Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-02-22
Wersja aktualna od 2020-02-22
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 48
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 7 października 2016 r.
w sprawie Regulaminu działania komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych
(ostatnia zmiana: DUMI. z 2020 r., poz. 5)
Na podstawie art. 57a ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627, 904, 1241 i 1579) zarządza się, co następuje:
§ 1.Określa się Regulamin działania komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.Traci moc zarządzenie nr 7 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego szczegółową organizację i tryb działania komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych (Dz. Urz. Min. Inf. i Roz. poz. 16).
§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 48 Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 7 października 2016 r. (poz. 75)
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI DO SPRAW WERYFIKACJI I REKOMENDACJI PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH [1]
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa działanie komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych, o której mowa w art. 57a ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627, 904, 1241 i 1579), zwanej dalej „Komisją”.
§ 2. 1. Komisja działa zgodnie z przepisami:
1) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 listopada 2014 r. w sprawie komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych (Dz. U. poz. 1629), zwanego dalej „rozporządzeniem”;
3) niniejszego Regulaminu.
2. Do działalności Komisji w zakresie wydatków ze środków publicznych stosuje się przepisy zarządzenia nr 4 Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury z dnia 19 lutego 2019 r. w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych.
§ 3. 1. Osoby wchodzące w skład Komisji, będące pracownikami urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu, wykonują obowiązki, o których mowa w § 6 – 8, poza swoimi godzinami pracy.
2. W celu wykonania obowiązków, o których mowa w § 6 – 8, osoby, o których mowa w ust. 1, mogą przebywać na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu poza swoimi godzinami pracy.
3. Osoby wchodzące w skład Komisji:
1) korzystają ze sprzętu i wyposażenia będącego w dyspozycji Komisji i ponoszą odpowiedzialność materialną za powierzone mienie w przypadku jego zagubienia lub zniszczenia;
2) są obowiązane do przestrzegania zasad dotyczących przebywania na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu.
4. Do odpowiedzialności, o której mowa w ust. 3 pkt 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 124 – 127 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.2)).
§ 4. 1. Komisja przechowuje dokumentację dotyczącą prac Komisji, w szczególności:
1) pytania egzaminacyjne,
2) rejestr, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia,
3) wnioski o wypłatę wynagrodzenia dla osób wchodzących w skład Komisji,
4) rozliczenia finansowe Komisji za rok ubiegły
– w pomieszczeniu przeznaczonym dla potrzeb Komisji znajdującym się w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu.
2. Osoby wchodzące w skład Komisji są obowiązane do zachowania w tajemnicy i nieujawniania osobom trzecim treści pytań egzaminacyjnych weryfikowanych i przygotowywanych w ramach pracy Komisji.
3. Osobom wchodzącym w skład Komisji nie wolno kopiować, utrwalać ani rozpowszechniać materiałów uzyskanych w związku z pracą w Komisji.
4. Osoby wchodzące w skład Komisji nie mogą przekazać praw i obowiązków wynikających z pracy w Komisji w całości lub części na rzecz osób trzecich.
§ 5. Dokumentację związaną z działalnością Komisji archiwizuje się w sposób określony w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Obowiązki osób wchodzących w skład Komisji
§ 6. Do obowiązków przewodniczącego Komisji należy:
1) organizowanie pracy i kierowanie pracą Komisji;
2) przydzielanie odpowiednim członkom zespołu weryfikującego zadań w zakresie weryfikacji zgodnie z § 8 rozporządzenia;
3) wystawianie zaświadczenia, o którym mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia;
4) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw transportu dokumentacji, o której mowa w § 10 ust. 2 rozporządzenia;
5) zlecanie, za pośrednictwem sekretarza Komisji, członkom zespołów weryfikujących:
a) zadań w zakresie weryfikacji zgodnie z § 11 – 13 rozporządzenia,
b) weryfikacji lub przygotowania nowych pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminach dla egzaminatorów, instruktorów i instruktorów techniki jazdy;
6) wnioskowanie do ministra właściwego do spraw transportu o zmianę składu Komisji w przypadku niewywiązywania się z wyznaczonych obowiązków przez osoby wchodzące w skład Komisji;
7) zgłaszanie kierującemu właściwą do spraw transportu drogowego komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu:
a) zapotrzebowania na środki finansowe na realizację zadań Komisji na dany rok w terminie wskazanym przez kierującego tą komórką,
b) potrzeb związanych z zakupem materiałów biurowych, sprzętu i wyposażenia biurowego, materiałów eksploatacyjnych, oprogramowania komputerowego niezbędnych do pracy Komisji;
8) wnioskowanie do kierującego właściwą do spraw finansowych komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu o wypłatę wynagrodzeń dla osób wchodzących w skład Komisji;
9) uzgodnienie z właściwymi do spraw transportu drogowego oraz do spraw finansowych komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu i podpisanie rozliczenia finansowego Komisji za rok ubiegły do dnia 31 stycznia każdego roku;
10) sporządzenie i podpisanie rocznego sprawozdania z działalności Komisji za rok ubiegły oraz przekazanie go wraz z rozliczeniem finansowym Komisji, do dnia 31 stycznia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw transportu.
