Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-04-06 do 2020-06-25
Wersja archiwalna od 2019-04-06 do 2020-06-25
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA CYFRYZACJI
z dnia 10 kwietnia 2018 r.
w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych
(ostatnia zmiana: DUMC. z 2019 r., poz. 8)
Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 175 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa zasady udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych udzielanych przez Ministra Cyfryzacji na realizację zadań, o których mowa w art. 21 ust. 6 w związku z art. 22 pkt 2 oraz art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1158, 1452 i 2201).
§ 2.Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) beneficjencie – należy przez to rozumieć podmiot, któremu zostało zlecone zadanie publiczne i z którym zawarta została umowa o udzielenie dotacji na realizację zadania publicznego lub podmiot objęty wnioskiem o wszczęcie postępowania dotacyjnego;
2) dotacji celowej – należy przez to rozumieć środki, w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pochodzące z budżetu państwa;
3) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Cyfryzacji;
4) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Cyfryzacji;
5) postępowaniu dotacyjnym – należy przez to rozumieć procedurę zlecania realizacji zadań publicznych przez Ministra, rozpoczynającą się wnioskiem ojej wszczęcie, a kończącą się zatwierdzeniem rozliczenia przyznanej dotacji;
6) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
7) umowie – należy przez to rozumieć umowę dotacji celowej zawartą z beneficjentem na realizację zadań, o których mowa w § 1, zgodnie z art. 150 ustawy;
8) właściwym członku kierownictwa – należy przez to rozumieć odpowiednio sekretarza stanu, podsekretarza stanu nadzorującego właściwą komórkę organizacyjną, występującą z wnioskiem o wszczęcie postępowania dotacyjnego oraz nadzorującego postępowanie dotacyjne;
9) właściwej komórce organizacyjnej — należy przez to rozumieć właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną Ministerstwa, której dyrektor lub zastępca dyrektora występuje z wnioskiem o wszczęcie postępowania dotacyjnego.
§ 3.Dotacji celowych dla beneficjentów udziela się po przeprowadzeniu postępowania dotacyjnego.
Rozdział 2
Wszczęcie postępowania dotacyjnego
§ 4. 1. Podstawą wszczęcia postępowania dotacyjnego jest wniosek sporządzony przez właściwą komórkę organizacyjną i zaakceptowany przez właściwego członka kierownictwa, chyba, że Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad właściwą komórką organizacyjną. Wniosek o wszczęcie postępowania dotacyjnego podlega zatwierdzeniu przez Ministra.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) zakres przedmiotowy realizowanego zadania;
2) wskazanie i uzasadnienie celowości i efektywności dokonywania wydatków, w tym spodziewane efekty w stosunku do planowanych kosztów;
3) wskazanie i uzasadnienie spełnienia przesłanek ustawowych do zlecenia zadania;
4) wskazanie posiadanego przez beneficjenta doświadczenia oraz posiadanych zasobów, uzasadniających zlecenie mu zadania;
5) opis długofalowych efektów realizowanego zadania – w przypadku zadań realizowanych w sposób ciągły;
6) proponowaną kwotę dotacji wraz z kosztorysem i harmonogramem realizacji zadania.
3. Szczegółowy zakres zadania oraz kosztorys jego realizacji jest uzgadniany z beneficjentem odpowiednio przez właściwą komórkę organizacyjną pod względem merytorycznym, Departament Prawny Ministerstwa pod względem formalno-prawnym oraz Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa pod względem finansowym.
4. Za kompletność wniosku, o którym mowa w ust. 1, odpowiada właściwa komórka organizacyjna.
5. Wzór minimalnego zakresu wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do umowy.
7. Przedmiotem wniosku może być tylko jedno zadanie.
§ 5.1. Wniosek, o którym mowa w § 4, przed przekazaniem do akceptacji przez właściwego członka kierownictwa, wymaga uzgodnienia z Departamentem Prawnym Ministerstwa oraz z Departamentem Budżetu i Finansów Ministerstwa, w szczególności w zakresie proponowanej kwoty dotacji, kosztorysu oraz harmonogramu realizacji zadań oraz parafowania przez głównego księgowego Ministerstwa, w zakresie wstępnej kontroli zgodności wydatku z planem finansowym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. [1] W przypadku konieczności zmiany planu finansowego, właściwa komórka organizacyjna występuje do Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa o przygotowanie właściwych zmian. Przepisu § 4 ust. 5 nie stosuje się.
Rozdział 3
Zlecenie zadania i udzielenie dotacji celowej
§ 6. Zatwierdzony przez Ministra wniosek, o którym mowa w § 4, stanowi podstawę do zlecenia zadania beneficjentowi, przy czym:
1) w przypadku zadań, o których mowa w art. 22 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, dotacja celowa na ich realizację jest udzielana na podstawie umowy dotacji celowej;
2) w przypadku zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, zadanie jest nakładane na beneficjenta w drodze decyzji Ministra, która jest podstawą do zawarcia umowy dotacji celowej.
