ZARZĄDZENIE Nr 23
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 07 sierpnia 2013 r.
w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym oraz technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym
Na podstawie art. 4 i 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571) w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 152, poz. 1599 oraz z 2007 r. Nr 197, poz. 1426) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Zarządzenie określa:
1) podmioty obowiązane przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zwanego dalej „Ministrem” do wykonania planu osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym;
2) podmioty obowiązane przez Ministra do wykonania planu technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;
3) zakres przedmiotowy planów, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz formę ich opracowania;
4) tryb zatwierdzania, uaktualniania oraz koordynacji działań przy sporządzaniu planów, o których mowa w pkt 1 i 2.
§ 2.
1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) osłona techniczna infrastruktury transportowej – kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych i logistycznych, realizowanych przez jednostki pozamilitarne i Siły Zbrojne RP w celu likwidacji zniszczeń i uszkodzeń sieci transportowej powstałych wskutek działań militarnych, katastrof, awarii lub naturalnego zużycia;
2) plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym – dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnej odbudowy zniszczeń i utrzymania przejezdności sieci kolejowej kraju, zwany dalej „planem osłony”;
3) plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym – dokument obejmujący kompleks przedsięwzięć planistycznych, organizacyjnych, technicznych i materiałowego zabezpieczenia do zapewnienia sprawnego przemieszczenia Sił Zbrojnych RP, zwany dalej „planem przewozów”;
4) plany – plan osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym i plan technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych transportem kolejowym;
5) przedsiębiorca – przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym ujęty w wykazie wydanym na podstawie przepisów art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, w odniesieniu do którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest Minister;
6) spółki Grupy PKP – przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, utworzeni na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.2));
7) BZK – Biuro Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej;
§ 3.
1. Minister opracowuje „Plan osłony technicznej działów administracji rządowej – transport i gospodarka morska” we współdziałaniu z przedsiębiorstwem Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna, zwanym dalej „PKP S.A.”.
2. Plan osłony opracowuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współdziałaniu z:
1) PKP Energetyka S.A.;
2) TK Telekom Sp. z o.o.;
3) komórką organizacyjną PKP S.A., właściwą do spraw gospodarowania nieruchomościami;
4) przedsiębiorcami wymienionymi w § 2 pkt 5.
3. Plan przewozów opracowuje PKP CARGO S.A. we współdziałaniu z:
1) PKP Intercity S.A.;
2) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
3) PKP Energetyka S.A.
4. W procesie tworzenia planów, PKP S.A. jest koordynatorem w stosunku do spółek Grupy PKP, po uzgodnieniu zadań z BZK.
5. Podmioty, o których mowa w ust. 2 i 3, współdziałające w opracowaniu planów, przesyłają do wykonawców tych planów dane niezbędne do opracowania ich części opisowej i graficznej.
6. Plany, po uzgodnieniu z PKP S.A., podpisuje prezes zarządu właściwej spółki i przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi.
7. Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3 sporządzają plany w czterech egzemplarzach, w tym jeden egzemplarz na potrzeby wykonawcy oraz po jednym na potrzeby Ministra, PKP S.A., a także właściwej komórki organizacyjnej do spraw transportu Ministerstwa Obrony Narodowej.
8. Wykonawcy planów wymienieni w ust. 2 i 3 sporządzają wyciągi z zatwierdzonych planów i przesyłają do podmiotów biorących udział w realizacji tych planów.
9. Plany oraz wyciągi z planów podlegają ochronie na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).
§ 4.
1. Plany składają się z części opisowej i graficznej.
2. Część opisowa planu osłony zawiera:
1) ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w obszarze transportu kolejowego;
2) zasadnicze zadania osłony technicznej wytypowanej infrastruktury kolejowej;
3) zamiar kierowania jednostkami bezpośrednio realizującymi zadania osłony technicznej;
4) strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji zadań osłony technicznej;
5) charakterystykę infrastruktury kolejowej podlegającej osłonie technicznej:
a) Centralnych Linii Kolejowych i linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym,
b) Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),
c) ważni ej szych węzłów kolejowych,
d) obiektów i budowli inżynieryjnych,
e) kolejowych przejść granicznych,
f) priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,
g) punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP;
6) materiały i środki techniczne przeznaczone do wykorzystania w osłonie technicznej;
7) rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;
8) organizację współdziałania z innymi jednostkami, w tym pozaresortowymi;
9) organizację łączności;
10) zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;
11) inne informacje uwzględniające specyfikę transportu kolejowego lub elementów infrastruktury obronnej;
12) objaśnienie znaków i skrótów.
