Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-01-17 do 2024-06-06
Wersja archiwalna od 2017-01-17 do 2024-06-06
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 2
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich
Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z § 23 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2004 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny, oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 294) zarządza się, co następuje:
§ 1. Wdraża się wymagania techniczno-obronne w zakresie projektowania i użytkowania dróg i obiektów inżynierskich.
§ 2. 1. Wymagania techniczno-obronne dla dróg i obiektów inżynierskich w zakresie projektowania określa załącznik nr 1.
2. Wymagania techniczno-obronne dla dróg i obiektów inżynierskich w zakresie użytkowania określa załącznik nr 2.
§ 3. Traci moc zarządzenie Nr 11 Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2008 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych w zakresie przygotowania infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Budownictwa: z up. K. Smoliński
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działami administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność i transport – na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załączniki do zarządzenia Nr 2 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 17 stycznia 2017 r. (poz. 3)
Załącznik nr 1
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DLA DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH W ZAKRESIE PROJEKTOWANIA
Lp. | Wyszczególnienie | j.m. | Wymagania techniczno-obronne | |
PSDP1) | USDP2) | |||
1 | Minimalna klasa drogi | - | G | D |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 40 |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3) |
| 7,00 | 5,00 |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | m | 7,00 | 6,50 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych)3) |
| 8,00 | 8,00 | |
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego): – przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% | m | 80 | 50 |
– przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90% | – | 12 | ||
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi – pochylenie podłużne | % | 9 | 10 |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi | m | 1 500 | 600 |
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi | 1 000 | 600 | ||
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | Wg rozporządzeń ministra właściwego do spraw transportu w sprawach wymagań dla dróg i obiektów inżynierskich4) | |
8 | Wysokość skrajni drogi | m | 4,60 | 4,50 |
9 | Klasa obciążenia obiektu mostowego | – | Wg rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu w sprawie wymagań dla obiektów inżynierskich5) | |
10 | Wojskowa klasa obciążenia obiektu mostowego | MLC6) | Wyznaczona klasa MLC7) | Wyznaczona klasa MLC7) |
|
1) PSDP – podstawowa sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy A, S, GP, G.
2) USDP – uzupełniająca sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy L, Z, D.
3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.
4) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r. poz. 124) oraz rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 735, z późn. zm.).
5) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 735, z późn. zm.) oraz wg umowy standaryzacyjnej NATO Stanag 2021 „Wojskowe obliczenia klasyfikacji mostów, promów, tratw i pojazdów”.
6) Klasa MLC (Military Load Class) – wojskowa klasa obciążenia – jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów: w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach.
7) Dla każdego obiektu mostowego usytuowanego w ciągu drogi publicznej należy wyznaczyć klasę obciążenia zgodnie z wojskową klasyfikacją obciążenia obiektów mostowych zwaną klasą MLC, na etapie prac projektowych, na zasadach określonych w zarządzeniu nr 38 Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych (Dz. Urz. MI z dnia 28 października 2010 r. poz. 37).
Załącznik nr 2
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DLA DRÓG I OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH W ZAKRESIE UŻYTKOWANIA
Lp. | Wyszczególnienie | j.m. | Wymagania techniczno-obronne | ||
PSDPX) | USDP2) | ||||
1 | Minimalna klasa drogi | – | G | D | |
2 | Prędkość projektowa | km/h | 50 | 40 | |
3 | Minimalna szerokość drogi dla ruchu jednej kolumny3) | m | 7,00 | 5,00 | |
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów kołowych3) | 7,00 | 6,50 | |||
Minimalna szerokość drogi dla ruchu dwóch kolumn pojazdów gąsienicowych (mieszanych)3) | 8,00 | 8,00 | |||
4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie drogi (łuku poziomego) | m |
|
| |
– przy pochyleniu poprzecznym drogi 7% | 80 | 30 | |||
– przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90% | – | 12 | |||
– przy zmianie kierunku drogi o więcej niż 90% | – | 25 | |||
5 | Maksymalne pochylenie niwelety drogi – pochylenie podłużne | % | 9 | 12 | |
6 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety drogi (łuku pionowego)4) | m | 1 000 | 600 | |
Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety drogi (łuku pionowego)4) | 500 | 250 | |||
7 | Dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu kołowego | kN/oś | Wg obowiązujących uregulowań prawnych5) | ||
8 | Wysokość skrajni drogi6) | m | 4,50 | 4,50 | |
9 | Wojskowa klasa obciążenia obiektu mostowego, powyżej której obiekt nie wymaga oznakowania | MLC7) | 80/60 | 80/60 | |
10 | Przepustowość drogi8): | poj./dobę |
|
| |
– w terenie płaskim i falistym | 6 000 | 4 500 | |||
– w terenie górzystym | 2 100 | 700 |
|
1) PSDP – podstawowa sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy A, S, GP, G.
2) USDP – uzupełniająca sieć dróg publicznych na potrzeby obronne państwa, do której zalicza się drogi klasy L, Z, D.
3) Sumaryczna szerokość dwupasowej jezdni z poboczami.
4) Wartości wynikają z potrzeby zabezpieczenia przemieszczenia związków taktycznych, operacyjnych i pododdziałów wojsk.
5) Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.) i rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz. U. poz. 802).
6) Przyjęto wg umowy standaryzacyjnej NATO – STAN AG 2021.
7) Klasa MLC (Military Load Class) – wojskowa klasa obciążenia – jest to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów; w jednej kolumnie/w dwóch kolumnach. Klasę MLC wyznacza się na zasadach określonych w zarządzeniu nr 38 Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych (Dz. Urz. MI z dnia 28 października 2010 r. poz. 37).
8) Przyjęto dla celów planowania przemieszczenia, wartości wyrażono w pojazdach umownych.