ZARZĄDZENIE NR 26
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 1 lipca 2024 r.
w sprawie powołania Zespołu do Spraw Reformy Systemu Pieczy Zastępczej
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188, z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641 oraz z 2024 r. poz. 834) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej „Ministerstwem”, powołuje się Zespół do Spraw Reformy Systemu Pieczy Zastępczej, zwany dalej „Zespołem”.
2. Zespół jest organem pomocniczym Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2. Do zadań Zespołu należy:
1) analiza:
a) raportu statystycznego na temat aktualnej sytuacji w pieczy zastępczej oraz innych dostępnych danych statystycznych, jak również rekomendacji przygotowanych przez Departament Polityki Demograficznej Ministerstwa, zwany dalej „DPD”,
b) wyników badań naukowych i społecznych w zakresie pieczy zastępczej,
c) postulatów zgłaszanych podczas prac zespołów roboczych, przekazanych pisemnie do Ministerstwa, a także postulatów zgłaszanych na spotkaniach, konferencjach, seminariach poświęconych tematyce pieczy zastępczej
- pod kątem ich celowości i możliwości wdrożenia w kontekście reformy systemu pieczy zastępczej;
2) wypracowanie rozwiązań systemowych i prawnych dotyczących systemu pieczy zastępczej oraz usamodzielnienia pełnoletnich wychowanków rodzinnej pieczy zastępczej, instytucjonalnej pieczy zastępczej, wsparcia dzieci najmłodszych oraz ze specjalnymi potrzebami umieszczonych w pieczy zastępczej oraz promocji rodzicielstwa zastępczego;
3) badanie skutków ekonomicznych i prawnych wprowadzenia wypracowanych rozwiązań.
§ 3. 1. W skład Zespołu wchodzą:
1) Przewodnicząca Zespołu - Agnieszka Dziemianowicz-Bąk - Minister;
2) Wiceprzewodnicząca Zespołu - Aleksandra Gajewska - Sekretarz Stanu;
3) pozostali członkowie Zespołu:
a) Dyrektor DPD,
b) Dyrektor Biura Ministra,
c) Sekretarz Zespołu - pracownik DPD,
d) przedstawiciel Departamentu Prawnego,
e) przedstawiciel Departamentu Analiz Ekonomicznych,
f) przedstawiciel Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
g) przedstawiciele DPD.
2. Przedstawiciele komórek organizacyjnych Ministerstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c-g są wyznaczani przez kierujących tymi komórkami.
3. Przewodnicząca Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Zespołu, posiadające specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki prac Zespołu.
4. W przypadku nieobecności członka Zespołu zastępuje go inny pracownik z jego komórki organizacyjnej wskazany przez kierującego tą komórką Ministerstwa.
5. Praca w Zespole ma charakter nieodpłatny. Członkom Zespołu oraz osobom zaproszonym, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje wynagrodzenie.
§ 4. 1. Zespół obraduje na posiedzeniach.
2. Miejsce i termin posiedzeń Zespołu wyznacza Przewodnicząca Zespołu.
3. Prace Zespołu odbywają się w trybie stacjonarnym lub zdalnym, za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
4. Prace Zespołu mogą być prowadzone w trybie obiegowym przy użyciu poczty elektronicznej.
5. Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, rozstrzygnięcia dokonuje Przewodnicząca Zespołu.
§ 5. 1. Do obowiązków Przewodniczącej Zespołu należy w szczególności:
1) kierowanie pracami Zespołu;
2) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
3) występowanie do komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz innych podmiotów o udostępnienie informacji, dokumentów i wyjaśnień niezbędnych do prac Zespołu;
4) reprezentowanie Zespołu w sprawach dotyczących jego działalności;
5) przedkładanie Kierownictwu Ministerstwa informacji na temat zaproponowanych rozwiązań w obszarze pieczy zastępczej.
2. Przewodnicząca Zespołu przy wykonywaniu swoich zadań korzysta z pomocy Sekretarza Zespołu.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącej Zespołu jej obowiązki wykonuje Wiceprzewodnicząca Zespołu albo inny członek Zespołu upoważniony pisemnie przez Przewodniczącą Zespołu.
§ 6. Do obowiązków Sekretarza Zespołu należy w szczególności:
1) organizacja posiedzeń Zespołu;
1) sporządzanie protokołu z posiedzenia Zespołu;
3) przechowywanie dokumentacji z prac Zespołu.
§ 7. 1. Protokół z przebiegu posiedzenia Zespołu zawiera:
1) datę i miejsce posiedzenia;
2) porządek posiedzenia;
3) imiona i nazwiska uczestników posiedzenia;
4) informacje na temat przebiegu posiedzenia;
5) informacje na temat ustaleń podjętych przez Zespół.
2. Protokół z posiedzenia akceptuje Przewodnicząca Zespołu, a w przypadku jej nieobecności - Wiceprzewodnicząca Zespołu.
§ 8. Obsługę organizacyjno-administracyjną Zespołu zapewnia DPD.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER
RODZINY, PRACY I POLITYKI
SPOŁECZNEJ
AGNIESZKA DZIEMIANOWICZ-BĄK
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00