§ 7.1. [2] Zatwierdzony wniosek, o którym mowa w § 4, dotyczący zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, wraz z projektem merytorycznego uzasadnienia projektowanej decyzji właściwa komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Prawnego Ministerstwa, w celu sporządzenia przez Departament Prawny Ministerstwa ostatecznego projektu decyzji.
2. [3] Departament Prawny Ministerstwa sporządza ostateczny projekt decyzji w terminie 7 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania od właściwej komórki organizacyjnej zatwierdzonego przez Ministra wniosku, o którym mowa w § 4, wraz z projektem merytorycznego uzasadnienia do projektowanej decyzji.
3. [4] Ostateczny projekt decyzji jest przekazywany przez Departament Prawny Ministerstwa za pośrednictwem systemu EZD do właściwej komórki organizacyjnej, która po zaakceptowaniu projektu pod względem merytorycznym przedkłada go do podpisu Ministra.
4. Właściwa komórka organizacyjna udostępnia podpisaną przez Ministra decyzję do wiadomości Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa.
§ 8.1. Departament Prawny Ministerstwa sporządza projekt umowy w terminie 10 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania od właściwej komórki organizacyjnej: [5]
1) zatwierdzonego przez Ministra wniosku – w przypadku zadań, o których mowa w art. 22 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
2) podpisanej decyzji, o której mowa w § 7 ust. 4 – w przypadku zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.
2. [6] Sporządzony projekt umowy Departament Prawny Ministerstwa przekazuje do właściwej komórki organizacyjnej w celu skierowania projektu umowy do uzgodnień z Departamentem Budżetu i Finansów Ministerstwa oraz beneficjentem.
3. [7] Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa oraz beneficjent przekazują właściwej komórce organizacyjnej opinię do projektu umowy w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia jego doręczenia. Opinia może zostać przekazana w postaci elektronicznej.
4. [8] Uzgodniony w trybie, o którym mowa w ust. 3, projekt umowy właściwa komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Prawnego Ministerstwa.
5. [9] Departament Prawny Ministerstwa w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania uzgodnionego projektu umowy w trybie, o którym mowa w ust. 3, sporządza ostateczny projekt umowy. W przypadku gdy uzgodniony projekt umowy budzi zastrzeżenia Departamentu Prawnego Ministerstwa, procedurę uzgodnień, o której mowa w ust. 2-4 powtarza się do czasu uzgodnienia projektu umowy.
6. Przed podpisaniem, umowa powinna być parafowana przez radcę prawnego Ministerstwa oraz głównego księgowego Ministerstwa w zakresie wstępnej kontroli, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 3 ustawy.
7. Umowa dotycząca zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy o instytutach badawczych, jest zawierana w trybie, o którym mowa w § 9, po podpisaniu przez Ministra decyzji, o której mowa w § 7.
§ 9.1. Umowa, zawierana jest w imieniu Ministra przez dyrektora lub zastępcę dyrektora właściwej komórki organizacyjnej, działającego na podstawie upoważnienia Ministra.
2. Rejestr umów dotacji celowych prowadzi Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa.
3. Umowę, sporządza się w trzech egzemplarzach, z których:
1) jeden egzemplarz oryginału umowy przeznaczony jest dla beneficjenta;
2) dwa egzemplarze oryginału umowy przeznaczone są dla Ministerstwa, z których jeden zaakceptowany przez radcę prawnego Ministerstwa oraz głównego księgowego Ministerstwa właściwa komórka organizacyjna przekazuje do Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa w terminie 3 dni roboczych od dnia jej zawarcia, natomiast drugi pozostaje we właściwej komórce organizacyjnej. Do oryginału umowy przekazywanej do Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa, właściwa komórka organizacyjna załącza potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię decyzji, o której mowa w § 7, oraz kopię zatwierdzonego wniosku, o którym mowa w § 4.
§ 10.Zmiana umowy dokonywana jest zgodnie z zasadami określonymi odpowiednio w § 4–9 i wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Rozdział 4
Nadzór i kontrola nad realizacją umowy oraz rozliczenie dotacji celowej
§ 11. 1. Właściwa komórka organizacyjna prowadzi nadzór i kontrolę nad realizacją umowy, w sposób określony w umowie.
2. Przedmiotem nadzoru i kontroli jest w szczególności prawidłowość wykorzystania udzielonej dotacji z budżetu państwa, pod względem zgodności z przeznaczeniem, a także ocena relacji pomiędzy wysokością wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa.
