Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-31
Wersja aktualna od 2024-10-31
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 19 października 2024 r.
w sprawie procedury zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji
Na podstawie art. 24 ust. 1 i art. 33 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa:
1) wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Cyfryzacji;
2) procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, w szczególności tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo w Ministerstwie Cyfryzacji.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) BM - należy przez to rozumieć Biuro Ministra w Ministerstwie;
2) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa lub osobę przez niego upoważnioną lub osobę zastępującą;
3) działaniu następczym - należy przez to rozumieć działanie następcze w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy;
4) działaniu odwetowym - należy przez to rozumieć działanie odwetowe w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy;
5) działaniach zapobiegawczych - należy przez to rozumieć działania mające na celu wyeliminowanie w przyszłości naruszeń prawa podobnych do tych opisanych w danym zgłoszeniu;
6) informacji o naruszeniu prawa - należy przez to rozumieć informację o naruszeniu prawa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy;
7) informacji zwrotnej - należy przez to rozumieć informację zwrotną w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy;
8) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa;
9) kontekście związanym z pracą - należy przez to rozumieć kontekst związany z pracą w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy;
10) KPO - należy przez to rozumieć Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności;
11) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Cyfryzacji;
12) Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw informatyzacji;
13) osobie, której dotyczy zgłoszenie - należy przez to rozumieć osobę, której dotyczy zgłoszenie w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy;
14) osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
15) osobie powiązanej z sygnalistą - należy przez to rozumieć osobę powiązaną z sygnalistą w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy;
16) pracodawcy - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego;
17) pracowniku - należy przez to rozumieć:
a) członka korpusu służby cywilnej w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409) lub pracownika w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917) wykonującego pracę w Ministerstwie,
b) funkcjonariusza w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121 i 1243) pełniącego służbę w Ministerstwie,
c) żołnierza w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, 834, 1089, 1222 i 1248) pełniącego służbę w Ministerstwie,
d) sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie;
18) sygnaliście - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, o której mowa w art. 4 ustawy;
19) systemie EZD - należy przez to rozumieć system do wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu prowadzenia spraw, gromadzenia i tworzenia dokumentacji w postaci elektronicznej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164);
20) ujawnieniu publicznym - należy przez to rozumieć ujawnienie publiczne w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy;
21) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
22) zgłoszeniu - należy przez to rozumieć zgłoszenie w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy;
23) zgłoszeniu anonimowym - należy przez to rozumieć zgłoszenie w rozumieniu art. 7 ustawy;
24) zgłoszeniu wewnętrznym - należy przez to rozumieć zgłoszenie wewnętrzne w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy;
25) zgłoszeniu zewnętrznym - należy przez to rozumieć zgłoszenie zewnętrzne w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy.
§ 3. Naruszeniem prawa podlegającym zgłoszeniu w Ministerstwie jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy.
§ 4. 1. Zgłoszenie wewnętrzne w Ministerstwie może dotyczyć również naruszeń prawa w obszarze projektów, inwestycji lub przedsięwzięć kontraktowania, wydatkowania i rozliczania środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej w Ministerstwie, w tym podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy.
2. Informację o obowiązującej w Ministerstwie procedurze zgłoszeń wewnętrznych komórka właściwa do spraw kadrowych przekazuje kandydatowi wraz z rozpoczęciem rekrutacji albo procedury poprzedzającej zatrudnienie, w tym po zatwierdzeniu wniosku o zatrudnienie lub przeniesienie służbowe.
§ 5. Przepisy zarządzenia stosuje się do:
1) zgłoszeń dokonywanych przez sygnalistę;
2) zgłoszeń anonimowych.
§ 6. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do informacji i naruszeń prawa, o których mowa w art. 5 ustawy.
§ 7. 1. Zgłoszenie przekazuje się ustnie lub pisemnie.
2. Zgłoszenie:
1) ustne może być dokonane:
a) telefonicznie na numer +48 532-742-380 lub za pośrednictwem innego systemu komunikacji głosowej,
b) podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BM upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń - na wniosek sygnalisty;
2) pisemne może być dokonane:
a) w postaci papierowej - listownie umieszczając na kopercie dopisek „zgłoszenie sygnalizacyjne”, w przypadku zgłoszeń wewnętrznych, lub na adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub na adres Ministerstwa - ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych,
b) w postaci elektronicznej:
- za pomocą zabezpieczonej hasłem wiadomości poczty elektronicznej przesłanej na adres - Sygnalista@cyfra.gov.pl, przy czym hasło przekazuje się innym kanałem komunikacji, lub na adres elektronicznej skrzynki podawczej lub adres do doręczeń elektronicznych,
- za pośrednictwem formularza zgłoszenia naruszenia prawa, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, a w przypadku podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie - z pośrednictwem formularza zgłoszenia podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia,
- na adres poczty elektronicznej lub adres elektronicznej skrzynki podawczej, lub adres do doręczeń elektronicznych, wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich, w przypadku zgłoszeń zewnętrznych.
3. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przekazanego w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, następuje w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że Sygnalista nie podał adresu korespondencyjnego albo adresu poczty elektronicznej, na który należy przekazać potwierdzenie.
4. Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 w pkt 2, jest niekompletne i możliwe jest ustalenie tożsamości sygnalisty, wzywa się sygnalistę do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania za pomocą poczty elektronicznej. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania, a w sprawie sporządza się stosowną notatkę.
5. Na wniosek sygnalisty, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b, zgłoszenie może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania z pracownikiem BM upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. W takim przypadku, za zgodą sygnalisty, zgłoszenie jest dokumentowane w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg.
6. Sygnalista może dokonać sprawdzenia i poprawienia protokołu, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie.
7. Sygnalista akceptuje protokół, o którym mowa w ust. 5 zdanie drugie, przez jego podpisanie. W przypadku odmowy podpisania protokołu na jego końcu pracownik BM dokonuje stosownej adnotacji.
8. Sygnalistom, którzy nie są w stanie zapoznać się z protokołem przygotowanym w wersji papierowej, przekazuje się jego kopię w formie uzgodnionej z sygnalistą. Możliwe jest również odczytanie treści sporządzonego protokołu sygnaliście przez pracownika BM, co pracownik BM potwierdza zamieszczeniem odpowiedniej adnotacji w protokole.
9. Przepisów ust. 3-8 nie stosuje się do zgłoszeń anonimowych.
§ 8. 1. Obsługą zgłoszeń w Ministerstwie zajmują się wyznaczeni przez Dyrektora BM pracownicy BM.
2. W ramach obsługi zgłoszeń, pracownicy, o których mowa w ust. 1, są upoważnieni do:
1) przyjmowania zgłoszeń;
2) wstępnej weryfikacji zgłoszeń, w szczególności sprawdzenia we właściwej komórce organizacyjnej, czy sygnalista lub osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia lub osoba powiązana z sygnalistą, są związane z pracą w Ministerstwie;
3) organizowania prac Komisji do badania zgłoszeń, o której mowa w § 10;
4) podejmowania działań następczych;
5) przetwarzania danych osobowych związanych ze zgłoszeniami.
3. Pracownicy, o których mowa w ust. 1, podczas obsługi zgłoszeń są obowiązani do zachowania w tajemnicy uzyskanych informacji.
4. W przypadku gdy zgłoszenie zostało przyjęte przez pracownika, który nie został wyznaczony do obsługi zgłoszeń, pracownik ten jest obowiązany do:
1) nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości sygnalisty lub osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
2) niezwłocznego przekazania zgłoszenia do pracowników BM upoważnionych do przyjmowania zgłoszeń;
3) poinformowania o zdarzeniu Inspektora Ochrony Danych w Ministerstwie;
4) usunięcia zgłoszenia ze swoich zasobów.
5. Zgłoszenie dotyczące Dyrektora BM lub pracowników BM, przekazuje się bezpośrednio do Dyrektora Generalnego.
§ 9. W przypadku zgłoszeń, o których mowa w § 4 ust. 1, BM niezwłocznie udostępnia je do wiadomości Departamentowi Projektów i Strategii.
§ 10. 1. Dyrektor Generalny powołuje, w drodze zarządzenia, Komisję do badania zgłoszeń, zwaną dalej „Komisją”. Komisja ma charakter stały.
2. Przewodniczącego i pozostałych członków Komisji powołuje się spośród pracowników BM upoważnionych do obsługi zgłoszeń.
3. Członkiem Komisji nie może być osoba:
1) której dotyczy zgłoszenie;
2) będąca bezpośrednim przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
3) bezpośrednio podlegająca osobie, której dotyczy zgłoszenie.
4. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w jej pracach w przypadku, gdy istnieją jakiekolwiek okoliczności mogące budzić wątpliwości co do ich bezstronności w ocenie zgłoszenia.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, członek Komisji składa pisemny wniosek o wyłączenie z prac Komisji do Dyrektora BM, który podejmuje decyzję w tym zakresie.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, gdy zgłoszenie dotyczy Dyrektora BM lub pracowników BM, członek Komisji składa pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 5, do Dyrektora Generalnego, który podejmuje decyzję w tym zakresie.
7. Komisja obraduje na posiedzeniach.
§ 11. 1. Komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące przekazanego jej zgłoszenia.
