Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-10-25
Wersja aktualna od 2016-10-25
obowiązujący
DECYZJA NR 7
MINISTRA CYFRYZACJI
z dnia 13 maja 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie
(ostatnia zmiana: DUMC. z 2016 r., poz. 45)
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371) zarządza się, co następuje:
§ 1.Zatwierdza się statut Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2.Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1)
|
1) Decyzja była poprzedzona decyzją Nr 27 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 16 września 2015 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie (Dz. Urz. Min. Ad. i Cyf. poz. 60).
Załącznik do Decyzji Nr 7
Ministra Cyfryzacji
z dnia 13 maja 2016 r.
STATUT INSTYTUTU ŁĄCZNOŚCI – PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO W WARSZAWIE [1]
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Instytut Łączności1) – Państwowy Instytut Badawczy2), zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) niniejszego statutu.
§ 2. Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa. Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza swoją siedzibą.
§ 4. Instytut używa nazwy:
1) w języku polskim: „Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy”;
2) w języku angielskim: „National Institute of Telecommunications”.
§ 5. Instytut może używać skróconej nazwy „IŁ – PIB”.
§ 6. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 7. Organem nadzorującym Instytut jest minister właściwy do spraw informatyzacji.
Rozdział 2.
Postanowienia szczegółowe
§ 8. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych (PKD 72.19.Z);
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce;
3) wdrażanie oraz upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
§ 9. Instytut prowadzi działalność w ramach zadań wynikających ze statusu państwowego instytutu badawczego, zgodnie z treścią art. 22 ustawy. Instytut jest organizacją badawczą o charakterze niezarobkowym (non profit).
§ 10. Zakres działania Instytutu obejmuje przede wszystkim następujące obszary:
1) telekomunikacja i techniki informacyjne, ukierunkowane na rozwój społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy;
2) sieci telekomunikacyjne (w tym także teleinformatyczne);
3) światłowodowe systemy transmisyjne;
4) inżynieria wiedzy;
5) odnawialne źródła energii;
6) kompatybilność elektromagnetyczna;
7) budowa środowisk laboratoryjnych do testowania nowych rozwiązań i badania nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych;
8) media elektroniczne i techniki ich dystrybucji;
9) bezpieczne systemy telekomunikacyjne, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa publicznego, ratownictwa i zarządzania kryzysowego;
1) analizy stanu rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej, rynku telekomunikacyjnego i poczty;
2) metodyki testowania wykorzystywane w miernictwie elektrycznym, elektronicznym i optoelektronicznym.
§ 11. Do szczegółowego zakresu działania Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych stanowiących podstawy teoretyczne do opracowania nowych rozwiązań w dziedzinach nowych generacji szkieletowych i dostępowych sieci telekomunikacyjnych, w tym transmisyjnych systemów światłowodowych;
2) opracowywanie metod zarządzania i projektowania sieci telekomunikacyjnych, w tym sieci radiowych uwzględniających racjonalną gospodarkę widmem radiowym, bezpiecznych systemów telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, efektywnych systemów zasilania;
3) prowadzenie badań stanowiących podstawy nowych usług sieciowych (telekomunikacyjnych i teleinformatycznych), oraz ocena jakości takich usług;
4) tworzenie rozwiązań innowacyjnych oraz ich wdrażanie i upowszechnianie, jak również prowadzenie działalności na rzecz wynalazczości i ochrony własności intelektualnej i przemysłowej;
5) rozwój i eksploatacja systemów gromadzenia, przetwarzania, analizy, prezentowania i udostępniania informacji o infrastrukturze telekomunikacyjnej, publicznych sieciach telekomunikacyjnych oraz budynkach umożliwiających kolokacje;
6) walidacja metod badawczych i pomiarowych, wzorcowanie oraz kalibracja przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia jednolitości miar dla potrzeb przedsiębiorstw oraz innych instytucji w ramach systemów spójności pomiarowej z krajowymi i/lub międzynarodowymi wzorcami pomiarowymi;
7) prowadzenie badań i ocena urządzeń dołączanych do sieci telekomunikacyjnej oraz urządzeń radiowych, w tym w celu umożliwienia oznakowania wyrobów znakiem CE;
8) prowadzenie działalności jednostki notyfikowanej zgodnie z Dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r., w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności;
9) wykonywanie badań i analiz, opracowywanie opinii i ekspertyz naukowo-technicznych, w szczególności dotyczących telekomunikacji, technik informacyjnych i poczty, kompatybilności elektromagnetycznej, gospodarki widmem częstotliwości, w tym dla potrzeb organów regulacyjnych i innych organów administracji państwowej i publicznej;
10) rozwijanie i prowadzenie baz danych oraz związanych z nimi technik analizy danych dotyczących różnych dziedzin działania Instytutu;
11) przeprowadzanie przewodów doktorskich i nadawanie stopni naukowych doktora nauk technicznych według posiadanych uprawnień;
12) prowadzenie studiów podyplomowych, organizacja seminariów, szkoleń i kursów dokształcających;
13) prowadzenie innych prac związanych z działalnością podstawową Instytutu:
a) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych m.in. poprzez prowadzenie działalności wydawniczej;
b) prowadzenie współpracy z krajowymi i zagranicznymi jednostkami badawczymi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, a także współpracy z organizacjami normalizacyjnymi krajowymi i międzynarodowymi, w tym opracowywanie i opiniowanie standardów w zakresie stanowiącym przedmiot działania Instytutu;
c) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.
§ 12. Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 10 i § 11 niniejszego statutu, w tym:
1) projektowanie systemów, sieci i infrastruktury teleinformatycznej;
2) wykonywanie usług i robót teleinformatycznych;
3) produkcja urządzeń i wyrobów stosowanych w telekomunikacji;
4) gospodarka posiadanymi nieruchomościami;
5) gospodarka urządzeniami;
działalność ta jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym.
§ 13. Rada Naukowa Instytutu liczy 24 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 12 członków, w tym:
a) 10 osób posiadających stopień naukowy doktora oraz stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, z czego nie więcej niż 8 członków to osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej,
b) 2 osoby nieposiadające stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 12 osób.
§ 14. (uchylony)
§ 15. (uchylony)
§ 16. (uchylony)
§ 17. (uchylony)
§ 18. Dyrektor Instytutu może powołać i odwołać:
1) sekretarza naukowego Instytutu;
2) jedno kolegium i dwa organy opiniodawczo-doradcze;
3) pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 19. Zatrudnienie pracownika naukowego w Instytucie jest poprzedzone konkursem:
1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;
2) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć oraz termin składania dokumentów;
3) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej; termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
4) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
5) na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej jest wyłaniany zwycięzca konkursu;
6) konkurs przeprowadza i rozstrzyga komisja powołana przez dyrektora. Decyzję komisji zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej;
7) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim przypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 20. Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, w tym co najmniej 1 profesora, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 5 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne, w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
Rozdział 3.
Postanowienia końcowe
§ 21. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
|
1) Instytut został utworzony zarządzeniem Ministra Poczt i Telegrafów z dnia 18 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Łączności (M. P. Nr A-91, poz. 1261).
2) Status państwowego instytutu badawczego Instytut uzyskał rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie nadania Instytutowi Łączności statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. Nr 103, poz. 862).
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez decyzję nr 34 Ministra Cyfryzacji z dnia 24 października 2016 r. w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego (Dz.U.M.C. poz. 45). Zmiana weszła w życie 25 października 2016 r.