§ 12.1. Rozliczenie dotacji celowej polega na dokonaniu kontroli i oceny realizacji zadania pod względem merytorycznym i finansowym, a w szczególności:
1) stanu realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4) prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
2. Rozliczenie dotacji celowej odbywa się na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniu z wykonania zadania, w szczególności w opisie wykonania zadania, przedłożonym przez beneficjenta. Beneficjent składa sprawozdanie z wykonania zadania w terminie określonym w umowie dotacji celowej.
3. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. Właściwa komórka organizacyjna dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania pod względem merytorycznym, w terminie 8 dni, licząc od dnia doręczenia Ministrowi sprawozdania przez beneficjenta. W przypadku stwierdzenia przez właściwą komórkę organizacyjną w sprawozdaniu z wykonania zadania uchybień formalnych, właściwa komórka organizacyjna występuje do beneficjenta o ich usunięcie, wskazując termin nie dłuższy niż 3 dni robocze.
5. Kontrola i ocena merytoryczna polega w szczególności na sprawdzeniu, czy przedstawione wydatki zostały poniesione zgodnie z umową. W trakcie kontroli uwzględnia się wyniki bieżącego nadzoru nad realizacją zadania sprawowanego przez właściwą komórkę organizacyjną.
6. Kontrola i ocena merytoryczna dokonywana przez właściwą komórkę organizacyjną, obejmuje również sprawdzenie następujących elementów sprawozdania, o którym mowa w ust. 2, przed przekazaniem go do kontroli finansowej dokonywanej przez Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa, w zakresie w jakim są niezbędne do merytorycznej oceny poniesionych wydatków, a w szczególności:
1) osiągnięcia celu realizacji zadania w wymiarze określonym w umowie;
2) osiągnięcia rezultatów zrealizowanych w ramach zadania;
3) stopnia oraz skali wykonania działań.
7. Właściwa komórka organizacyjna najpóźniej w następnym dniu roboczym po dokonaniu kontroli i oceny merytorycznej, o której mowa w ust. 4, przekazuje sprawozdanie wraz z opinią do Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa.
8. Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa dokonuje oceny sprawozdania pod względem finansowym i przekazuje opinię w sprawie sprawozdania z wykonania zadania do właściwej komórki organizacyjnej, w terminie 8 dni, licząc od dnia otrzymania sprawozdania wraz z opinią od właściwej komórki organizacyjnej.
9. Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa, w przypadku stwierdzenia w sprawozdaniu z wykonania zadania nieprawidłowości wymagających uzgodnienia i wyjaśnień z beneficjentem realizującym zadanie, przekazuje do właściwej komórki organizacyjnej niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie, o którym mowa w ust. 8, licząc od dnia otrzymania sprawozdania z wykonania zadania, informację dotyczącą kwestii wymagających wyjaśnienia.
10. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w ust. 9, właściwa komórka organizacyjna niezwłocznie, wzywa beneficjenta do złożenia wyjaśnień lub korekty sprawozdania z wykonania zadania, określając termin nie dłuższy niż 3 dni robocze.
11. Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa w terminie 5 dni, licząc od dnia otrzymania od właściwej komórki merytorycznej złożonych przez beneficjenta wyjaśnień lub korekty sprawozdania z wykonania zadania, przekazuje właściwej komórce organizacyjnej opinię dotyczącą skorygowanego sprawozdania z wykonania zadania.
§ 13.1. Właściwa komórka organizacyjna w terminie 4 dni, licząc od dnia otrzymania opinii, o której mowa w § 12 ust. 8 lub 11, przedkłada Ministrowi informację dotyczącą realizacji zadania w celu zatwierdzenia rozliczenia dotacji celowej w zakresie rzeczowym i finansowym.
2. Właściwa komórka organizacyjna w terminie 2 dni, licząc od dnia zatwierdzenia rozliczenia dotacji celowej w zakresie rzeczowym i finansowym przez Ministra, przekazuje do Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa, poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zatwierdzonej przez Ministra informacji, o której mowa w ust. 1, lub informację tę udostępnia w systemie EZD.
§ 14.Zarządzenie stosuje się odpowiednio do udzielania dotacji celowej, o której mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2184).
§ 15.Do umów dotacji zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy Rozdziału 4 niniejszego zarządzenia.
§ 16.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2018 r.
Załączniki do Zarządzenia nr 12
Ministra Cyfryzacji z dnia 10
kwietnia 2018 r. w sprawie zasad
udzielania, rozliczania i kontroli
wykonania dotacji celowych
Załącznik nr 1
Wzór – minimalny zakres wniosku o wszczęcie postępowania dotacyjnego
Załącznik Nr 2
Wzór sprawozdania częściowego/ końcowego z wykonania zadania w ramach udzielonej dotacji celowej
[1] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[2] § 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[3] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[4] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[5] § 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[6] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[7] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[8] § 8 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.
[9] § 8 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 7 Ministra Cyfryzacji z dnia 19 marca 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad udzielania, rozliczania i kontroli wykonania dotacji celowych (Dz.U.M.C. poz. 8). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2019 r.