Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-08-30
Wersja aktualna od 2023-08-30
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 30 sierpnia 2023 r.
w sprawie nadania statutu instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą „Centralny Ośrodek Informatyki"
Na podstawie art. 26 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273,1407, 1429, 1641 i 1693) zarządza się, co następuje:
§ 1. Instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą „Centralny Ośrodek Informatyki" nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc statut Centralnego Ośrodka Informatyki nadany zarządzeniem nr 6 Ministra Cyfryzacji z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie nadania statutu instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą „Centralny Ośrodek Informatyki" (Dz. Urz. Min. Cyf. poz. 7, z 2016 r. poz. 54, z 2017 r. poz. 1, 13, 27 i 32 oraz z 2023 r. poz. 11).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Cyfryzacji: J. Cieszyński
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 792).
Załącznik do zarządzenia nr 12
Ministra Cyfryzacji
z dnia 30 sierpnia 2023 r.
STATUT
CENTRALNEGO OŚRODKA INFORMATYKI
§ 1. 1. Centralny Ośrodek Informatyki, zwany dalej „COI", jest instytucją gospodarki budżetowej, utworzoną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693 ).
2. COI działa, w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.1));
3) ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123, 1234 i 1703);
4) innych, niż wymieniona w pkt 2, ustaw regulujących sposób funkcjonowania ewidencji lub rejestrów państwowych, w zakresie zadań realizowanych przez COI;
5) niniejszego statutu.
3. Organem pełniącym funkcję organu założycielskiego COI jest minister właściwy do spraw informatyzacji2), zwany dalej „Ministrem".
4. COI posiada osobowość prawną.
5. COI jest wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
6. Siedzibą COI jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 2. 1. COI w ramach działalności podstawowej realizuje odpłatnie na zlecenie Ministra wyodrębnione zadania i usługi o charakterze publicznym, w tym wykonuje na rzecz Ministra:
1) zadania związane z przygotowaniem i realizacją strategii rozwoju usług, w szczególności w oparciu o systemy, za których funkcjonowanie odpowiada Minister, z tworzeniem rozwiązań związanych z rozwojem bramy dostępu do informacji i cyfrowych usług publicznych w formie Portalu Rzeczypospolitej Polskiej (gov.pl) oraz z dbaniem o spójność komunikacji z obywatelami i przedsiębiorcami, za pomocą interfejsów cyfrowych, w szczególności wdrażaniem standardów użyteczności, dostępności i komunikacji wizualnej w Internecie;
2) zadania w zakresie inicjowania zmian w rejestrach, ewidencjach, aplikacjach oraz systemach teleinformatycznych, w których te rejestry i ewidencje są prowadzone i w zakresie których powierzono te zadania COI, w szczególności dotyczących ich dostosowania do powszechnie obowiązujących przepisów prawa, opracowywania i wdrażania strategii rozwoju dla tych rejestrów, ewidencji, aplikacji oraz systemów teleinformatycznych, nadzoru nad informacjami przetwarzanymi w tych rejestrach, ewidencjach, aplikacjach oraz systemach teleinformatycznych oraz udziału w projektach informatycznych dotyczących tych rejestrów, ewidencji, aplikacji oraz systemów teleinformatycznych;
3) zadania związane z kreowaniem i realizacją polityki w zakresie wykorzystywania technologii przetwarzania w chmurze obliczeniowej oraz zarządzania programem Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa;
4) usługi z zakresu informatyzacji, telekomunikacji i teleinformatyki oraz zarządzania informacją, w szczególności w zakresie utrzymania, serwisu, budowy, rozwoju i eksploatacji systemów informatycznych i teleinformatycznych prowadzonych lub przewidzianych do prowadzenia przez Ministra, oraz realiz uje dostawy i roboty budowlane niezbędne do wykonywania tych usług;
5) usługi związane z prowadzeniem przez tego Ministra centrum certyfikacji;
6) usługi związane z realizacją zadań Ministra jako Instytucji Otoczenia Umowy Partnerstwa w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa na lata 2014–2020;
7) usługi związane z koordynowaniem w zakresie właściwości Ministra działań związanych z przygotowaniem Programu Operacyjnego współfinansowanego ze środków unijnych w perspektywie finansowej 2020 +;
8) usługi audytu, analiz, ekspertyz oraz konsultacji z zakresu informatyzacji;
9) usługi w zakresie promocji, edukacji, badań naukowych i prac rozwojowych;
10) pomocnicze działania zakupowe, o których mowa w art. 37 ust. 2–4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720), jako pełnomocnik Ministra;
11) usługi zapewniające Ministrowi, na zasadach ustalonych w odrębnej umowie, wsparcie merytoryczne koordynacji realizacji projektów nowego okresu programowania na lata 2014–2020 w ramach pełnienia roli Centrum Kompetencyjnego Administracji, o którym mowa w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, przyjętym uchwałą nr 117/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 r. zmieniającą uchwałę w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa";
12) inne usługi związane z obsługą urzędu Ministra.
