Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-11-07
Wersja aktualna od 2023-11-07
obowiązujący
DECYZJA NR 1
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 16 maja 2023 r.
w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego
(ostatnia zmiana: DUMC. z 2023 r., poz. 20)
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się zmiany statutu Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego, stanowiącego załącznik do Decyzji nr 1 Ministra Cyfryzacji z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego (Dz. Urz. Min. Cyf. z 2022 r. poz. 23) zawarte w uchwale nr 5 Rady Naukowej - Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego z dnia 14 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany Statutu NASK - PIB oraz wprowadzenia tekstu jednolitego, stanowiącej załącznik do decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 792).
Załącznik do decyzji Nr 1 Ministra Cyfryzacji
z dnia 16 maja 2023 r. (poz. 4)
UCHWAŁA nr 5
Rady Naukowej
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego [1]
z dnia 6 października 2023 r.
w sprawie zmiany Statutu NASK - PIB oraz wprowadzenia tekstu jednolitego.
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672) Rada Naukowa NASK – PIB w Statucie NASK – PIB uchwalonym przez Radę Naukową w dniu 14 kwietnia 2023 r., zatwierdzonym przez Ministra Cyfryzacji decyzją nr 1 z dnia 16 maja 2023 r. uchwala następujące zmiany oraz wprowadza tekst jednolity Statutu NASK – PIB stanowiący załącznik do niniejszej uchwały, uwzględniające uchwalone zmiany w § 6:
1) w ust. 1 w pkt 1 w lit. q średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. r w brzmieniu:
„r) rozwiązań chmury obliczeniowej oraz usług chmurowych;";
2) w ust. 3 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia, rozwoju i utrzymania rozwiązań chmury obliczeniowej oraz usług chmurowych.".
Przewodnicząca
Rady Naukowej NASK-PIB
dr hab. inż. Joanna Jaworek-Korjakowska
Załącznik do uchwały nr 5
Rady Naukowej NASK – PIB
z dnia 6 października 2023 r.
TEKST JEDNOLITY
Statut
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego
§ 1.
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej „Instytutem", działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672), zwanej dalej „ustawą";
2) zarządzenia nr 5/93 Przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych z dnia 14 grudnia 1993 r. w sprawie utworzenia jednostki badawczo-rozwojowej pod nazwą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (Dz. Urz. KBN poz. 33);
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 czerwca 2017 r. w sprawie nadania Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1193);
4) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 2018 r. w sprawie połączenia Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego i Instytutu Maszyn Matematycznych (Dz. U. poz. 271);
5) niniejszego Statutu.
§ 2.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
1. Instytut używa nazwy:
1) w języku polskim – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy lub NASK – Państwowy Instytut Badawczy;
2) w języku angielskim – Research and Academic Computer Network - National Research Institute lub NASK – National Research Institute.
2. Instytut może używać skróconej nazwy „NASK – PIB" lub „NASK".
3. Instytut może tworzyć oddziały.
§ 4.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw informatyzacji.
§ 5.
Do podstawowej działalności Instytutu, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z) oraz w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z).
§ 6.
1. Przedmiotem działania Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a) biometrii,
b) certyfikacji i oceny zgodności,
c) cyberbezpieczeństwa,
d) e-learningu i kształcenia ustawicznego,
e) funkcjonowania polskiego rejestru domen internetowych,
f) informatyki, telekomunikacji i teleinformatyki,
g) inżynierii lingwistycznej, analizy tekstu i przetwarzania języka naturalnego,
h) kryptologii,
i) matematyki stosowanej,
j) multimodalnych interfejsów człowiek - maszyna,
k) nauki o danych (danologii),
l) obliczeń kwantowych i komunikacji kwantowej,
m) rozproszonego przetwarzania danych,
n) społeczeństwa informacyjnego,
o) sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego,
p) technologii rejestrów rozproszonych,
q) zarządzania elektronicznym obiegiem dokumentów,
r) rozwiązań chmury obliczeniowej oraz usług chmurowych;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w usługach świadczonych między innymi na potrzeby organów bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa jednostek infrastruktury krytycznej;
4) dokonywanie oceny zgodności, prowadzenie procesów certyfikacji oraz działalności normalizacyjnej;
5) prowadzenia działań w cyberprzestrzeni, w tym testów bezpieczeństwa.