11) wyznaczanie osoby zastępującej przewodniczącego lub sekretarza na czas nieobecności planowanej lub spowodowanej nagłym zdarzeniem losowym;
12) udzielanie informacji o działalności Komisji.
§ 7. Do obowiązków członków Komisji, działających w ramach powołanych zespołów, należy w szczególności:
1) dokonywanie weryfikacji pytań egzaminacyjnych;
2) przygotowywanie nowych pytań egzaminacyjnych;
3) powtórna weryfikacja pytania egzaminacyjnego w przypadku wystąpienia wątpliwości co do poprawności jego treści;
4) wywiązywanie się z obowiązków, o których mowa w pkt 1 – 3, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji;
5) przygotowywanie raportu, o którym mowa w § 10 rozporządzenia.
§ 8. Do obowiązków sekretarza Komisji należy w szczególności:
1) prowadzenie rejestru, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia, w postaci elektronicznej, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do Regulaminu;
2) przekazywanie przewodniczącemu Komisji dokumentów, o których mowa w § 7 rozporządzenia;
3) przygotowywanie listy pytań egzaminacyjnych podlegających weryfikacji – w przypadku zmiany przepisów określających zakres pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym lub na egzaminach;
4) archiwizowanie kopii nadesłanych pytań egzaminacyjnych;
5) koordynowanie pracy Komisji, w celu zapewnienia jej sprawnego działania i terminowego wykonywania zadań wyznaczonych przez przewodniczącego Komisji;
6) prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością Komisji;
7) sporządzanie rozliczenia finansowego Komisji za rok ubiegły do dnia 31 stycznia każdego roku;
8) współpraca z komórką organizacyjną odpowiedzialną za publikowanie informacji na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu, w zakresie publikacji informacji związanych z pracą Komisji;
9) wykonywanie innych czynności zleconych przez przewodniczącego Komisji;
10) sporządzanie wniosków o wypłatę wynagrodzenia.
Rozdział 3
Zespoły weryfikujące
§ 9. 1. Przewodniczący Komisji, po dokonaniu analizy zgłoszonych do weryfikacji pytań egzaminacyjnych, powołuje odpowiednie zespoły weryfikujące spośród członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji, na podstawie informacji uzyskanych od sekretarza Komisji, przygotowuje i zatwierdza listę członków poszczególnych zespołów weryfikujących.
3. Lista, o której mowa w ust. 2, zawiera imię i nazwisko członka zespołu weryfikującego, pełnioną przez niego funkcję oraz datę powołania do składu zespołu weryfikującego.
§ 10. 1. Powołując zespoły weryfikujące, przewodniczący Komisji zapewnia równomierne obciążenie wykonywaną pracą wszystkich członków Komisji.
2. Sekretarz Komisji prowadzi zestawienie ilości pytań przydzielonych i zweryfikowanych przez poszczególnych członków Komisji.
Rozdział 4
Weryfikacja pytań
§ 11. 1. Przekazane do weryfikacji pytania, stosowane na egzaminie państwowym, sekretarz Komisji, za zgodą przewodniczącego Komisji, wprowadza do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 17 rozporządzenia.
2. Sekretarz Komisji przekazuje listę, o której mowa w § 7 rozporządzenia, przewodniczącemu Komisji przy pomocy systemu, o którym mowa w § 17 rozporządzenia.
3. Po otrzymaniu listy, o której mowa w § 7 rozporządzenia, przewodniczący Komisji, za pośrednictwem sekretarza Komisji, przydziela, przy użyciu systemu teleinformatycznego, pytania do weryfikacji poszczególnym członkom zespołów weryfikujących, określając jednocześnie termin realizacji przydzielonego zadania.
4. O przydzieleniu pytań przewodniczący Komisji informuje niezwłocznie poszczególnych członków zespołów weryfikujących.
§ 12. Podlegające weryfikacji pytania stosowane na egzaminach, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 7, art. 58 ust. 1 pkt 7 i art. 117 ust. 2 pkt 7 ustawy, przewodniczący Komisji przekazuje członkom zespołów weryfikujących w formie wydruku zawierającego odpowiednio umieszczone znaki szczególne. Członkowie zespołów weryfikujących potwierdzają otrzymanie pytań w szczególności poprzez potwierdzenie odbioru przesyłki listowej lub elektronicznej, odbioru osobistego.
§ 13. 1. Po weryfikacji, o której mowa w § 11, członkowie zespołów weryfikujących przygotowują raport, o którym mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia.