2. COI realizuje odpłatnie na podstawie odrębnych umów, usługi związane z realizacją zadań na rzecz innych podmiotów, w tym:
1) jednostek administracji publicznej w zakresie:
a) utrzymania, serwisu, budowy, rozwoju i eksploatacji systemów informatycznych i teleinformatycznych,
b) usług audytu, analiz, ekspertyz oraz konsultacji z zakresu informatyzacji,
c) realizacji niezbędnych robót budowlanych i dostaw,
d) usług promocji, edukacji oraz badań naukowych i prac rozwojowych;
2) osób trzecich w zakresie:
a) wykonywania zadań z zakresu informatyzacji, telekomunikacji i teleinformatyki oraz zarządzania informacją,
b) usług audytu, analiz, ekspertyz oraz konsultacji z zakresu informatyzacji,
c) usług promocji, edukacji oraz badań naukowych i prac rozwojowych.
3. W celu wykonywania na rzecz Ministra zadań i usług, o których mowa w ust. 1, COI przygotowuje wstępne analizy oraz prowadzi prace przygotowawcze na koszt własny, w zakresie ustalonym poleceniem Ministra. W przypadku zawarcia umowy na wykonanie zadania lub usługi, których dotyczyły analizy lub prace przygotowawcze, umowa może obejmować zwrot kosztu poniesionego przez COI w związku z ich przygotowaniem.
§ 3. 1. COI prowadzi działalność inną niż podstawowa przy zachowaniu zasady, że n ie może to wpływać negatywnie na realizację zadań podstawowych.
2. COI prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe przy zachowaniu zasady, że nie może to wpływać negatywnie na realizację zadań podstawowych.
§ 4. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1885, z 2009 r. poz. 489, z 2017 r. poz. 2440 oraz z 2020 r. poz. 1249) rodzaj działalności COI określa się następującymi opisami rodzaju działalności i odpowiadającymi im kodami:
1) działalność związana z oprogramowaniem - 62.01.Z PKD;
2) roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych - 41.20.Z PKD;
3) sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania - 46.51.Z PKD;
4) działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania - 58.29.Z PKD;
5) działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji - 61.90.Z PKD;
6) pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana - 63.99.Z PKD;
7) wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery - 77.33.Z PKD;
8) pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - 85.59.B PKD;
9) naprawa i konserwacja sprzętu (tele)komunikacyjnego - 95.12.Z PKD;
10) wykonywanie instalacji elektrycznych - 43.21.Z PKD;
11) sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych - 46.66.Z PKD;
12) sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń - 46.69.Z PKD;
13) sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach - 47.41.Z PKD;
14) sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – 47.42.Z PKD;
15) pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami - 47.99.Z PKD;
16) pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany – 49.39.Z PKD;
17) zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie - 68.32.Z PKD;
18) działalność prawnicza - 69.10.Z PKD;
19) pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. - 70.22.Z PKD;
20) badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych - 72.19.Z PKD;
21) badanie rynku i opinii publicznej - 73.20.Z PKD;
22) pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - 74.90.Z PKD;
23) dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim - 77.40.Z PKD;
24) działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura - 82.11.Z PKD;
25) działalność wspomagająca edukację - 85.60.Z PKD;
26) działalność archiwów - 91.01.B PKD.
