ZARZADZENIE NR 18
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 26 kwietnia 2024 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
5) wydawanie aktów normatywnych;
6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)), w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2024 r. poz. 499);
13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych.
5. Do podpisu Ministra zastrzega się pisma:
1) kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;
2) kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.
9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Departament Analiz Ekonomicznych;
3) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
4) Departament Funduszy;
5) Departament Komunikacji i Promocji;
6) Departament Prawa Pracy;
7) Departament Rynku Pracy;
8) Departament Współpracy Międzynarodowej;
9) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:
1) z nadzoru nad:
a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym,
b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;
2) ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego.
§ 2. 1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć o istotnym znaczeniu politycznym oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z Dyrektorem Generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3. W ramach ustalonego zakresu czynności sekretarze stanu i podsekretarze stanu dokonują w szczególności dekretacji kierowanej do Ministra korespondencji i są uprawnieni do podpisywania odpowiedzi na tę korespondencję.
4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują:
1) pisma w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
2) stanowiska Ministra w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych wobec projektów aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
5. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
6. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§ 3. 1. Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.
2. Minister rozstrzyga ewentualne spory kompetencyjne między sekretarzami stanu, podsekretarzami stanu i Dyrektorem Generalnym.
§ 4. 1. Ministra w czasie jego nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Aleksandra Gajewska, a w razie jej nieobecności Sekretarz Stanu - Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.
2. W czasie nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarza stanu ustala się następujące zastępstwa:
1) Sekretarza Stanu Aleksandrę Gajewską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski;
2) Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu - Katarzyna Nowakowska;
3) Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu - Aleksandra Gajewska;
4) Podsekretarza Stanu Katarzynę Nowakowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu - Sebastian Gajewski.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
4. Minister może każdorazowo ustalić inny porządek zastępstw.
§ 5. Do zakresu działania Sekretarza Stanu Aleksandry Gajewskiej należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
1) Departament Integracji Społecznej;
2) Departament Polityki Demograficznej;
3) Departament Polityki Rodzinnej.
§ 6. Do zakresu działania Sekretarza Stanu - Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasza Krasonia należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań i kompetencji Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
2) współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
3) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
4) koordynowanie i realizowanie spraw związanych z gospodarowaniem środkami Funduszu Solidarnościowego.
§ 7. Do zakresu działania Podsekretarza Stanu Sebastiana Gajewskiego należy w szczególności:
1) udział w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) udział w pracach Komitetu do spraw Europejskich (KSE);
3) koordynacja współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i ich organami w zakresie legislacji;
4) koordynacja prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie;
5) koordynacja prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;
6) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z podległości Szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wobec Ministra;
7) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
8) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
9) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,
b) Departament Prawny, z wyłączeniem wykonywania wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,
c) Departament Ubezpieczeń Społecznych.
§ 8. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Katarzyny Nowakowskiej należy w szczególności:
1) koordynowanie zadań związanych z udziałem Ministerstwa w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy;
2) koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu i podejmowanie w tym zakresie decyzji w uzgodnieniu z Ministrem;
3) inicjowanie, koordynacja i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Budżetu,
b) Departament Ekonomii Społecznej,
c) Departament Pomocy Społecznej,
d) Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
§ 9. 1. Do zakresu działania Dyrektora Generalnego Liwiusza Laski, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do właściwości Dyrektora Generalnego przepisami prawa powszechnie obowiązującego, należy w szczególności inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
1) Biuro Dyrektora Generalnego;
2) Biuro Kontroli i Audytu z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 1 ust. 9 pkt 9;
3) Biuro Obsługi Ministerstwa;
4) Departament Informatyki.
2. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§ 10. Traci moc zarządzenie nr 6 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 stycznia 2024 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 6 i 9).
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER RODZINY, PRACY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00