ZARZĄDZENIE NR 1
GENERALNEGO DYREKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 19 maja 2021 r.
w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska
(ostatnia zmiana: DUGDOŚ. z 2024 r., poz. 11)
Na podstawie § 2 ust. 1 i 2 załącznika do zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 7 stycznia 2019 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (Dz. Urz. GDOŚ poz. 2 i 6 oraz z 2020 r. poz. 1) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa:.
1) sposób postępowania w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zwanej dalej: „GDOŚ”, w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania GDOŚ lub regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, zwanych dalej: „rdoś”, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
2) tryb postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich pozyskiwania oraz gromadzenia, a także sprawozdawczości w tym zakresie;
3) sposób prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej oraz przeprowadzania analizy ryzyka korupcyjnego w GDOŚ i w rdoś.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
2) Generalnym Dyrektorze - należy przez to rozumieć Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska;
3) komórkach organizacyjnych GDOŚ - należy przez to rozumieć departamenty, biura oraz Zespół do spraw Budżetu i Finansów, funkcjonujące w GDOŚ;
4) korupcji - należy przez to rozumieć czyn:
a) polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję publiczną dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji,
b) polegający na żądaniu lub przyjmowaniu przez osobę pełniącą funkcję publiczną bezpośrednio, lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji,
c) popełniany w toku działalności gospodarczej, obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu, bezpośrednio lub pośrednio, osobie kierującej jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującej w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie,
d) popełniany w toku działalności gospodarczej obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na żądaniu lub przyjmowaniu bezpośrednio lub pośrednio przez osobę kierującą jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującą w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych korzyści lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie;
5) [1] osobach zatrudnionych w GDOŚ - należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w GDOŚ na podstawie powołania, mianowania lub umowy o pracę oraz osoby współpracujące z GDOŚ na podstawie umowy cywilnoprawnej;
6) [2] Pełnomocniku do spraw przeciwdziałania korupcji - należy przez to rozumieć pracownika, któremu powierzono prowadzenie w GDOŚ działań przeciwdziałających korupcji, polegających w szczególności na identyfikacji, ujawnianiu i eliminowaniu zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji oraz prowadzeniu działań o charakterze profilaktycznym i edukacyjnym w tym zakresie, z zastrzeżeniem § 10 ust. 3;
7) zachowaniach o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;
8) zagrożeniach korupcyjnych - należy przez to rozumieć nieprawidłowości mogące powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji.
§ 3. [3] 1. Osoba zatrudniona w GDOŚ, która:
1) stwierdzi wystąpienie w GDOŚ lub w rdoś zagrożenia korupcyjnego lub
2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w GDOŚ lub w rdoś, lub
3) otrzyma informację o wystąpieniu w GDOŚ lub w rdoś zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji
- niezwłocznie przekazuje Pełnomocnikowi do spraw przeciwdziałania korupcji informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Osoba zatrudniona w GDOŚ, do której w związku z realizacją obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest zobowiązana:
1) stanowczo odmówić popełnienia czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania;
2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej GDOŚ, w której jest zatrudniona oraz pracownikowi do spraw działań antykorupcyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3;
3) w miarę możliwości zabezpieczyć dowody potwierdzające złożenie propozycji.
3. W przypadku gdy osobą, o której mowa w ust. 1 i 2, jest:
1) Zastępca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub Dyrektor Generalny - informacja jest przekazywana bezpośrednio Generalnemu Dyrektorowi;
2) [4] dyrektor komórki organizacyjnej GDOŚ, osoba zatrudniona na Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa Informacji, Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, osoba zatrudniona na Stanowisku do spraw koordynacji pomocy technicznej, Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji - informacja jest przekazywana bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu.
4. Obowiązek przekazania informacji, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, dotyczy wszystkich informacji, a w szczególności:
1) wpływających za pośrednictwem operatora pocztowego lub poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@gdos.gov.pl;
2) składanych w kancelarii GDOŚ;
3) przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.
5. Osoba zatrudniona w GDOŚ utrwala informację, o której mowa w ust. 4 pkt 3, w formie notatki.
6. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [5] kieruje korespondencję, o której mowa w ust. 4 pkt. 1 i 2, nie zawierającą informacji o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, a stanowiącą:
1) skargi i/lub wnioski - do komórki organizacyjnej GDOŚ właściwej do spraw skarg i wniosków;
2) inne informacje - do komórki organizacyjnej GDOŚ właściwej merytorycznie do jej rozpatrzenia.
§ 4. 1. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [6] prowadzi ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej „rejestrem”, w której są gromadzone informacje przekazywane przez osoby wskazane w § 3 ust. 1 i 2.
2. Rejestr zawiera:
1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
3) informację o działaniach podjętych w GDOŚ w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.