§ 5. 1. COI samodzielnie gospodaruje mieniem, kierując się zasadą efektywności jego wykorzystania.
2. Do zbycia, najmu, użyczania, dzierżawy, oraz likwidacji rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych przez COI stosuje się przepisy § 6– 13.
§ 6. 1. Zbycie, oddanie w najem, użyczenie, dzierżawę oraz likwidację rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych COI należy każdorazowo poprzedzić oceną techniczną i ekonomiczną sporządzoną w postaci elektronicznej przez COI. Ocena ta stanowi podstawę do podjęcia decyzji o przeznaczeniu do obrotu zbędnych rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych lub likwidacji zużytych rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna uwzględniać uzasadnienie celowości dokonania obrotu rzeczowymi aktywami trwałymi oraz prawami na dobrach niematerialnych lub ich likwidacji, oraz określać ich cenę nabycia i proponowaną wartość zbycia.
3. Oceny, o której mowa w ust. 1, rzeczowych aktywów trwałych i praw na dobrach niematerialnych, dokonują upoważnieni przez Dyrektora COI, pracownicy COI.
4. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1, należy także wziąć pod uwagę przydatność rzeczowych aktywów trwałych do dalszego korzystania z nich przez COI, a w szczególności czy rzeczowe aktywa trwałe oraz prawa na dobrach niematerialnych są:
1) zbędne lub
2) zużyte.
§ 7. W przypadku rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych COI o wartości:
1) nieprzekraczającej 30.000,00 zł (słownie: trzydzieści tysięcy złotych) jednostkowej ceny nabycia - COI może dokonać likwidacji, zbycia, oddania w najem, użyczenia lub dzierżawy bez przeprowadzania przetargu albo aukcji;
2) przekraczającej 30.000,00 zł (słownie: trzydzieści tysięcy złotych) jednostkowej ceny nabycia - likwidacja, zbycie, oddanie w najem, użyczenie lub dzierżawa jest dokonane w ramach przeprowadzonego przez COI przetargu albo aukcji zgodnie z wewnętrznymi procedurami obowiązującymi w COI.
§ 8. Zbycie, oddanie w najem, użyczenie, wydzierżawienie, lub likwidacja:
1) rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych COI o jednostkowej wartości nabycia powyżej 200.000,00 zł (słownie: dwieście tysięcy złotych),
2) nieruchomości, bez względu na jej wartość
- każdorazowo wymaga uzyskania uprzedniej zgody Ministra na dokonanie tej czynności. Zgoda powinna być wyrażona w formie elektronicznej.
§ 9. 1. Wniosek COI o wyrażenie zgody, o której mowa w § 8, zawiera w szczególności:
1) wskazanie rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych COI, których czynność prawna ma dotyczyć;
2) podanie jednostkowej wartości nabycia rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych, których czynność prawna ma dotyczyć;
3) informację o proponowanym trybie zbycia, oddania w najem, użyczenia, wydzierżawienia, lub likwidacji.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć w szczególności:
1) ocenę, o której mowa w § 6;
2) projekt umowy, na podstawie której ma być dokonane zbycie, wynajęcie, użyczenie lub dzierżawa aktywów trwałych COI.
§ 10. Dyrektor COI do dnia 31 marca - za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego – przekazuje Ministrowi informacje o likwidacji, zbyciu, najmie, użyczeniu lub dzierżawie rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych, ze wskazaniem nazwy, wartości składników majątkowych, zastosowanym trybie postępowania, podmiotu na rzecz którego dokonano likwidacji, zbycia, najmu, użyczenia lub dzierżawy, a także okresu, na jaki oddano w najem, użyczenie lub dzierżawę.
