Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2020-09-25 do 2022-04-23
Wersja archiwalna od 2020-09-25 do 2022-04-23
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 24
MINISTRA ROZWOJU1)
z dnia 25 września 2020 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374) oraz art. 4 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320, z 2002 r. poz. 1571 oraz z 2020 r. poz. 374 i 568) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej:
1) budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2) gospodarka;
3) turystyka.
§ 2. 1. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Rozwoju lub przez niego nadzorowane;
2) komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Rozwoju;
3) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Rozwoju;
4) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Rozwoju;
5) organach - rozumie się przez to organy podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
6) przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo obronnym, na których minister właściwy do spraw gospodarki nałożył, na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa.
2. Użyte w zarządzeniu skróty oznaczają:
1) BDG - Biuro Dyrektora Generalnego;
2) DAB - Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
3) DBA - Departament Bezpieczeństwa i Obsługi Administracyjnej;
4) DBF - Departament Budżetu i Finansów;
5) DKT - Departament Kontroli i Audytu;
6) DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
7) DP - Departament Prawny;
8) DPR - Departament Planowania Przestrzennego;
9) GGK - Główny Geodeta Kraju;
10) GINB - Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
§ 3. Do zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony wykonywanych w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra zalicza się w szczególności:
1) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
2) planowanie operacyjne;
3) programowanie obronne;
4) przeglądy obronne;
5) przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
6) organizację systemu stałych dyżurów, określonych w zarządzeniu nr 6 Ministra Rozwoju z dnia 8 kwietnia 2020 r. w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów (Dz. Urz. Min. Roz. poz. 9);
7) przedsięwzięcia z zakresu mobilizacji gospodarki;
8) świadczenia na rzecz obrony;
9) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
10) militaryzację;
11) szczególną ochronę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa (Dz. U. poz. 1090, z 2017 r. poz. 42 oraz z 2019 r. poz. 250);
12) uwzględnianie potrzeb obronnych państwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego;
13) gotowość do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;
14) współpracę cywilno-wojskowa;
15) szkolenie obronne;
16) kontrolę wykonywania zadań.
§ 4. 1. Realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Ministerstwie oraz w odniesieniu do organów, jednostek i przedsiębiorców koordynuje DBA.
2. Komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorcy współpracują z DBA w realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
§ 5. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych, organy, kierownicy jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców wyznaczają osoby do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych, organy, kierownicy jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców, w zakresie swoich kompetencji, uwzględniają zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony w szczególności w regulaminach, opisach stanowisk osób wyznaczonych do ich realizacji lub w innych dokumentach określających zakresy realizowanych zadań, w zależności od przyjętych rozwiązań organizacyjnych.
§ 6. W ramach tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony DBA:
1) opracowuje koncepcję przygotowań obronnych oraz akty normatywne regulujące przedmiotową problematykę i ich nowelizacje;
2) przygotowuje, w uzgodnieniu z DP i DBF, projekty decyzji administracyjnych nakładających zadania na rzecz obronności państwa na przedsiębiorców na podstawie ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców oraz umowy na realizacje tych zadań.
§ 7. 1. W ramach planowania operacyjnego:
1) DBA przygotowuje plany operacyjne funkcjonowania działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwane dalej "POF DAR", oraz ich aktualizacje;
2) komórki organizacyjne przekazują wkład z zakresu swojej właściwości do POF DAR oraz, w uzgodnieniu z DBA, opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;
3) organy, wskazane przez Ministra jednostki i przedsiębiorcy opracowują i aktualizują, na podstawie wytycznych Ministra, swoje plany operacyjne funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz karty realizacji zadań operacyjnych.
2. W POF DAR uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne, organy, wskazane jednostki i przedsiębiorców.
§ 8. W ramach programowania obronnego:
1) DBA, przy współpracy z GGK i GINB, w uzgodnieniu z DBF, przygotowuje program pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra oraz jego aktualizacje;
2) organy, będące dysponentami części budżetowych, opracowują i aktualizują programy pozamilitarnych przygotowań obronnych urzędów ich obsługujących;
3) DBA, we współpracy z przedsiębiorcami, opracowuje dane i informacje niezbędne do sporządzenia programu mobilizacji gospodarki.
§ 9. 1. W ramach przeglądów obronnych DBA, we współpracy z GGK, GINB, wybranymi jednostkami i przedsiębiorcami, przygotowuje ocenę stanu przygotowań obronnych w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra w formie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych.
2. Organy, będące dysponentami części budżetowych, sporządzają Narodowe Kwestionariusze Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych tych organów.
§ 10. W ramach przygotowania elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym:
1) DAB realizuje zadania w zakresie przygotowania warunków i norm odnoszących się do obiektów budowlanych, gdzie znajdują się stanowiska kierowania;
2) DBA, we współpracy z BDG, przygotowuje główne stanowisko kierowania Ministra:
a) w stałej siedzibie,
b) w zapasowym miejscu pracy, wyznaczonym zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz. U. poz. 978, z 2016 r. poz. 917 oraz z 2018 r. poz. 474);
3) DBA, we współpracy z BDG, opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa na stanowisku kierowania w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym w szczególności:
a) dokument określający organizację Ministerstwa,
b) plan przemieszczenia do zapasowego miejsca pracy,
c) regulamin pracy na stanowisku kierowania;
4) organy przygotowują główne stanowiska kierowania tych organów znajdujące się w:
a) stałej siedzibie,
b) zapasowym miejscu pracy.
