Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2018-11-01 do 2019-02-20
Wersja archiwalna od 2018-11-01 do 2019-02-20
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 15
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 kwietnia 2018 r.
w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
(ostatnia zmiana: DUMRPiPS. z 2018 r., poz. 26)
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) ustala się następujący zakres czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
§ 1.
1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministrem”, w zakresie działów administracji rządowej – praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina.
2. Minister, sekretarze stanu i podsekretarze stanu współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) nadzorowanie prac legislacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”;
5) koordynowanie prac związanych z opiniowaniem projektów aktów normatywnych inicjowanych przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa oraz związanych z opiniowaniem dokumentów rządowych i projektów aktów normatywnych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
6) koordynowanie spraw wynikających z uczestnictwa Ministra w systemie notyfikacji norm i aktów prawnych;
7) koordynowanie prac związanych z wydawaniem Dziennika Urzędowego Ministra;
8) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
9) wydawanie aktów normatywnych;
10) nadzorowanie prac badawczych i analitycznych oraz prognoz dla działów administracji rządowej: praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina;
11) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
12) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
13) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
14) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, pracowników gabinetu politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
15) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
16) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62) w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego.
4. Do podpisu Ministra zastrzega się:
1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu i Senatu, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3 pkt 1;
2) pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
5. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
6. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły, jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
7. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.
8. [1] Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Biuro Promocji;
3) Departament Analiz Ekonomicznych i Prognoz;
4) Departament Prawny;
5) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 2.
1. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu przedkładają Ministrowi dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach dotyczących zakresu działania Ministra.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują powierzone im zadania we współpracy z dyrektorem generalnym oraz przy pomocy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podpisują pisma:
1) w zakresie spraw prowadzonych przez nadzorowane komórki organizacyjne, w tym odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych i senackich;
2) stanowiska Ministra przedstawiane w trakcie uzgodnień międzyresortowych do aktów normatywnych opracowywanych i rozpatrywanych przez Radę Ministrów i Stały Komitet Rady Ministrów z inicjatywy innych naczelnych i centralnych organów administracji rządowej.
4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne z merytoryczną akceptacją Ministra odnośnie do kierunku rozstrzygnięcia lub będące realizacją ustalonej polityki.
5. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektor generalny, wykonując zadania Ministra, odpowiadają za zgodne z prawem i terminowe ich wykonanie w zakresie nadzorowanych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych.
6. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu w zakresie spraw przez nich nadzorowanych mogą upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
§ 3.
Jeżeli wykonanie zadań wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, koordynatorem działań jest wyznaczony przez Ministra sekretarz stanu lub podsekretarz stanu.
§ 4.
1. Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Stanisław Szwed, a w przypadku nieobecności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda Ministra zastępuje Sekretarz Stanu – Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztof Michałkiewicz.
2. W czasie nieobecności sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu ustala się następujące zastępstwa:
1) Sekretarza Stanu Stanisława Szweda zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu – Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztof Michałkiewicz;
2) Sekretarza Stanu Krzysztofa Michałkiewicza zastępuje w czasie jego nieobecności Sekretarz Stanu Stanisław Szwed;
3) Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Elżbieta Bojanowska;
4) Podsekretarza Stanu Elżbietę Bojanowską zastępuje w czasie jej nieobecności Podsekretarz Stanu Bartosz Marczuk;
5) Podsekretarza Stanu Bartosza Marczuka zastępuje w czasie jego nieobecności Podsekretarz Stanu Marcin Zieleniecki.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących i zastępowanych wymienionych w ust. 2 decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§ 5.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Stanisława Szweda należy w szczególności:
1) określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie indywidualnego prawa pracy;
2) kształtowanie polityki wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą w niektórych jednostkach sektora finansów publicznych;
3) kształtowanie rozwiązań w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadczeń związanych z warunkami pracy;
4) określanie kierunków prac związanych z dostosowaniem polskiego prawodawstwa z zakresu prawa pracy do prawa Unii Europejskiej;
5) kształtowanie kierunków polityki rynku pracy, tworzenie programów przeciwdziałania bezrobociu oraz koordynowanie publicznych służb zatrudnienia;
6) koordynowanie zadań w zakresie ustalania klasyfikacji zawodów i specjalności;
7) określanie standardów realizacji pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, organizacji szkoleń oraz prowadzenia centrów informacji zawodowej i klubów pracy;
8) współpraca z Radą Rynku Pracy;
9) koordynowanie zadań dotyczących migracji pracowniczych, z wyłączeniem zagadnień integracji cudzoziemców;
10) kształtowanie zasad zarządzania Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
11) koordynowanie prac związanych z konstruowaniem i realizacją budżetu w odniesieniu do Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
12) współpraca z właściwymi resortami i instytucjami w zakresie wykorzystywania środków Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przy określaniu instrumentów restrukturyzacji zatrudnienia w procesach restrukturyzacji branż i sektorów oraz w programach lokalnych i regionalnych;
13) koordynowanie spraw związanych z udzielaniem pomocy w rozwiązywaniu sporów zbiorowych pracy z udziałem mediatorów;
14) koordynowanie realizacji zadań związanych z dialogiem społecznym, w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego;
15) określanie kierunków rozwiązań i koordynowanie zadań w zakresie zbiorowego prawa pracy;
16) koordynowanie realizacji zadań związanych ze współpracą z Międzynarodową Organizacją Pracy;
17) koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie spraw dotyczących zawodów zaufania publicznego;
18) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego;
19) zapewnienie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym,
b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;
20) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Prawa Pracy,
b) Departament Rynku Pracy,
c) Departament Funduszy,
d) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego.
