ZARZĄDZENIE NR 2
GENERALNEGO DYREKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 21 maja 2021 r.
w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska
(DUGDOŚ. z 2022 r., poz. 2;ostatnia zmiana: DUGDOŚ. z 2025 r., poz. 4)
Na podstawie § 2 ust. 1 i 2 załącznika do zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 7 stycznia 2019 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (Dz. Urz. GDOŚ poz. 2 i 6 oraz z 2020 r. poz. 1) w związku z art. 21 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 i z 2021 r. poz. 159) i § 8 ust. 1 zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie utworzenia Centrum Zarządzenia Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. MKiŚ poz. 10) zarządza się, co następuje:
§ 1.Zarządzenie określa:
1) sposób postępowania osób zatrudnionych w GDOŚ w sytuacji wystąpienia w GDOŚ lub w rdoś sytuacji kryzysowej lub zagrożenia jej wystąpienia;
2) tryb przekazywania do Centrum Zarządzenia Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska, zwanego dalej „CZK MKiŚ” przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, zwaną dalej: „GDOŚ”, w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania GDOŚ lub regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, zwanych dalej: „rdoś”, informacji o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia;
3) tryb wymiany informacji pomiędzy GDOŚ a rdoś o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia;
4) zasady udziału GDOŚ i rdoś w systemie komunikacji kryzysowej Ministra Klimatu i Środowiska.
§ 2.Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Dyrektorze Generalnym – należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
2) Generalnym Dyrektorze – należy przez to rozumieć Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
3) komórkach organizacyjnych GDOŚ – należy przez to rozumieć departamenty, biura oraz Zespół do spraw Budżetu i Finansów, funkcjonujące w GDOŚ;
4) osobach zatrudnionych w GDOŚ – należy przez to rozumieć pracowników GDOŚ oraz osoby współpracujące z GDOŚ na podstawie umowy cywilnoprawnej;
5) pracowniku do spraw zarządzania kryzysowego – należy przez to rozumieć pracownika wyznaczonego do spraw zarządzania kryzysowego Stanowiska do spraw Ochrony Informacji Niejawnych GDOŚ;
6) sytuacji kryzysowej – należy przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
§ 3.1. Osoba zatrudniona w GDOŚ, która w związku z realizacją obowiązków służbowych:
1) stwierdzi wystąpienie w GDOŚ lub w rdoś sytuacji kryzysowej lub
2) stwierdzi wystąpienie w GDOŚ lub w rdoś zagrożenia wystąpienia sytuacji kryzysowej, lub
3) otrzyma informację o wystąpieniu w GDOŚ lub w rdoś sytuacji kryzysowej lub zagrożenia jej wystąpienia
– jest zobowiązana niezwłocznie przekazać kierującemu komórką organizacyjną GDOŚ, w której jest zatrudniona, oraz pracownikowi do spraw zarządzania kryzysowego informację o tym fakcie, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Osoba zatrudniona w GDOŚ jest zobowiązana, o ile jest to możliwe, przystąpić do ograniczenia skutków wywołanych sytuacją kryzysową.
3. [1] Kierujący komórkami organizacyjnymi GDOŚ, pracownik zatrudniony na Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa Informacji oraz pracownik zatrudniony na Stanowisku do spraw koordynacji pomocy technicznej zobowiązani są do przekazywania Generalnemu Dyrektorowi, Zastępcom Generalnego Dyrektora, Dyrektorowi Generalnemu oraz pracownikowi do spraw zarządzania kryzysowego informacji o sytuacjach kryzysowych, zagrożeniach ich wystąpienia w GDOŚ i w rdoś oraz o podjętych ewentualnie działaniach, mających na celu ograniczenie skutków wywołanych sytuacją kryzysową.
§ 4.1. Generalny Dyrektor, po powzięciu informacji o wystąpieniu sytuacji kryzysowej lub o zagrożeniu wystąpienia sytuacji kryzysowej w GDOŚ lub w rdoś, przekazuje niezwłocznie do CZK MKiŚ informację o powyższym fakcie.
2. Przekazanie informacji następuje w trybie i na zasadach określonych w załączniku do zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie utworzenia Centrum Zarządzenia Kryzysowego Ministra Klimatu i Środowiska.
3. Przekazanie do CZK MKiŚ informacji powierza się pracownikowi do spraw zarządzania kryzysowego. W przypadku braku możliwości przekazania informacji przez pracownika do spraw zarządzania kryzysowego, zadanie to realizuje pracownik wskazany przez Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego. [2]
§ 5.1. Generalny Dyrektor, po powzięciu informacji o wystąpieniu sytuacji kryzysowej lub o zagrożeniu wystąpienia sytuacji kryzysowej w GDOŚ lub w rdoś, może w szczególności:
1) poinformować właściwe organy lub służby o powyższym fakcie;
2) wdrożyć w GDOŚ działania, adekwatne do sytuacji kryzysowej, przewidziane w „Planie zarządzania kryzysowego Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska”;
3) polecić wdrożenie w GDOŚ lub w rdoś działań przewidzianych do realizacji w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 194) [3] ;
4) polecić zwołanie posiedzenia „Zespołu zarządzania kryzysowego” GDOŚ;
5) poinformować Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska w zakresie ich dotyczącym i nakazać podjęcie adekwatnych działań w zakresie zarządzania kryzysowego.