3. Dane osobowe osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają szczególnej ochronie przed ujawnieniem, w szczególności poprzez ich anonimizację, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Anonimizacji dokonuje, w przypadku, o którym mowa w § 3:
1) ust. 1 i 2 - Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [7] ;
2) ust. 3 pkt 1 - Generalny Dyrektor;
3) ust. 3 pkt 2 - Dyrektor Generalny.
§ 5. Generalny Dyrektor, po powzięciu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji w stosunku do osób, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 1, może w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) wyjaśnić sprawę osobiście;
3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, przekazać sprawę do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 6. 1. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [8] niezwłocznie powiadamia Dyrektora Generalnego o otrzymaniu informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do GDOŚ oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2. Osoby zatrudnione w GDOŚ zobowiązane są do przekazania Pełnomocnikowi do spraw przeciwdziałania korupcji [9] informacji, niezbędnych do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§ 7. 1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 6 ust. 1, Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [10] przedstawia Dyrektorowi Generalnemu.
2. Dyrektor Generalny, po uzyskaniu akceptacji Generalnego Dyrektora, może w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi właściwej komórki organizacyjnej GDOŚ;
3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego GDOŚ lub do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 8. 1. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [11] niezwłocznie powiadamia Dyrektora Generalnego o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji, odnoszących się do rdoś oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2. Rdoś współpracuje z Pełnomocnikiem do spraw przeciwdziałania korupcji [12] , w tym w szczególności przekazuje informacje, niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
3. Dyrektor Generalny, po uzyskaniu akceptacji Generalnego Dyrektora, może w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) przekazać sprawę właściwemu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska;
3) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej GDOŚ;
4) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, przekazać sprawę do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 9. 1. Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska sporządzają roczne sprawozdania o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji w rdoś i w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy, przekazują je Dyrektorowi Generalnemu.
2. Jeżeli w danym roku kalendarzowym w rdoś nie odnotowano zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji, sprawozdania nie sporządza się, a do Dyrektora Generalnego przekazuje się jedynie pisemną informację o braku takich zdarzeń.
3. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [13] , na podstawie wpisów w rejestrze oraz sprawozdań i informacji otrzymanych z rdoś, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji w GDOŚ i w rdoś. Sprawozdanie podlega przekazaniu Generalnemu Dyrektorowi poprzez Dyrektora Generalnego w terminie do ostatniego dnia lutego roku następującego po roku, którego dotyczy.
4. Jeżeli w danym roku kalendarzowym w GDOŚ i w rdoś nie odnotowano zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji, sprawozdania nie sporządza się.
§ 10. 1. W GDOŚ i w rdoś prowadzona jest profilaktyka antykorupcyjna.
2. Profilaktyka antykorupcyjna polega w szczególności na:
1) organizowaniu szkoleń dla pracowników;
2) opracowywaniu informacji i upowszechnianiu w różnej formie wśród pracowników wiedzy o zagrożeniach korupcyjnych i konflikcie interesów;
3) udziale w spotkaniach, konferencjach i temu podobnych przedsięwzięciach poświęconych zjawisku i przeciwdziałaniu korupcji.
3. [14] Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji, we współpracy z:
1) dyrektorami komórek organizacyjnych GDOŚ;
2) osobą zatrudnioną na Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa Informacji;
3) Pełnomocnikiem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
4) osobą zatrudnioną na Stanowisku do spraw koordynacji pomocy technicznej;
5) Doradcą Etycznym w GDOŚ
- prowadzi działania w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w GDOŚ.
4. Prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej w rdoś powierza się Regionalnym Dyrektorom Ochrony Środowiska.
§ 11. Pełnomocnik do spraw przeciwdziałania korupcji [15] jest zobligowany do gromadzenia, przetwarzania i przechowywania informacji o:
1) zagrożeniach lub zachowaniach o znamionach korupcji w GDOŚ
2) zagrożeniach lub zachowaniach o znamionach korupcji otrzymywanych z rdoś;
3) prowadzonej w GDOŚ profilaktyce antykorupcyjnej.
§ 12. 1. W GDOŚ prowadzona jest analiza ryzyka korupcyjnego na zasadach określonych w przepisach regulujących funkcjonowanie kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem w GDOŚ.
2. Za prowadzenie analizy ryzyka korupcyjnego w rdoś odpowiadają Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska.
§ 13. Traci moc zarządzenie Nr 11 Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
§ 14. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] § 2 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[2] § 2 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[3] § 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[4] § 3 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[5] § 3 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[6] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[7] § 4 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez §1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[8] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[9] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[10] § 7 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[11] § 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[12] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[13] § 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[14] § 10 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
[15] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie przeciwdziałania korupcji w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska (Dz.Urz.GDOŚ. poz. 11). Zmiana weszła w życie 30 sierpnia 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00