Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-01-24
Wersja aktualna od 2024-01-24
obowiązujący
ZARZADZENIE NR 4
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 22 stycznia 2024 r.
w sprawie przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko Dyrektora Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych
Na podstawie art. 681 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465) oraz art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 oraz z 2023 r. poz. 1672) w związku z § 1 ust. 2 uchwały nr 178 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1972 r. w sprawie utworzenia Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych (M.P. poz. 198) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Powołanie Dyrektora Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, zwanego dalej „IPiSS”, zostanie poprzedzone konkursem na kandydata na stanowisko Dyrektora IPiSS.
2. Konkurs zostanie przeprowadzony w celu przedstawienia Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanemu dalej „Ministrem", kandydata na Dyrektora IPiSS.
3. Przedstawienie Ministrowi w wyniku konkursu, o którym mowa w ust. 1, kandydata na Dyrektora IPiSS nie stanowi źródła roszczenia o powołanie na to stanowisko.
§ 2.
Konkurs zostanie przeprowadzony w sposób i trybie określonych w Regulaminie konkursu na kandydata na stanowisko Dyrektora Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER
RODZINY, PRACY
I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
Załącznik
do zarządzenia nr 4
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 22.01.2024 r. (poz. 4)
Regulamin konkursu
na kandydata na stanowisko Dyrektora Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych
§ 1.
1. Konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora IPiSS, zwany dalej „konkursem”, ogłasza Minister.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
3. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa, zwana dalej „komisją”.
4. W skład komisji wchodzą:
1) przewodniczący komisji - wskazany przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej „Ministerstwem”;
2) dyrektor generalny Ministerstwa lub osoba go zastępująca;
3) przedstawiciel pracowników naukowych IPiSS, wybrany w głosowaniu tajnym w sposób ustalony przez zastępcę Dyrektora IPiSS pełniącego obowiązki Dyrektora;
4) wskazany przez Ministra Nauki sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
5) wskazany przez Ministra przedstawiciel nauki niezatrudniony w Ministerstwie, Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego ani IPiSS, posiadający wyróżniające się osiągnięcia naukowe w dziedzinach stanowiących przedmiot zadań IPiSS.
5. Obsługę prac komisji prowadzi sekretarz - wskazany przez dyrektora Biura Dyrektora Generalnego w Ministerstwie bez prawa głosu.
6. Skład osobowy komisji zatwierdza Minister.
§ 2.
1. Kandydat na stanowisko Dyrektora IPiSS spełnia następujące wymagania formalne:
1) posiada stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne lub nauki socjologiczne;
2) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
3) posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w zatrudnieniu na stanowiskach naukowych, badawczych, dydaktycznych lub badawczo-dydaktycznych w uczelniach wyższych lub innych instytucjach badawczych;
4) posiada doświadczenie w kierowaniu projektami naukowymi;
5) nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
6) korzysta z pełni praw publicznych.
2. Kandydat na stanowisko Dyrektora IPiSS spełnia następujące wymagania merytoryczne:
1) posiada istotne osiągnięcia naukowe w następujących obszarach: rynek pracy i polityka zatrudnienia, migracje zarobkowe, zarządzanie zasobami pracy, płace i inne dochody z pracy, zarządzanie czasem pracy, dialog społeczny i obywatelski oraz zbiorowe stosunki pracy, indywidualne i zbiorowe prawo pracy, zabezpieczenie społeczne, ubezpieczenia społeczne i gospodarcze, warunki bytu ludności, w tym w szczególności ubóstwo, wykluczenie społeczne i zjawisko marginalizacji, problemy rodziny i polityki rodzinnej, gerontologia społeczna lub zawodoznawstwo;
2) posiada znajomość zasad tworzenia i wdrażania polityk publicznych, w tym w szczególności - doświadczenie eksperckie lub doradcze na rzecz organów władzy publicznej lub organizacji pozarządowych;
3) posiada biegłą znajomość języka angielskiego;
4) posiada wysokie kompetencje społeczne.
§ 3.
1. Kandydat na stanowisko Dyrektora IPiSS składa ofertę, w której zamieszcza:
1) imię i nazwisko;
2) adres zamieszkania;
3) adres e-mail oraz numer telefonu;
4) oświadczenie, że ubiega się o stanowisko Dyrektora IPiSS.
2. Do oferty kandydata na Dyrektora IPiSS załącza:
1) kopię dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogu określonego w § 2 ust. 1 pkt 1;
2) oświadczenie, że spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 5 i 6;
3) CV, z którego wynika, że spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 2-4;
4) opis osiągnięć naukowych wraz z wykazem publikacji;
5) opis doświadczeń zawodowych potwierdzających, że spełnia wymóg określony w § 2 ust. 2 pkt 2;
6) koncepcję działalności IPiSS, liczącą co najmniej 3 strony standaryzowanego maszynopisu.
3. Koncepcja działalności IPiSS, o której mowa w ust. 2 pkt 6, w szczególności określa priorytety kandydata w zakresie działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej IPiSS, założenia dotyczące polityki kadrowej oraz organizacji pracy IPiSS, a także sposób zapewnienia przez IPiSS wsparcia w kształtowaniu i ewaluacji polityki publicznej w działach administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.
§ 4.
1. Kandydat na stanowisko Dyrektora IPiSS składa ofertę, przesyłając ją na adres e-mail: sekretariat.BDG@mrips.gov.pl.
2. Kandydat na stanowisko Dyrektora IPiSS otrzymuje potwierdzenie złożenia oferty za pomocą wiadomości przesłanej na adres e-mail zamieszczony w ofercie.