2. W postępowaniu wyjaśniającym bierze udział przewodniczący oraz co najmniej dwóch członków Komisji.
3. W toku postępowania wyjaśniającego Komisja rozpatruje zgłoszenie, w tym dokonuje oceny zgłoszenia w celu ustalenia dobrej albo złej wiary sygnalisty, przy wykorzystaniu formularza testu dobrej wiary, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
4. Na wniosek Komisji każdy pracownik Ministerstwa ma obowiązek stawić się na posiedzeniu Komisji oraz udostępnić dokumenty i udzielić niezbędnych informacji w celu ustalenia wszystkich okoliczności zgłoszenia.
5. Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy:
1) zgłoszenie jest w oczywisty sposób niewiarygodne;
2) niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
6. Po ustaleniu stanu faktycznego Komisja rozstrzyga o zasadności zgłoszenia, a w przypadku zgłoszeń zasadnych - wydaje również rekomendację odnośnie do:
1) zastosowania środka dyscyplinarnego w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie, lub jej współpracowników, którzy dopuścili się naruszenia;
2) możliwych działań następczych i działań zapobiegawczych.
7. W przypadku braku jednomyślności członków Komisji, decyzje Komisji zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego, który głosuje jako ostatni.
8. Komisja sporządza sprawozdanie z rozpatrzenia zgłoszenia, które przedstawia Dyrektorowi BM, wraz z rekomendacjami, o których mowa w ust. 6.
9. Prace Komisji podlegają udokumentowaniu, a dokumentacja dotycząca jej prac jest przechowywana przez BM.
§ 12. 1. Dyrektor BM przedkłada Dyrektorowi Generalnemu, a w przypadku gdy zgłoszenie dotyczy Dyrektora Generalnego lub pracownika zatrudnionego w Gabinecie Politycznym Ministra, sekretarza stanu lub podsekretarza stanu - Ministrowi:
1) propozycję działań następczych i działań zapobiegawczych oraz terminów ich wykonania;
2) wniosek o zakończenie postępowania wyjaśniającego w przypadku niestwierdzenia naruszenia prawa lub stwierdzenia okoliczności, które nie wymagają podjęcia działań następczych lub działań zapobiegawczych.
2. Dyrektor BM przekazuje sygnaliście informację zwrotną, w formie uzgodnionej z sygnalistą, w zakresie rozpatrzenia zgłoszenia, w terminie 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
3. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor BM przekazuje sygnaliście informację zwrotną w zakresie rozpatrzenia zgłoszenia, w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2
4. Informacja zwrotna obejmuje w szczególności informację o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w związku ze stwierdzonym naruszeniem prawa.
5. Informacja zwrotna nie może naruszać tajemnic prawnie chronionych.
§ 13. 1. Zgłoszenia anonimowe w Ministerstwie są ewidencjonowane przez BM w odpowiednich rejestrach, o których mowa w § 17 ust. 1.
2. Wstępnej weryfikacji zgłoszeń anonimowych dokonują upoważnieni pracownicy BM, po uzyskaniu stanowiska właściwej komórki organizacyjnej.
3. Jeżeli zostanie ustalona tożsamość sygnalisty, podlega on ochronie na zasadach określonych w ustawie. W przypadku gdy nie zostanie ustalona tożsamość sygnalisty zgłoszenie pozostawia się bez rozpoznania.
§ 14. W przypadku otrzymania przez Ministerstwo zgłoszenia nienależącego do zakresu działania Ministra, Dyrektor BM przekazuje zgłoszenie do organu właściwego w danej sprawie.
§ 15. 1. W przypadku naruszenia zakazów podejmowania działań odwetowych, sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia lub osoba powiązana z sygnalistą informują Dyrektora BM, a w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy Dyrektora Generalnego lub pracownika zatrudnionego w Gabinecie Politycznym Ministra, sekretarza stanu lub podsekretarza stanu - Ministra, o podejmowanych wobec nich działaniach odwetowych, na formularzu zgłoszenia działań odwetowych, którego wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
2. W przypadku gdy działania odwetowe są podejmowane wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą przez Dyrektora BM lub pracownika BM, sygnalista, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia lub osoba powiązana z sygnalistą informują Dyrektora Generalnego o podejmowanych wobec nich działaniach odwetowych, na formularzu zgłoszenia działań odwetowych, o którym mowa w ust. 1.
§ 16. 1. Zapewniając sygnaliście, osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osobie powiązanej z sygnalistą ochronę przed działaniami odwetowymi Ministerstwo zapewnia w szczególności dostęp do:
1) szkoleń dotyczących zasad ochrony sygnalistów oraz osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia lub powiązanych z sygnalistą;
2) informacji o sygnaliście wyłącznie do osób uprawnionych.
2. W przypadku stwierdzenia albo podejrzenia działań odwetowych wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, Dyrektor Generalny jest zobowiązany do podjęcia środków zaradczych, które zmierzają do uniemożliwienia działania odwetowego lub usunięcia jego skutków.