2. W związku z prowadzoną podstawową działalnością Instytut może w szczególności:
1) prowadzić działalność wydawniczą związaną z wykonywanymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
2) organizować kursy i konferencje naukowe krajowe i międzynarodowe związane z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
3) prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy dokształcające;
4) wytwarzać w wyniku prowadzonych badań naukowych oraz prac rozwojowych oprogramowanie, aparaturę, urządzenia i inne wyroby, opracowywać i wdrażać produkty i usługi telekomunikacyjne, teleinformatyczne, informatyczne, w tym z zakresu bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych oraz dziedzin pokrewnych;
5) prowadzić studia podyplomowe i kształcenie doktorantów zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
6) prowadzić działalność w zakresie certyfikacji osób w ramach programów certyfikacji oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
7) prowadzić działalność w zakresie certyfikacji wyrobów oraz systemów zarządzania, w ramach europejskich, krajowych i własnych programów certyfikacji oraz inną działalność związaną z oceną zgodności, w tym wykonywanie badań laboratoryjnych, produkcję materiałów odniesienia oraz organizację badań biegłości.
3. Do zadań Instytutu, wykonywanych w sposób ciągły, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których realizacja jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, rozwoju edukacji oraz poprawy jakości życia obywateli, należy:
1) wspieranie zapewnienia cyberbezpieczeństwa podmiotom publicznym w zakresie zlecanym przez ministra nadzorującego i wskazywanym przez inne organy administracji publicznej, poprzez:
a) realizację projektów strategicznych z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego Państwa,
b) realizację zadań ustawowych przewidzianych dla NASK w ramach krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;
2) realizacja zadań związanych z rozwojem Miejskiej Sieci Komputerowej oferującej m.in. bezpieczną infrastrukturę teleinformatyczną dla środowisk naukowych i akademickich Warszawy oraz realizacja zadań Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE);
3) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, których celem jest opracowanie, realizacja oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji i teleinformatyki;
4) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego i prowadzenie badań nad bezpieczeństwem korzystania z sieci komputerowych, szczególnie przez dzieci;
5) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia, rozwoju i utrzymania systemów teleinformatycznych strategicznych z punktu widzenia Państwa, w tym systemu EZD RP oraz aplikacji z nim powiązanych;
6) wykonywanie zadania uczestnika oraz akredytowanej Jednostki Certyfikującej spełniającej wymagania określone w porozumieniach SOG-IS MRA i CCRA, odpowiedzialnej za zarządzanie Programem Oceny i Certyfikacji Bezpieczeństwa IT oraz za autoryzację laboratoriów badawczych. W strukturze organizacyjnej Instytutu funkcjonuje Jednostka Certyfikująca i dedykowany personel realizujący ww. zadania;
7) wykonywanie działań w zakresie certyfikacji osób:
a) w zakresie akredytowanych i nieakredytowanych programów certyfikacji;
b) w zakresie formalnego uznawania kompetencji oraz nadawania kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
c) w zakresie rozwijania kwalifikacji ZSK i sektorowych ram kwalifikacji w obszarach zgodnych z działalnością Instytutu;
8) podejmowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia, rozwoju i utrzymania rozwiązań chmury obliczeniowej oraz usług chmurowych.
§ 7.