2. W raporcie umieszcza się imię i nazwisko członka zespołu weryfikującego, pełnioną przez niego funkcję, datę i godzinę zlecenia weryfikacji, datę i godzinę zakończenia weryfikacji oraz liczbę zweryfikowanych pytań.
3. Członek zespołu weryfikującego podpisuje raport i przekazuje przewodniczącemu Komisji.
4. Po otrzymaniu raportu przewodniczący Komisji potwierdza w systemie teleinformatycznym liczbę zweryfikowanych pytań, dołącza do raportu wydruk z systemu oraz zatwierdza raport.
§ 14. 1. Po weryfikacji, o której mowa w § 12, członkowie zespołów weryfikujących przygotowują raport, o którym mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia.
2. W raporcie umieszcza się imię i nazwisko członka zespołu weryfikującego, pełnioną przez niego funkcję, datę i godzinę zlecenia weryfikacji, datę i godzinę zakończenia weryfikacji, liczbę zweryfikowanych pytań, numer zweryfikowanego pytania, wynik weryfikacji, a w przypadku negatywnej oceny pytania – uzasadnienie takiej oceny.
3. Członek zespołu weryfikującego podpisuje raport i przekazuje przewodniczącemu Komisji do zatwierdzenia.
Rozdział 5
Przygotowywanie nowych pytań
§ 15. 1. Stosownie do zaistniałych potrzeb, przewodniczący Komisji zleca członkom zespołu weryfikującego realizację zadania zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia.
2. Członek zespołu weryfikującego, któremu zlecono przygotowanie nowych pytań egzaminacyjnych, przekazuje pytania przewodniczącemu Komisji wraz z raportem zawierającym informację o liczbie przygotowanych pytań, z podziałem na pytania bez wizualizacji i z wizualizacją w postaci zdjęcia, animacji komputerowej albo rysunku oraz na pytania z wizualizacją w postaci filmu.
3. Przekazany raport jest zatwierdzany przez przewodniczącego Komisji.
4. Przygotowane pytania przewodniczący Komisji przekazuje do weryfikacji zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia.
Rozdział 6
Sposób rozliczenia finansowego Komisji
§ 16. Źródłem finansowania komisji są środki pochodzące z części 39 – transport z działu 600 – transport i łączność, rozdz. 60095 – pozostała działalność, ujęte w planie finansowym właściwej do spraw transportu drogowego komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu.
§ 17. 1. Koszty prowadzenia działalności Komisji, o których mowa w § 18 ust. 1 rozporządzenia, obejmują faktycznie poniesione wydatki na:
1) wynagrodzenie osób wchodzących w skład Komisji, w wysokości określonej w § 19 rozporządzenia;
2) zakup materiałów biurowych, sprzętu, wyposażenia biurowego, oprogramowania komputerowego, niezbędnych do prac Komisji.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie:
1) dokumentów potwierdzających poniesione wydatki w szczególności rachunków lub faktur;
2) wniosków o wypłatę wynagrodzeń dla osób wchodzących w skład Komisji.
§ 18. 1. Wniosek o wypłatę wynagrodzenia, o którym mowa w § 17 ust. 2 pkt 2, uzgadnia:
1) kierujący właściwą do spraw transportu drogowego komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu – pod względem merytorycznym;
2) kierujący właściwą do spraw finansowych komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu – pod względem finansowym.
2. Wniosek sporządza się na podstawie raportów, o których mowa w § 18 ust. 2 rozporządzenia, oraz zgodnie z § 18 ust. 3 rozporządzenia, i składa w terminie do 7 dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym minister właściwy do spraw transportu rozpatrzył rekomendację do zatwierdzania pytań lub informację o dokonanej weryfikacji.
3. Wniosek o wypłatę wynagrodzenia określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 19. 1. Rozliczenie finansowe Komisji za rok ubiegły z uwzględnieniem kosztów, o których mowa w § 17 ust. 1, uzgadnia:
1) kierujący właściwą do spraw transportu drogowego komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu – pod względem merytorycznym;
2) kierujący właściwą do spraw finansowych komórką organizacyjną urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw transportu – pod względem finansowym.
2. Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na formularzu określonym w załączniku nr 3 do Regulaminu.
|
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1662, z 2015 r. poz. 1066, 1220, 1224, 1240, 1268 i 1735 oraz z 2016 r. poz. 868, 910, 960 i 1053.
Załącznik nr 1
WZÓR REJESTRU
Załącznik nr 2
WZÓR - WNIOSEK O WYPŁATĘ WYNAGRODZENIA
Załącznik nr 3
WZÓR - ROZLICZENIE FINANSOWE KOMISJI DO SPRAW WERYFIKACJI I REKOMENDACJI PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 3 Ministra Infrastruktury z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie (Dz.U.M.I. poz. 5). Zmiana weszła w życie 22 lutego 2020 r.