Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-07-23
Wersja aktualna od 2020-07-23
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
INISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 17 lipca 2020 r.
w sprawie organizacji zarządzania kryzysowego w dziale administracji rządowej środowisko
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1398 oraz z 2020 r. poz. 148, 284, 374 i 695) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację zarzadzania kryzysowego w dziale administracji rządowej środowisko oraz tryb opracowywania i szczegółowy zakres Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o jednostkach organizacyjnych rozumie się przez to:
1) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi Środowiska lub przez niego nadzorowane;
2) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe;
3) Biuro Nasiennictwa Leśnego;
4) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej;
5) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra Środowiska;
6) parki narodowe;
7) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister Środowiska.
§ 3. 1. Za opracowanie Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska odpowiada kierujący komórką organizacyjną właściwą do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Środowiska.
2. W celu opracowania Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska kierujący komórką organizacyjną właściwą do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Środowiska występuje do kierowników jednostek organizacyjnych o opracowanie, w wyznaczonym terminie, planów zarządzania kryzysowego jednostek organizacyjnych.
3. Plan zarządzania kryzysowego jednostki organizacyjnej, przed jego zatwierdzeniem przez kierownika jednostki organizacyjnej, podlega uzgodnieniu z kierującym komórką organizacyjną właściwą do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Środowiska.
§ 4. 1. Plan Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska zawiera:
1) charakterystykę działu administracji rządowej środowisko;
2) organizację zarządzania kryzysowego w resorcie środowiska;
3) analizę i ocenę możliwości wystąpienia zagrożeń, szczegółowe sposoby i środki reagowania na zagrożenia oraz ograniczania i likwidacji ich skutków;
4) organizację monitoringu zagrożeń i realizację zadań stałego dyżuru w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa;
5) system raportowania;
6) opis systemu powiadamiania w sytuacjach kryzysowych;
7) organizację realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
8) zadania uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa;
9) procedury realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796), w tym moduły zadaniowe dla każdego stopnia, zawierające w szczególności wykaz zadań do wykonania w dziale administracji rządowej środowisko;
10) plany zarządzania kryzysowego jednostek organizacyjnych.
2. Plan zarządzania kryzysowego jednostki organizacyjnej składa się z dwóch części:
1) części opisowo-analitycznej obejmującej:
a) ogólną charakterystykę jednostki organizacyjnej,
b) wskazanie najważniejszych zagrożeń dla funkcjonowania jednostki organizacyjnej,
c) organizację monitoringu zagrożeń, o których mowa w lit. b,
d) określenie priorytetów w reagowaniu na zagrożenia, o których mowa w lit. b,
e) szczegółowe sposoby i środki reagowania na zagrożenia, o których mowa w lit. b, oraz ograniczania i likwidacji ich skutków,
f) hierarchiczną listę przedsięwzięć, w tym sił i środków, niezbędnych do zapewnienia ciągłości funkcjonowania jednostki organizacyjnej,
g) planowane zadania związane z udziałem w regionalnych i lokalnych inicjatywach w zakresie poprawy bezpieczeństwa;
2) załączników funkcjonalnych w postaci:
a) wykazu osób odpowiedzialnych za realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
b) procedury uruchamiania punktu kontaktowego na potrzeby zarządzania kryzysowego,
c) planu współdziałania z podmiotami zewnętrznymi na wypadek zagrożeń kryzysowych,
d) procedury realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, w tym modułów zadaniowych dla każdego stopnia, zawierających w szczególności wykaz zadań do wykonania,
e) planu szkolenia z zarządzania kryzysowego zawierającego tematykę i formę szkolenia,
f) planu ćwiczeń z zarządzania kryzysowego zawierającego tematykę ćwiczenia, termin ćwiczenia, przyjętą formę ćwiczenia, planowaną liczbę uczestników ćwiczenia oraz planowany udział podmiotów zewnętrznych w ćwiczeniu,
g) w przypadku jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 7 - organizacji prowadzenia procesu dydaktycznego w sytuacji kryzysowej,
h) kart realizacji zadania opracowanych dla każdego z zagrożeń określonych w pkt 1 lit. b, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia; kartę opracowuje realizator zadania i zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej.
3. Plany o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. e i f kierownik jednostki organizacyjnej przesyła do komórki organizacyjnej Ministerstwa Środowiska właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego do końca stycznia każdego roku.
§ 5. Dla każdego z zagrożeń określonych na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 lit. b należy opracować kartę realizacji zadania, których wzór stanowi załącznik nr 1.
§ 6. Plany, o których mowa w § 4, z wyłączeniem ust. 2 pkt 1 lit. e, f i g oraz pkt 2 lit. e, f i g podlegają aktualizacji w cyklu dwuletnim.
§ 7. Kierownicy jednostek opracowują dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 lit. g oraz § 4 ust. 2 pkt 2 lit. e, f i g w terminie do dnia 30 września każdego roku kalendarzowego.
§ 8. 1. W każdej jednostce organizacyjnej należy utworzyć punkt kontaktowy na potrzeby przekazywania informacji w ramach zarządzania kryzysowego.
2. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1) instrukcja uruchamiania oraz działania punktu kontaktowego;
2) wykaz kontaktów telefonicznych do podmiotów, z którymi jednostka współpracuje;
3) książka prowadzonych działań.
3. Punkt kontaktowy zapewnia w sytuacji kryzysowej lub przy wprowadzonym stopniu alarmowym całodobowy kontakt z komórką organizacyjną Ministerstwa Środowiska właściwą w sprawach zarządzania kryzysowego.
4. Jeżeli w jednostce organizacyjnej funkcjonuje całodobowa służba dyżurna, to zadania punktu kontaktowego mogą być jej powierzone.
5. Informacje o zdarzeniach kryzysowych, niebezpiecznych lub mających wpływ na funkcjonowanie jednostki organizacyjnej w sytuacji kryzysowej punkt kontaktowy przekazuje na bieżąco i bez zbędnej zwłoki za pomocą dostępnych środków łączności.
6. Meldunek zbiorczy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia, należy przesyłać bez względu na sytuację raz na dobę, na godzinę zakończenia pracy jednostki.
§ 9. 1. Realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w jednostkach organizacyjnych podlega kontroli.
2. Kontrole zarządza się w trybach:
1) planowanym;
2) doraźnym.
3. Kontrole planowane zarządza Minister Środowiska informując kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej z minimum 15. dniowym wyprzedzeniem.
4. Informacja, o której mowa w ust. 3, zawiera:
1) przedmiot i zakres kontroli;
2) skład zespołu kontrolnego.
5. Kontrole doraźne Minister Środowiska zarządza stosownie do potrzeb.
§ 10. Pracownicy wykonujący zadania z zakresu zarządzania kryzysowego muszą posiadać aktualne poświadczenie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli co najmniej "zastrzeżone" oraz ważne zaświadczenie o przeszkoleniu z zakresu dostępu do informacji niejawnych.
§ 11. Zadania związane z realizacją działań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz działań antyterrorystycznych jednostka organizacyjna wykonuje w ramach własnych środków finansowych.
§ 12. Dokumentacja opracowana przez kierowników jednostek podległych lub nadzorowanych na podstawie zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2018 r. w sprawie Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra Środowiska zachowuje ważność i należy ją zaktualizować w terminie 30 dni od wejścia niniejszego zarządzenia w życie.
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
Michał Woś
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 494).
Załączniki do zarządzenia Ministra Środowiska
z dnia 17 lipca 2020 r. (poz. 9)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2