Instytut może prowadzić działalność inną niż wskazana w § 6, określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) zakresie:
1) działalności w telekomunikacji przewodowej (61.10.Z);
2) działalności w telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej (61.20.Z);
3) działalności w telekomunikacji satelitarnej (61.30.Z);
4) działalności w pozostałej telekomunikacji (61.90.Z);
5) działalności związanej z oprogramowaniem (62.01.Z);
6) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (62.02.Z);
7) działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (62.03.Z);
8) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych (62.09.Z);
9) przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalność (63.11.Z);
10) działalności portali internetowych (63.12.Z);
11) zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (68.32.Z);
12) działalności rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego (69.20.Z);
13) pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z);
14) pozostałych badań i analiz technicznych (71.20.B);
15) pozostałej działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej gdzie indziej niesklasyfikowanej (74.90.Z);
16) reprodukcji zapisanych nośników informacji (18.20.Z);
17) robót związanych z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (42.22.Z);
18) wykonywania instalacji elektrycznych (43.21.Z);
19) naprawy i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych (95.11.Z);
20) naprawy i konserwacji sprzętu telekomunikacyjnego (95.12.Z);
21) pozostałych badań i analiz technicznych (71.20.B);
22) produkcji sprzętu telekomunikacyjnego (26.30.Z);
23) sprzedaży hurtowej komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania (46.51.Z);
24) sprzedaży hurtowej sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego (46.52.Z);
25) wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (77.33.Z);
26) wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (77.39.Z);
27) dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (77.40.Z);
28) wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z);
29) wydawania książek (58.11.Z);
30) wydawania czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z);
31) pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B);
32) organizowania targów, wystaw i kongresów (82.30.Z);
33) działalności wspomagającej edukację (85.60.Z).
§ 8.
1. Rada Naukowa Instytutu liczy 28 członków.
2. W skład Rady Naukowej Instytutu wchodzą:
1) 12 pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu, w tym:
a) pracownicy naukowi w liczbie 9 osób, w tym:
- 4 pracowników posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy - zatrudnionych w instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy w okresie nie krótszym niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej,
- 5 pracowników nieposiadających stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego,
b) 3 pracowników badawczo-technicznych;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 16 osób.
§ 9.
1. Członek Rady Naukowej może brać udział w posiedzeniach Rady Naukowej przy użyciu technik telekonferencji lub wideokonferencji.
2. Uchwały Rady Naukowej podejmuje się na posiedzeniach. Decyzją Przewodniczącego Rady Naukowej uchwały mogą być podejmowane w trybie obiegowym za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeśli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
3. Zasady organizacji posiedzeń Rady Naukowej oraz zasady podejmowania uchwał w trybie obiegowym i za pośrednictwem systemu teleinformatycznego określa regulamin uchwalony przez Radę Naukową.
§ 10.
1. Dyrektor Instytutu powołuje komisję do przeprowadzenia konkursu na pracownika naukowego, w tym oceny formalnej ofert złożonych przez kandydatów, oraz przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego.
2. W skład komisji nie może wchodzić dyrektor Instytutu.
3. Spośród członków komisji dyrektor Instytutu wyznacza przewodniczącego.
4. Do składu komisji nie może zostać powołana osoba, która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym do drugiego stopnia włącznie kandydata, albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może budzić to uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
5. O zaistniałej przesłance wyłączenia osoba wchodząca w skład komisji zawiadamia dyrektora Instytutu, który wyłącza tę osobę ze składu komisji oraz wyznacza inną osobę spełniającą wymagania określone w ust. 4.
6. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) przeprowadzenie poszczególnych etapów konkursu;
2) określenie metod i technik naboru, mierników i wag dotyczących poszczególnych etapów naboru oraz stosowanych narzędzi naboru;
3) ustalenie sposobu oceny kandydatów gwarantującego porównywalność otrzymanych wyników, z uwzględnieniem obowiązku stosowania w odniesieniu do wszystkich kandydatów pytań lub zadań umożliwiających ocenę tych samych kompetencji w oparciu o określone przez komisję metody i techniki naboru oraz z uwzględnieniem określonych przez komisję poszczególnych mierników i wag;
4) dokonanie oceny ofert złożonych przez kandydatów według kryterium spełniania wymagań formalnych określonych w ogłoszeniu, w tym sporządzenie listy kandydatów, których oferty wpłynęły w terminie i spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu;
5) dokonanie oceny kandydatów i wyłonienie nie więcej niż 1 najlepszego kandydata, spełniającego wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniającego wymagania dodatkowe;
6) sporządzenie protokołu.