§ 17. 1. W BM prowadzony jest:
1) rejestr zgłoszeń wewnętrznych, którego wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia;
2) rejestr zgłoszeń zewnętrznych, którego wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia;
3) rejestr zgłoszeń dotyczących podejrzenia nieprawidłowości lub działań niepożądanych przy wdrażaniu KPO w Ministerstwie, którego wzór określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
2. Rejestry, o których mowa w ust. 1, są prowadzone poza systemem EZD.
3. Wpisu do rejestrów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie zgłoszenia.
4. W rejestrze, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, gromadzi się następujące dane:
1) numer zgłoszenia;
2) datę dokonania zgłoszenia;
3) przedmiot naruszenia prawa;
4) dane osobowe sygnalisty;
5) dane kontaktowe sygnalisty;
6) dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie;
7) informację o podjętych działaniach następczych;
8) datę zakończenia sprawy.
5. W rejestrze, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, gromadzi się następujące dane:
1) numer zgłoszenia;
2) datę dokonania zgłoszenia;
3) przedmiot naruszenia prawa;
4) dane osobowe sygnalisty;
5) dane kontaktowe sygnalisty;
6) dane osobowe osoby, której dotyczy zgłoszenie;
7) informację o podjętych działaniach następczych;
8) informację o wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w art. 38 ustawy;
9) informacje o niepodejmowaniu dalszych działań w przypadku, o którym mowa w art. 40 ust. 1 i 2 ustawy;
10) szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących naruszeń prawa będących przedmiotem zgłoszenia - o ile Ministerstwo posiada te dane;
11) datę zakończenia sprawy.
6. W rejestrze, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, gromadzi się następujące dane:
1) numer zgłoszenia;
2) datę dokonania zgłoszenia;
3) określenie typu zgłoszenia (W - wewnętrzne, Z - zewnętrzne);
4) przedmiot zgłoszenia;
5) dane osobowe sygnalisty;
6) dane osobowe osoby lub określenie komórki organizacyjnej, której dotyczy zgłoszenie;
7) informację o podjętych działaniach następczych;
8) datę przekazania potwierdzenia otrzymania zgłoszenia;
9) datę przekazania informacji zwrotnej;
10) datę zakończenia sprawy.
7. Rejestry, o których mowa w ust. 1, prowadzone są w postaci elektronicznej.
8. Dokumentacja wytworzona w związku z rozpatrzeniem zgłoszenia, która zawiera dane osobowe, w tym rejestry, o których mowa w ust. 1, są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub zakończono postępowania zainicjowane tymi działaniami.
9. Dostęp do rejestrów, o których mowa w ust. 1, mają upoważnieni przez Dyrektora BM pracownicy BM.
§ 18. W na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa zamieszcza się informację o:
1) sposobach przekazania zgłoszenia;
2) warunkach kwalifikowania się sygnalisty do objęcia ochroną;
3) trybie postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia;
4) zasadach poufności mających zastosowanie do zgłoszeń oraz dostępności poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego;
5) terminie przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartości takiej informacji;
6) charakterze działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem;
7) środkach ochrony prawnej i procedurach służących ochronie przed działaniami odwetowymi oraz dostępności poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia;
8) warunkach na jakich zgłaszający jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności;
9) zasadach przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 8 ustawy, a także zasadach przetwarzania danych osobowych oraz informacji podawanych w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą, uregulowanych odpowiednio w art. 5 i art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), art. 13 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 89, z późn. zm.) albo art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz. Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str. 39);
10) zachęcie do skorzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach Ministerstwa, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych;
11) informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
§ 19. Do zgłoszeń zewnętrznych przepisy zarządzenia stosuje się od dnia 25 grudnia 2024 r.
§ 20 . Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Cyfryzacji: K. Gawkowski
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).
Załączniki
do zarządzenia nr 29
Ministra Cyfryzacji
z dnia 19 października 2024 r.
Załącznik nr 1
WZÓR - FORMULARZ ZGŁOSZENIA NARUSZENIA PRAWA
Załącznik nr 2
WZÓR - FORMULARZ PODEJRZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI LUB DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRZY WDRAŻANIU KPO W MINISTERSTWIE
Załącznik nr 3
WZÓR - TEST DOBREJ WIARY
Załącznik nr 4
WZÓR - FORMULARZ ZGŁOSZENIA DZIAŁAŃ ODWETOWYCH
Załącznik nr 5
WZÓR - REJESTR ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
Załącznik nr 6
WZÓR - REJESTR ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
Załącznik nr 7
WZÓR - REJESTR ZGŁOSZEŃ DOTYCZĄCYCH PODEJRZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI LUB DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH PRZY WDRAŻANIU KPO W MINISTERSTWIE