§ 5.
1. Harmonogram postępowania konkursowego, w tym daty dokonywania poszczególnych czynności w tym postępowaniu, ustala przewodniczący komisji.
2. Harmonogram postępowania konkursowego ogłasza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
§ 6.
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, w tym w szczególności zwołuje posiedzenia komisji, ustala porządek obrad oraz je prowadzi.
2. Komisja obraduje w obecności co najmniej 4 członków.
3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 10. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
§ 7.
1. Komisja rozpoczyna postępowanie konkursowe od dokonania oceny formalnej złożonych ofert. Ocena formalna obejmuje sprawdzenie, czy oferty zostały złożone w terminie, zawierają wszystkie określone w § 3 informacje i dokumenty, a także czy z tych informacji i dokumentów wynika, że kandydat spełnia wymagania formalne określone w regulaminie.
2. Oferty złożone po terminie, oferty niezawierające wszystkich wymaganych informacji i dokumentów oraz oferty, z których wynika, że kandydat nie spełnia wymagań formalnych określonych w regulaminie, podlegają odrzuceniu, a kandydaci nie są dopuszczeni do dalszego postępowania konkursowego.
3. W razie wątpliwości co do okoliczności wskazanych w ust. 2 przewodniczący komisji może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, w tym w szczególności zwrócić się do kandydata o złożenie wyjaśnień lub przedłożenie stosownych dokumentów.
4. Przewodniczący komisji informuje kandydatów o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu do dalszego postępowania konkursowego, a kandydatów niedopuszczonych do dalszego postępowania konkursowego o przyczynach odrzucenia oferty.
§ 8.
1. Przewodniczący komisji komunikuje się z kandydatami za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w tym w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail zamieszczony w ofercie kandydata lub kontaktując się z kandydatem za pomocą numeru telefonu zamieszczonego w ofercie.
2. Kandydat przesyła skany dokumentów, w tym podpisanych własnoręcznie oświadczeń, o których mowa w § 3.
§ 9.
1. Kandydaci dopuszczeni do dalszego postępowania konkursowego podlegają merytorycznej ocenie komisji. Ocenie podlega w szczególności spełnienie przez kandydata wymagań merytorycznych.
2. Rozmowa z kandydatem obejmuje prezentację jego koncepcji działalności IPiSS oraz odpowiedzi na zadawane przez członków komisji pytania.
§ 10.
1. Komisja wyłania kandydata na stanowisko Dyrektora IPiSS w głosowaniu.
2. Każdy z członków komisji w pierwszym głosowaniu przypisuje każdemu z kandydatów od zera do pięciu punktów.
3. Komisja przedstawia Ministrowi kandydata, który uzyskał największą liczbę punktów, jednak nie mniej niż 13 punktów, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4. Drugie głosowanie przeprowadza się tylko w przypadku, gdy:
1) żaden z kandydatów nie uzyskał 13 punktów albo
2) dwóch lub więcej kandydatów uzyskało tę samą liczbę punktów, która wynosi co najmniej 13 punktów.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, do drugiego głosowania dopuszcza się kandydatów, którzy uzyskali co najmniej 10 punktów w pierwszym głosowaniu.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, do drugiego głosowania dopuszcza się kandydatów, którzy uzyskali równą, najwyższą liczbę punktów.
7. W drugim głosowaniu każdy z członków komisji przypisuje ponownie każdemu z kandydatów od zera do pięciu punktów.
8. Po przeprowadzeniu drugiego głosowania komisja przedstawia Ministrowi kandydata, który uzyskał największą liczbę punktów, nie mniej jednak niż 13 punktów.
9. W przypadku gdy w drugim głosowaniu dwóch lub więcej kandydatów uzyska tę samą liczbę punktów, rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
§ 11.
Konkurs pozostaje nierozstrzygnięty, jeżeli:
1) w wyniku przeprowadzenia pierwszego głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał co najmniej 10 punktów;
2) w wyniku przeprowadzenia drugiego głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał co najmniej 13 punktów.
§ 12.
1. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji biorący udział w jej pracach. Brak podpisu członka komisji opisuje w protokole przewodniczący komisji.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) informację o składzie komisji;
2) imiona i nazwiska kandydatów;
3) informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu kandydatów do dalszego postępowania konkursowego wraz z podaniem przyczyn odrzucenia oferty;
4) przebieg rozmów z poszczególnymi kandydatami;
5) informację o liczbie głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów w kolejnych głosowaniach wraz z uzasadnieniem przyznania danej liczby punktów;
6) informację o wyniku konkursu.
§ 13.
1. O wyniku konkursu bezpośrednio po jego zakończeniu przewodniczący komisji informuje Ministra, a następnie kandydatów.
2. Decyzja o powołaniu wyłonionego w wyniku konkursu kandydata na stanowisko Dyrektora IPiSS należy do Ministra.
3. Wyniki konkursu podlegają ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
4. Dokumentację postępowania konkursowego przewodniczący komisji niezwłocznie przekazuje Ministrowi.
§ 14.
1. Minister może unieważnić konkurs w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w postępowaniu konkursowym, które mogły wpłynąć na wynik konkursu, lub złożenia w konkursie mniej niż 3 ofert.
2. Informacja o unieważnieniu konkursu podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.