§ 11. Umowę mającą na celu zbycie, dzierżawę lub oddanie w najem lub użyczenie rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych COI należy sporządzić w formie elektronicznej pod rygorem nieważności.
§ 12. 1. W zakresie nieokreślonym w statucie do zbycia, oddania w najem, użyczenia, wydzierżawienia, lub likwidacji rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 i 1615) oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973).
2. Do zbycia nieruchomości stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, 1113, 1463, 1506 i 1688), określające sposób i tryb przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości.
§ 13. COI może odstąpić od stosowania przepisów, o których mowa w § 6– 12, w przypadku zbycia, najmu, użyczenia lub dzierżawy rzeczowych aktywów trwałych oraz praw na dobrach niematerialnych przez COI na rzecz Ministra.
§ 14. COI uzyskuje przychody:
1) z odpłatnego wykonywania usług na rzecz Ministra;
2) z odpłatnego wykonywania usług na rzecz innych niż Minister podmiotów;
3) ze sprzedaży towarów i składników majątkowych, będących własnością COI;
4) z innych źródeł, w tym z tytułu oprocentowania środków COI zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz odsetek i kar umownych naliczanych na podstawie podpisanych umów;
5) z jednorazowej dotacji na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe;
6) z dotacji budżetu państwa na realizację zadań publicznych.
§ 15. 1. COI kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępców.
2. Dyrektora COI powołuje i odwołuje Minister.
3. Zastępców Dyrektora COI powołuje i odwołuje Dyrektor COI. Powołanie i odwołanie Zastępcy Dyrektora COI wymaga uprzedniej zgody Ministra.
4. Dyrektor COI może upoważnić w postaci elektronicznej Zastępców Dyrektora COI i innych pracowników COI do dokonywania czynności faktycznych i prawnych w jego imieniu.
5. W razie nieobecności Dyrektora, COI kieruje, wykonując wszystkie uprawnienia i obowiązki Dyrektora, upoważniony przez niego w postaci elektronicznej Zastępca Dyrektora COI lub inny pracownik COI.
§ 16. 1. Do zakresu działania Dyrektora COI należy w szczególności:
1) zarządzanie COI w szczególności przez:
a) realizowanie zadań kierownika jednostki sektora finansów publicznych, wynikających w szczególności z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz kierownika jednostki, wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598),
b) wykonywanie zadań pracodawcy w stosunku do pracowników COI, w tym prowadzenie polityki kadrowej, ustalanie szczegółowej struktury etatowej COI oraz nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy,
c) wydawanie zarządzeń, decyzji i wytycznych w sprawach związanych z zakresem działania COI,
d) powoływanie zespołów o charakterze stałym lub doraźnym w celu realizacji określonych zadań;
2) reprezentowanie COI na zewnątrz, w tym zawieranie umów i składanie oświadczeń woli w imieniu COI;
3) określanie zasad funkcjonowania COI przez:
a) przygotowanie i nadanie regulaminu organizacyjnego COI, określającego w szczególności zakresy działania poszczególnych jednostek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk oraz siedziby i zakresy działania oddziałów terenowych,
b) opracowanie i ustalenie regulaminu pracy,
c) opracowanie i ustalenie regulaminu wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w COI,
d) opracowanie i nadawanie stosowanych zasad (polityki) rachunkowości,
e) opracowywanie i nadawanie lub zatwierdzanie innychdokumentów organizacyjnych COI;
4) przygotowanie projektu rocznego planu finansowego COI;
5) przygotowanie rocznego sprawozdania finansowego COI;
6) przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności COI, którego zakres informacyjny określa art. 49 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2. Dyrektor COI przedstawia Ministrowi, w terminach określonych w odrębnych przepisach, następujące sprawozdania okresowe:
1) z wykonania określonego w ustawie budżetowej planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej;
2) o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych;
3) o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji poręczeń;
4) z wykonania budżetu w układzie zadaniowym;
5) sprawozdanie finansowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
6) sprawozdanie z działalności, którego zakres informacyjny określa art. 49 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
3. Dyrektor COI przedstawia raporty dotyczące realizacji umów w sprawie zamówień, o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, zawieranych pomiędzy Ministrem a COI, według wzoru określonego przez Ministra.