7. Osoba niewchodząca w skład komisji nie może uczestniczyć w pracach komisji.
8. Osoba wchodząca w skład komisji ma obowiązek zachowania w tajemnicy, uzyskanych w trakcie konkursu, informacji o kandydatach.
9. Dyrektor Instytutu ogłasza konkurs na stanowisko pracownika naukowego.
10. Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres Instytutu;
2) nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;
3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) listę dokumentów, które należy złożyć w celu potwierdzenia wymagań formalnych;
5) termin i miejsce składania ofert;
6) termin rozstrzygnięcia konkursu.
11. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców. Ogłoszenie o konkursie oraz konkurs może być również dodatkowo ogłoszony i przeprowadzony przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego wskazanego przez Instytut.
12. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty ogłoszenia konkursu. Termin do złożenia oferty uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oferta została nadana w placówce operatora pocztowego albo złożona w siedzibie Instytutu lub złożona przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego. W przypadku złożenia oferty przy użyciu narzędzia lub systemu teleinformatycznego wskazanego przez Instytut, kandydat będzie zobowiązany do dostarczenia oryginałów złożonych dokumentów w terminie wyznaczonym przez Instytut.
13. W przypadku, gdy oferta nie zawiera dokumentów wymaganych w ogłoszeniu o konkursie, potwierdzających spełnianie wymagań formalnych, przewodniczący komisji wzywa kandydata do uzupełnienia braków w terminie 7 dni. W przypadku nieuzupełnienia oferty w wyznaczonym terminie oferta jest odrzucana.
14. Komisja dokonuje oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu w sposób umożliwiający obiektywne sprawdzenie spełnienia tych wymagań, zgodnie z ustalonymi regułami obowiązującymi podczas konkursu oraz ustalonym sposobem oceny kandydatów.
15. Przewodniczący komisji informuje kandydatów, których oferty spełniają wymagania formalne określone w ogłoszeniu, o terminach kolejnych etapów konkursu.
16. Z przeprowadzenia konkursu sporządza się protokół, który jest podpisywany przez wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
17. W protokole dokumentuje się wszystkie czynności i zdarzenia mające wpływ na przebieg konkursu oraz jego wynik, w tym ustalone szczegółowe reguły obowiązujące podczas konkursu, ustalony szczegółowy sposób oceny kandydatów, treść pytań lub zadań oraz, dokonane w trakcie naboru, oceny poziomu spełniania przez kandydatów wymagań niezbędnych oraz wymagań dodatkowych określonych w ogłoszeniu.
18. Przewodniczący komisji przekazuje protokół dyrektorowi Instytutu wraz z wnioskiem o zatrudnienie najlepszego kandydata oraz z ofertą wybranego kandydata lub z wnioskiem o nierozstrzygnięciu konkursu.
19. Przewodniczący komisji informuje kandydatów uczestniczących w konkursie o jego wyniku.
20. Dyrektor Instytutu podejmuje decyzję w sprawie zatrudnienia pracownika naukowego wyłonionego w drodze konkursu po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
21. W przypadku nierozstrzygnięcia konkursu dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 11.
1. Komisja dyscyplinarna Instytutu liczy 3 członków, w tym 1 osobę posiadającą tytuł naukowy.
2. Czynne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie.
3. Bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej.
4. Dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 30 dni przed upływem kadencji działającej komisji.
5. Wybory przeprowadza komisja wyborcza powoływana przez dyrektora Instytutu spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego do komisji dyscyplinarnej. Komisja wyborcza składa się z 3 do 5 osób.
6. Kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej Instytutu zgłaszać mogą pracownicy, którym przysługuje bierne prawo wyborcze do komisji dyscyplinarnej Instytutu w terminie 14 dni od zarządzenia wyborów przez dyrektora Instytutu.
7. Komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów. Termin wyborów powinien zostać wyznaczony nie później niż po upływie 7 dni od końca kadencji działającej komisji dyscyplinarnej.
8. Głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
9. Komisja wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi Instytutu do zatwierdzenia.
10. Dyrektor Instytutu podaje do wiadomości pracownikom Instytutu wyniki wyborów i powołuje komisję dyscyplinarną w terminie 7 dni od zatwierdzenia protokołu.
11. W przypadku konieczności uzupełnienia składu komisji dyscyplinarnej, dyrektor Instytutu zarządza przeprowadzenie wyborów uzupełniających w terminie 14 dni od dnia powzięcia informacji o tym fakcie. Przepisy ust. 5–10 stosuje się odpowiednio. Członek komisji dyscyplinarnej Instytutu wybrany w trakcie kadencji komisji pełni swoją funkcję do jej zakończenia.
§ 12.
1. Dyrektor Instytutu może powołać i odwołać:
1) sekretarza naukowego,
2) komisje, komitety, zespoły, rady, grupy doradcze i opiniodawcze i inne organy doradcze
zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, przy czym liczba organów, o których mowa w pkt 2 nie może być wyższa niż 25.
2. Tworzy się w NASK Radę do spraw transformacji cyfrowej, dalej „Rada". Rada jest organem opiniodawczo - doradczym Dyrektora Instytutu, w zakresie spraw związanych z transformacją cyfrową i polityką cyfrową w wymiarze międzynarodowym i krajowym.
3. W składy Rady wchodzi od 3 do 20 członków. Członków Rady powołuje i odwołuje Dyrektor Instytutu. Członkami Rady mogą być osoby spoza Instytutu, dysponujące wiedzą i doświadczeniem w obszarze transformacji cyfrowej i polityki cyfrowej, realizowanych w wymiarze międzynarodowym oraz krajowym.
4. Przewodniczącego Rady wskazuje Dyrektor Instytutu spośród członków Rady. Rada może ze swojego składu wybrać zastępcę przewodniczącego Rady i sekretarza Rady określając zakres obowiązków. Rada może uchwalić Regulamin pracy Rady określający organizacje pracy i tryb działania Rady.
5. Do zadań Rady należy opiniowanie i doradztwo w zakresie:
1) promowania rozwoju nowych technologii cyfrowych;
2) promowania rozwijania umiejętności cyfrowych obywateli;
3) digitalizacji usług publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu poszanowania podstawowych praw i wolności;
4) wypracowywania stanowisk wobec legislacji unijnej w obszarze polityki cyfrowej w celu wykorzystania możliwości jednolitego rynku cyfrowego, poprawy wykorzystania sztucznej inteligencji oraz wspierania innowacji i umiejętności cyfrowych;
5) uzyskiwania dostępu do niezależnej ekspertyzy technicznej, prawnej i naukowej oraz biznesowej;
6) pozyskiwania informacji o dobrych praktykach i rozwiązaniach w obszarze polityki cyfrowej stosowanych w państwami UE, a także w wymiarze międzynarodowym;
7) współpracy biznes-administracja-nauka w obszarze integracji technologii cyfrowych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa i wpływu tych technologii na społeczeństwo;
8) współpracy ponad-europejskiej w obszarze cyfryzacji;
9) rozwoju transformacji cyfrowej;
10) projektów międzynarodowych.
6. Z tytułu działalności w Radzie może przysługiwać wynagrodzenie w wysokości i na zasadach określonych przez Dyrektora Instytutu.
7. Członkom Rady mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń rady przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach, na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
§ 13.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 4 Ministra Cyfryzacji z dnia 31 października 2023 r. w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 7 listopada 2023 r.