§ 11. 1. W ramach przedsięwzięć w zakresie mobilizacji gospodarki DBA, we współpracy z przedsiębiorcami, dokonuje analizy możliwości zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych, jednostek organizacyjnych nadzorowanych, podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości, a także jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz możliwości produkcyjno-usługowe przedsiębiorców.
2. DBA, w uzgodnieniu z DP, przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających na przedsiębiorców zadania w ramach programu mobilizacji gospodarki oraz, we współpracy z DBF, z upoważnienia Ministra, udziela i rozlicza dotacje z budżetu państwa na pokrycie kosztów realizacji tych zadań.
§ 12. 1. W ramach świadczeń na rzecz obrony DBA:
1) określa potrzeby w zakresie nieruchomości, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
2) sporządza wnioski do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;
3) realizuje zadania związane z przyjmowaniem obiektów budowlanych i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych,
2. Organy i przedsiębiorcy planują i organizują świadczenia na rzecz obrony w zakresie niezbędnym do realizacji swoich zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
§ 13. 1. W celu zapewnienia zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony na wypadek ogłoszenia mobilizacji i wojny, DBA we współpracy z BDG, przygotowuje wnioski do terenowych organów administracji wojskowej o zwolnienie wybranych pracowników Ministerstwa, z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej poprzez reklamowanie z urzędu. W procesie przygotowania takich wniosków uczestniczą komórki organizacyjne, na rzecz których wykonują zadania osoby przewidziane do reklamowania.
2. Organy, jednostki i przedsiębiorcy prowadzą reklamowanie z urzędu i na wniosek.
§ 14. 1. W ramach militaryzacji DBA sporządza wnioski o ustalanie przedsiębiorców przewidzianych do objęcia militaryzacją w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz koordynuje przygotowania tych przedsiębiorców do militaryzacji.
2. Przedsiębiorcy, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją, prowadzą przygotowania organizacyjno-mobilizacyjne.
§ 15. W ramach szczególnej ochrony DBA odpowiada, we współpracy z przedsiębiorcami i organami, za organizację, koordynację i nadzór nad przygotowaniami do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o których mowa w § 3 pkt 11, w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w stosunku do których Minister wystąpił z wnioskiem o uznanie ich za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
§ 16. W ramach uwzględniania potrzeb obronnych państwa w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego, DPR uwzględnia te potrzeby w rozwiązaniach systemowych i projektach przepisów dotyczących dokumentów planistycznych w zakresie ich zawartości oraz procedury uchwalania, jak również w prowadzonych i zlecanych badaniach i opracowaniach dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego.
§ 17. 1. W ramach realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza, w celu utrzymania gotowości do udzielenia informacji tworzy się punkt kontaktowy Host Nation Support (HNS) w Ministerstwie oraz punkty informacyjno-konsultacyjne w wybranych organach i jednostkach oraz u wybranych przedsiębiorców.
2. Zadania punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie realizuje DBA.
3. Zadania punktów informacyjno-konsultacyjnych w organach, jednostkach i u przedsiębiorców realizują pracownicy wskazani przez organy, kierowników jednostek oraz organy zarządzające przedsiębiorców.
§ 18. W ramach współpracy cywilno-wojskowej DBA:
1) koordynuje współpracę Ministerstwa z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej;
2) koordynuje w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra realizację Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC).
§ 19. 1. DBA odpowiada za planowanie, organizację i koordynację szkolenia obronnego.
2. Szkoleniu obronnemu podlegają:
1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w organach, wskazanych jednostkach i u przedsiębiorców;
2) pracownicy Ministerstwa, organów, wskazanych jednostek i przedsiębiorców zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
3. DBA współpracuje z DNP przy planowaniu szkolenia obronnego dla organów i jednostek.
4. DBA współpracuje z BDG w zakresie organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa.
5. DBA współpracuje z DBF w zakresie finansowania szkolenia obronnego.
6. Organy, wskazane jednostki i przedsiębiorcy planują oraz organizują szkolenie obronne w celu przygotowania swoich pracowników do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
§ 20. 1. W zakresie kontroli wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony DBA, z upoważnienia Ministra, dokonuje sprawdzenia prawidłowości realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony oraz określenia stanu przygotowań obronnych organów, jednostek i przedsiębiorców.
2. DBA, przy współpracy z DKT i DNP, przygotowuje plan kontroli wraz z analizą ryzyka.
3. W kontrolach uczestniczą pracownicy DBA oraz mogą uczestniczyć pracownicy DKT i DNP oraz eksperci zewnętrzni upoważnieni przez Ministra.
4. DBA przygotowuje dokumentację kontroli.
§ 21. Przedsiębiorcy realizują zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony zgodnie z decyzjami administracyjnymi wydanymi przez Ministra oraz zawartymi z Ministrem umowami.
§ 22. Traci moc zarządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 20 sierpnia 2018 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w dziale administracji rządowej gospodarka (Dz. Urz. Min. Przed. i Tech. poz. 52).
§ 23. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER ROZWOJU
JADWIGA EMILEWICZ
1) Minister Rozwoju kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka i turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).