Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-02-18 do 2024-01-04
Wersja archiwalna od 2016-02-18 do 2024-01-04
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 9
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 lutego 2016 r.
w sprawie powołania Rady do spraw Polityki Senioralnej
Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej „Ministerstwem”, powołuje się Radę do spraw Polityki Senioralnej jako organ opiniodawczo-doradczy Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2.
Do zadań Rady do spraw Polityki Senioralnej, zwanej dalej „Radą”, należy:
1) opracowywanie kierunków działań adresowanych na rzecz osób starszych w Polsce;
2) inicjowanie, wspieranie i promowanie rozwiązań z zakresu polityki społecznej na rzecz osób starszych;
3) przedstawianie Ministrowi propozycji rozwiązań na rzecz rozwoju systemu wsparcia osób starszych.
§ 3.
1. Rada jest powoływana na 4-letnią kadencję.
2. W skład Rady wchodzą osoby wyróżniające się wiedzą i doświadczeniem w kwestiach polityki senioralnej, powołane spośród kandydatów zgłoszonych przez:
a) poszczególne jednostki samorządu terytorialnego oraz związki tych jednostek,
b) administrację rządową,
c) organizacje pozarządowe, podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.1)) oraz związki i porozumienia tych podmiotów,
d) organizacje pracodawców oraz związki zawodowe,
e) uczelnie i instytucje badawcze.
3. Kandydatów na członków Rady, za ich zgodą, zgłaszają podmioty wymienione w ust. 2, na 3 miesiące przed upływem kadencji pracującej Rady.
4. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister spośród zgłoszonych kandydatów, o których mowa w ust. 2.
5. Prezydium Rady składa się z:
1) Przewodniczącego Rady;
2) dwóch Zastępców Przewodniczącego Rady;
3) Sekretarza Rady.
6. Przewodniczącego Rady wybiera Minister, pozostałych członków Prezydium Rady wybiera Rada spośród swoich członków.
7. Przewodniczący Rady może zapraszać do udziału w posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, osoby inne niż wymienione w ust. 2.
§ 4.
1. Do zadań Przewodniczącego Rady należy:
1) kierowanie pracami Rady;
2) planowanie i organizowanie prac Rady;
3) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady;
4) ustalanie harmonogramu prac Rady;
5) występowanie w zakresie określonym w § 2 do kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa o udostępnienie informacji i dokumentów niezbędnych do prac Rady;
6) występowanie na zewnątrz w sprawach dotyczących działalności Rady;
7) informowanie Ministra na bieżąco o postępach prac Rady.
2. Przewodniczący Rady wykonuje swoje zadania przy pomocy Zastępców Przewodniczącego Rady i Sekretarza Rady.
3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego Rady, wskazany przez Przewodniczącego.
§ 5.
Do zadań Sekretarza Rady należy:
1) koordynowanie prac zespołów tematycznych;
2) przedstawianie propozycji ustaleń w sprawach organizacyjnych;
3) sporządzanie protokołu z posiedzenia Rady;
4) dokumentowanie obecności członków Rady na posiedzeniach Rady;
5) przechowywanie dokumentacji;
6) prowadzenie spraw proceduralnych oraz organizowanie przepływu informacji w związku z działalnością Rady;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Przewodniczącego Rady lub Zastępcę Przewodniczącego Rady.
§ 6.
Prezydium Rady:
1) wykonuje zadania Rady w okresie między jej posiedzeniami;
2) opracowuje i przedstawia na posiedzeniu Rady projekty planów prac Rady;
3) powierza zadania doraźnym zespołom tematycznym;
4) przygotowuje coroczne sprawozdania z działalności Rady.
§ 7.
W celu realizacji zadań Rada może powoływać stałe oraz doraźne zespoły tematyczne.
§ 8.
1. Rada obraduje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż cztery razy w ciągu roku kalendarzowego.
2. Prace Rady mogą być prowadzone w trybie obiegowym przy użyciu poczty elektronicznej.
3. Z posiedzenia Rady Sekretarz Rady sporządza protokół.
4. Protokół z posiedzenia Rady akceptuje i podpisuje Przewodniczący Rady.
5. Protokół jest przekazywany wszystkim członkom Rady przed jej następnym posiedzeniem.
§ 9.
1. Za udział w pracach Rady nie przysługuje wynagrodzenie.
2. Z tytułu udziału w pracach Rady jego członkom przysługuje zwrot kosztów przejazdów na terenie kraju, na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 167) oraz przepisach wewnętrznych obowiązujących w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczących zasad i trybu organizacji podróży służbowej na obszarze kraju.
3. Zwrot kosztów, o których mowa w ust. 2, nie przysługuje, jeżeli udział w pracach Rady odbywa się w ramach podróży służbowej w rozumieniu Kodeksu pracy lub przepisów odrębnych.
4. Wydatki, o których mowa w ust. 2, są finansowane ze środków przeznaczonych na realizację Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020, a od dnia 1 stycznia 2021 r. ze środków będących w dyspozycji Departamentu Polityki Senioralnej w ramach budżetu części 44 na dany rok budżetowy.
§ 10.
Obsługę organizacyjno-biurową i administracyjną Rady zapewnia Departament Polityki Senioralnej Ministerstwa.
§ 11.
Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 lutego 2013 r. w sprawie powołania Rady do spraw Polityki Senioralnej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 31).
§ 12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER RODZINY, |
Elżbieta Rafalska |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2014 r. poz. 1138 i 1146 oraz z 2015 r. poz. 1255, 1333, 1339 i 1777.