samochodowych, w szczególności dróg w tymczasowych rejonach przeładunkowych, dróg dojazdowych do rejonów przepraw oraz dróg łączących rejony przepraw z podstawową wojskową siecią dróg, dróg łączących obiekty ważne dla obronności kraju z podstawową siecią dróg (lotniska, porty morskie, składy, obiekty specjalne), dróg łączących granice państwa z ośrodkami szkolenia poligonowego oraz drogi między poligonami, odcinków dróg wytypowanych, jako drogowe odcinki lotniskowe oraz charakterystykę obiektów inżynierskich znajdujących się w ciągach tych dróg;
3) możliwości przeprowadzenia odkażania i dezaktywacji środków transportu;
4) potrzeb zasadniczych środków materiałowych i technicznych, posiadane środki materiałowe i techniczne, rozlokowanie źródeł pozyskiwania podmiotów gospodarczych, od których można pozyskać niezbędną ilość materiałów, w tym miejsc odbioru rezerw strategicznych i surowców planowanych do realizacji osłony technicznej wytypowanej infrastruktury transportowej oraz sposób wykorzystania, uzupełniania i dowozu tych środków i materiałów;
5) zamiar kierowania jednostkami realizującymi zadania osłony technicznej;
6) strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek realizujących zadania osłony technicznej;
7) organizację łączności;
8) organizację współdziałania, w tym:
a) pomiędzy własnymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania osłony technicznej,
b) z wojskowym podsystemem transportu i ruchu wojsk,
c) z oddziałami przepraw promowych rozwijanymi w sieci podstawowych tras wojskowych w wyznaczonych osiach przepraw przez szerokie przeszkody wodne,
d) z innymi, spoza działu administracji rządowej transport, organami administracji publicznej wspierającymi realizację zadań osłony technicznej;
9) inne informacje uwzględniające specyfikę rodzaju transportu lub elementów infrastruktury obronnej;
10) tablicę zmian aktualizacyjnych wprowadzonych w tekście Planu;
11) wykaz osób posiadających prawo wglądu do Planu oraz wykaz osób posiadających prawo prowadzenia prac planistycznych;
12) objaśnienia znaków graficznych i skrótów nazw własnych zawartych w części opisowej Planu.
3. Część opisowa Planu powinna spełniać następujące wymagania:
1) format stronic A4 w układzie pionowym o ustawieniach marginesu: lewy – 2,5 cm, prawy –1,5 cm, górny i dolny – 1,5 cm, nagłówek – 1,25 cm, stopka – 1,25 cm;
2) typ czcionki – „Times New Roman”:
a) wielkość czcionki tytułu rozdziału – 14 punktów pogrubiona,
b) wielkość czcionki tytułu podrozdziału – 12 punktów pogrubiona,
c) wielkość czcionki tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu – 12 punktów,
d) wielkość czcionki akapitu – 12 punktów,
e) odstęp między liniami tekstu – 1,5 punktu;
3) tekst akapitów – wyjustowany.
4. Część graficzną Planu sporządza się na mapie w skali 1: 500 000 w formie papierowej lub elektronicznej.
5. Część graficzna Planu, zgodnie z właściwością wykonawcy, zawiera:
1) elementy infrastruktury transportowej uwzględniające specyfikę rodzaju transportu wraz z niezbędnymi opisami podstawowych jej parametrów;
2) dojazdy do stacji i punktów ładunkowych na liniach kolejowych i portów lotniczych o priorytetowym znaczeniu;
3) dojazdy i drogi w tymczasowych rejonach przeładunkowych;
4) dojazdy do osi przepraw promowych;
5) miejsca stałej dyslokacji jednostek, a także planowane rejony ich rozmieszczenia w czasie realizacji zadań osłony technicznej oraz stanowiska kierowania własne i szczebla nadrzędnego;
6) rozmieszczenie materiałów i środków technicznych oraz rezerw konstrukcji mostowych i zapasów eksploatacyjnych;
7) objaśnienia do graficznych znaków taktycznych i skrótów nazw własnych wrysowanych na mapie.
6. Zestawienia tabelaryczne do Planów wykonuje się w jednolitej szacie graficznej.
§ 7. 1. Przedsiębiorcy przesyłają do wykonawców dane uaktualniające do części opisowej i graficznej Planu w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w swoim działaniu.
2. Plany podlegają aktualizacji w przypadku wprowadzenia istotnych zmian lub wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. Wykonawcy przesyłają aktualizację Planów w formie aneksu do ministra właściwego do spraw transportu.
§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 oraz poz. 2094).
2) Plan osłony technicznej w dziale administracji rządowej transport – dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania infrastruktury transportowej o znaczeniu obronnym składający się z: Planu osłony technicznej dróg o znaczeniu obronnym, Planu osłony technicznej w obszarze lotnictwa cywilnego, Planu osłony technicznej linii kolejowej o znaczeniu obronnym oraz Planu technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym.
Załącznik do zarządzenia Nr 17 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 25 kwietnia 2017 r. (poz. 29)
PLAN OSŁONY TECHNICZNEJ