§ 6.
Do zakresu czynności Sekretarza Stanu – Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Krzysztofa Michałkiewicza należy w szczególności:
1) kształtowanie polityki i inicjowanie zadań w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych;
2) realizacja zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
3) współpraca z Krajową Radą Konsultacyjną do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
4) koordynowanie opracowywania wieloletnich programów na rzecz zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich w zakresie obejmującym wykorzystanie środków UE;
5) koordynowanie zadań związanych z wdrażaniem Europejskiego Funduszu Społecznego;
6) bieżąca koordynacja spraw parlamentarnych;
7) koordynowanie prac nad przygotowaniem oraz wykonaniem budżetu resortu;
8) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad:
a) Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
b) Główną Biblioteką Pracy i Zabezpieczenia Społecznego;
9) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
b) Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,
c) Biuro Budżetu i Finansów, w zakresie realizacji zadań określonych w pkt 7.
§ 7.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Marcina Zielenieckiego należy w szczególności:
1) kształtowanie polityki w zakresie ubezpieczeń społecznych;
2) kształtowanie polityki pozaubezpieczeniowych świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz ofiar wojny;
3) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra roli władzy właściwej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz merytoryczny nadzór nad instytucjami realizującymi tę koordynację;
4) koordynowanie realizacji zadań instytucji łącznikowych w ramach wspólnotowej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w zakresie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń dla bezrobotnych;
5) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
6) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
7) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego,
b) Departament Ubezpieczeń Społecznych.
§ 8.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Elżbiety Bojanowskiej należy w szczególności:
1) kształtowanie polityki dotyczącej pomocy społecznej i koordynacja przygotowywania standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań;
2) koordynowanie przygotowania rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;
3) koordynowanie wykonywania zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu przez integrację społeczną;
4) kształtowanie polityki senioralnej, koordynacja podejmowanych w tej sferze działań oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań i standardów, współpraca z podmiotami publicznymi i niepublicznymi, kierującymi swoje działania, zorientowane na współpracę wewnątrz- i międzypokoleniową, do seniorów oraz ukierunkowane na rzecz aktywnego i godnego starzenia;
5) koordynowanie przygotowania rządowych i resortowych programów służących poprawie poziomu życia osób starszych oraz programów kreujących możliwości rozwoju aktywnych form pomocy oraz usług nakierowanych na potrzeby osób starszych;
6) kształtowanie warunków dla rozwoju ekonomii społecznej, wolontariatu oraz organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, a także dla współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem;
7) zapewnianie prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych;
8) wykonywanie zadań związanych z pełnieniem funkcji Krajowego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
9) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Pomocy i Integracji Społecznej,
b) Departament Polityki Senioralnej,
c) Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej.
§ 9.
Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Bartosza Marczuka należy w szczególności:
1) kształtowanie polityki rodzinnej, koordynacja przygotowywania standardów oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań z zakresu:
a) wsparcia rodziny, systemu pieczy zastępczej oraz adopcji,
b) świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wsparcia osób uprawnionych do alimentów oraz innych poza ubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych na rzecz rodziny,
c) opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3;
2) koordynowanie realizacji zadań związanych z rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych;
3) koordynowanie współpracy międzynarodowej w zakresie rodziny, pracy i polityki społecznej, w tym z organizacjami międzynarodowymi;
4) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonywania zadań przez:
a) Departament Polityki Rodzinnej,
b) Departament Informatyki,
c) Departament Współpracy Międzynarodowej.
§ 10.
1. Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz w pracach komisji sejmowych i senackich, jeżeli rozpatrywane sprawy należą do zakresu powierzonych im zadań.
2. Sekretarze stanu oraz podsekretarze stanu prezentują stanowisko Ministra i uczestniczą w pracach komitetów Rady Ministrów oraz innych gremiów, w skład których został powołany minister właściwy do spraw pracy, zabezpieczenia społecznego oraz rodziny, oraz w pracach i posiedzeniach zespołów międzyresortowych, do których zostali wyznaczeni przez Ministra.
§ 11.
Minister może zlecić sekretarzom stanu i podsekretarzom stanu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.
§ 12.
1. Postanowienia niniejszego zarządzenia nie naruszają zakresu kompetencji dyrektora generalnego określonych w przepisach odrębnych.
2. Dyrektor generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1889, 2203 oraz z 2018 r. poz. 106), w szczególności przez:
1) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowego wykonywania przez nie zadań określonych przez Ministra;
2) nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu w części dotyczącej Ministerstwa.
3. Dyrektor generalny może upoważnić dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
4. Projekty wystąpień, wniosków i decyzji dotyczących środków finansowych będących w planie finansowym Ministerstwa wymagają każdorazowo uzgodnienia z dyrektorem generalnym i uzyskania jego parafy.
5. Dyrektor generalny zapewnia prowadzenie spraw wynikających ze stosunku podległości wobec Ministra Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego Ministerstwa.
6. Dyrektor generalny inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Administracyjne;
2) Biuro Budżetu i Finansów – z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 pkt 7;
3) Biuro Dyrektora Generalnego;
4) Biuro Kontroli i Audytu.
§ 13.
Traci moc zarządzenie nr 48 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 52, z 2016 r. poz. 22, 34 i 45 oraz z 2017 r. poz. 5).
§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
[1] § 1 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 25 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 października 2018 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.MRPiPS. poz. 26). Zmiana weszła w życie 1 listopada 2018 r.