4. Dyrektor COI przedkłada Ministrowi raporty, o których mowa w ust. 3:
1) w przypadku umów zawartych na okres przekraczający jeden rok:
a) w terminie do dnia 31 lipca – za pierwsze półrocze,
b) w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku – za pełny rok kalendarzowy;
2) w przypadku umów zawartych na okres krótszy niż jeden rok – w terminach określonych w umowie.
5. W terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji dostaw lub usług świadczonych przez COI w ramach zamówienia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, Dyrektor COI przedstawia Ministrowi informację o wysokości poniesionych kosztów oraz osiągniętych przychodów.
6. Dyrektor COI przedkłada wraz z ofertą na realizację usług lub dostaw dotyczącą zamówienia, o którym mowa w art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, informacje o:
1) szczegółowej kalkulacji ponoszonych kosztów realizacji usług na rzecz Ministra;
2) sposobie sporządzenia kalkulacji kosztów realizacji usług na rzecz Ministra;
3) uzasadnieniu kosztów realizacji usług na rzecz Ministra.
7. Dyrektor COI przekłada na każde żądanie Ministra, w terminie przez niego wskazanym:
1) informację o zasadach przypisywania obciążenia pracą w wykonaniu usługi na rzecz Ministra;
2) informacje porównawcze w zakresie kalkulacji kosztów realizacji usługi na rzecz Ministra w stosunku do innych usług.
§ 17. Minister ustala stawki marży, którą COI ma prawo naliczać z tytułu odpłatnej realizacji zadań i usług o charakterze publicznym na jego rzecz, z wyjątkiem zadań powierzonych umowami, które w odrębny sposób określają wynagrodzenie COI.
§ 18. 1. Minister dokonuje wyboru biegłego rewidenta w celu zbadania sprawozdania finansowego COI.
2. Dyrektor COI przedstawia Ministrowi do zatwierdzenia roczne sprawozdanie finansowe COI w terminie określonym w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości wraz z propozycją podziału zysku lub pokrycia straty.
3. Kwota zysku przeznaczona do podziału nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o niepodzielone zyski z lat ubiegłych.
4. Minister zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe COI i określa podział zysku lub pokrycie straty COI, z uwzględnieniem pierwszeństwa pokrycia strat z lat ubiegłych. Minister nie jest związany propozycją Dyrektora COI w zakresie podziału zysku.
5. Zysk netto COI jest przeznaczany na fundusz zapasowy na:
1) finansowanie inwestycji;
2) pokrycie straty netto.
§ 19. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością COI, w szczególności przez kontrolę i ocenę działalności COI.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana przez upoważnione osoby.
3. Kopie wyników kontroli zewnętrznych przeprowadzonych w COI Dyrektor COI przekazuje Ministrowi niezwłocznie po zakończeniu tych kontroli.
4. Na żądanie Ministra, Dyrektor COI przekazuje Ministrowi okresowe informacje dotyczące realizacji zadań COI, w tym także informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa COI.
5. Dyrektor COI przedstawia Ministrowi okresowe sprawozdania budżetowe, w terminach określonych w odrębnych przepisach.
6. Na żądanie Ministra Dyrektor COI przeprowadza audyt wewnętrzny lub zleca jego przeprowadzenie. Koszty audytu ponosi Dyrektor COI.
§ 20. Zmiany w niniejszym statucie są dokonywane na wniosek Dyrektora COI lub z inicjatywy Ministra, w drodze zarządzenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 919, 1053, 1088, 1123, 1193, 1234, 1394 i 1720.
2) Minister właściwy do spraw informatyzacji przejął funkcję organu założycielskiego dla instytucji gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki na podstawie art. 42 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw(Dz. U. poz. 2281 oraz z 2016 r. poz. 2001), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.