2. Sposób realizacji zadań przewidzianych do wykonania w GDOŚ w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, określa odrębne zarządzenie.
3. Zadania „Zespołu zarządzania kryzysowego” GDOŚ określa odrębne zarządzenie.
§ 6.1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, po powzięciu informacji o wystąpieniu sytuacji kryzysowej lub o zagrożeniu wystąpienia sytuacji kryzysowej w rdoś, jest zobowiązany do:
1) podjęcia działań w zakresie zarządzania kryzysowego;
2) poinformowania o zaistniałym zdarzeniu Generalnego Dyrektora i przedstawienia jednocześnie swojej oceny sytuacji oraz informacji o zamierzonych działaniach.
2. [4] Informacja o zaistniałym zdarzeniu jest przekazywana za pomocą dostępnych środków łączności, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej, telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej lub telefonii satelitarnej.
3. [5] System telefonii satelitarnej jest utrzymywany jako alternatywny system komunikacji pomiędzy GDOŚ a:
1) CZK MKiŚ;
2) wskazanymi przez Ministra Klimatu i Środowiska jednostkami organizacyjnymi oraz organami podległymi lub nadzorowanymi przez niego.
§ 7.1. GDOŚ i rdoś biorą udział w systemie komunikacji kryzysowej Ministra Klimatu i Środowiska polegającej na dwustronnej wymianie informacji pomiędzy CZK MKiŚ, GDOŚ i rdoś.
2. [6] W ramach systemu komunikacji kryzysowej Ministra Klimatu i Środowiska:
1) GDOŚ zobowiązana jest do przesyłania do CZK MKiŚ na adres e-mail: zrk@klimat.gov.pl lub na inny, wskazany adres, następujących raportów:
a) dziennego – raz na dobę, w dniach pracy ustalonych dla GDOŚ, do godz. 14:00,
b) doraźnego – stosownie do potrzeb;
2) rdoś zobowiązane są do przesyłania do GDOŚ na adres e-mail zarzadzanie.kryzysowe@gdos.gov.pl lub na inny, wskazany adres, następujących raportów:
a) dziennego – raz w tygodniu, w poniedziałki do godz. 13:00, z zastrzeżeniem ust. 5,
b) doraźnego – stosownie do potrzeb.
3. [7] W raporcie dziennym należy opisać zdarzenia kryzysowe, zaistniałe od ostatnio przesłanego raportu oraz ewentualną prognozę wystąpienia zdarzeń potencjalnie kryzysowych według oceny na dzień wysyłania raportu.
4. [8] Raport doraźny należy przesłać niezwłocznie w przypadku wystąpienia zdarzenia kryzysowego, niebezpiecznego lub mającego wpływ na funkcjonowanie GDOŚ lub rdoś, a zdarzenie nastąpiło po wysłaniu raportu dziennego, z zastrzeżeniem ust. 6.
5. [9] Jeżeli dzień wysłania raportu dziennego przypada w dzień wolny od pracy, raport należy przesłać w pierwszy dzień roboczy, następujący po dniu wolnym.
6. [10] Generalny Dyrektor może, do czasu zakończenia działań związanych z zaistniałą sytuacją kryzysową, nakazać przesyłanie raportów doraźnych w określonym terminie i czasie. Raporty doraźne powinny zawierać wyłącznie informacje dotyczące rozwoju sytuacji, odnotowywanych skutków, podejmowanych kolejno działaniach oraz zażegnaniu sytuacji kryzysowej. [11]
7. [12] Wzór raportu dziennego i raportu doraźnego zawiera załącznik do zarządzenia.
8. [13] W przypadku braku możliwości sporządzenia raportu doraźnego według określonego wzoru, raport należy sporządzić w formie notatki zawierającej następujące dane:
1) GDOŚ lub nazwę rdoś;
2) datę i godzinę wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia kryzysowego;
3) rodzaj zagrożenia;
4) informację o wystąpieniu zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników i/lub interesantów, w tym o przypadkach śmiertelnych;
5) opis zaistniałej sytuacji;
6) opis podjętych działań
i przesłać dostępnymi środkami komunikacji, w szczególności za pomocą poczty elektronicznej.
§ 8.1. [14] W czasie obowiązywania stopnia alarmowego i/lub stopnia alarmowego CRP ogólne zasady składania raportów w ramach systemu komunikacji kryzysowej Ministra Klimatu i Środowiska pozostają niezmienne. Zmianie może ulec częstotliwość składania raportów dziennych i/lub doraźnych, adresaci raportów oraz wykaz rdoś, zobowiązanych do ich składania.
§ 9.Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] § 3 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[2] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[3] § 5 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[4] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[5] § 6 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[6] § 7 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[7] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[8] § 7 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[9] § 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[10] § 7 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[11] § 7 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[12] § 7 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[13] § 7 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[14] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
[15] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 26 lutego 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie sposobu postępowania i informowania o sytuacji kryzysowej lub zagrożeniu jej wystąpienia w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 4). Zmiana weszła w życie 2 marca 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00