3. Część opisowa planu przewozów zawiera:
1) ocenę zagrożeń militarnych i niemilitarnych w realizacji masowych przewozów wojskowych;
2) zasadnicze zadania przewoźników kolejowych w realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
3) strukturę organizacyjną, możliwości i zadania jednostek przeznaczonych do realizacji technicznego zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
4) analizę ilostanu wagonów, środków trakcyjnych oraz środków załadowczych przeznaczonych do zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych;
5) charakterystykę wybranych obiektów infrastruktury kolejowej wykorzystywanych w procesie zabezpieczenia masowych przewozów wojskowych:
a) Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych (tylko charakterystykę ogólną),
b) priorytetowych stacji i punktów ładunkowych,
c) punktów ładunkowych istotnych dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,
d) stacji składowania ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych,
e) punktów wodowania wagonów pasażerskich,
f) punktów tankowania lokomotyw spalinowych;
6) zasady odstawiania taboru kolejowego przeznaczonego do odkażania i dezaktywacji;
7) organizację współdziałania;
8) organizację i zabezpieczenie łączności;
9) kierowanie technicznym zabezpieczeniem masowych przewozów wojskowych.
4. Część opisową planów sporządza się według następujących zasad:
1) format stronic A4 w układzie „poziomym” o ustawieniach marginesu: lewy – 2,5 cm, prawy – 1,5 cm, górny – 1,5 cm, dolny – 1,5 cm, nagłówek – 1,25 cm, stopka – 1,25 cm;
2) typ czcionki – „Times New Roman”, w wielkości dla:
a) tytułu rozdziału – 14 punktów pogrubiona,
b) tytułu podrozdziału – 12 punktów pogrubiona,
c) tytułu podrozdziału niższego rzędu i punktu – 12 punktów,
d) akapitu – 12 punktów;
3) odstęp między liniami tekstu – 1,5;
4) tekst akapitów – wyjustowany.
5. Część graficzną planów sporządza się na mapie w skali 1 : 500 000 w formie graficznej lub elektronicznej.
6. Część graficzna planu osłony zawiera:
1) stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;
2) miejsca stałej dyslokacji oraz przewidywane rejony rozmieszczenia jednostek w czasie realizacji zadań osłony technicznej;
3) elementy infrastruktury kolejowej wraz z niezbędnymi opisami podstawowych parametrów:
a) Centralne Linie Kolejowe i linie kolejowe o znaczeniu wyłącznie obronnym,
b) stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych oraz ważne dla potrzeb Sił Zbrojnych RP,
c) kolejowe przejścia graniczne,
d) Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;
4) rozmieszczenie rezerw strategicznych i zapasów eksploatacyjnych;
5) objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.
7. Część graficzna planu przewozów zawiera:
1) stanowiska dowodzenia wybranych jednostek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiska kierowania Ministra oraz przedsiębiorców;
2) Centralne Linie Kolejowe i linie o znaczeniu wyłącznie obronnym;
3) Tymczasowe Rejony Przeładunkowe;
4) kolejowe przejścia graniczne;
5) stacje i punkty ładunkowe o znaczeniu priorytetowym, punkty ładunkowe w portach morskich i w portach lotniczych;
6) stacje meblowania wagonów oraz rozmieszczenie magazynów ruchomych urządzeń wagonowych i środków ładunkowych;
7) punkty tankowania lokomotyw spalinowych;
8) rejony załadowania i wyładowania jednostek wojskowych;
9) objaśnienia znaków i skrótów zastosowanych na mapie.
8. Zestawienia tabelaryczne do planów należy wykonać w jednolitej szacie graficznej.
§ 5.
1. Podmioty współdziałające w opracowaniu planów przesyłają do ich wykonawców i koordynatora, o którym mowa w § 3 ust. 4, dane uaktualniające do części opisowej i graficznej w terminie do dnia 31 marca według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego.
2. Plany podlegają corocznej aktualizacji w terminie do dnia 30 czerwca, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego, a także doraźnie w przypadku wprowadzenia istotnych zmian lub wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
3. Wykonawcy wymienieni w § 3 ust. 2 i 3 przesyłają zbiorczą aktualizację planów w formie aneksu do podmiotów, o których mowa w § 3 ust. 7.
§ 6.
BZK koordynuje i nadzoruje proces sporządzania planów oraz wspomaga międzyresortową wymianę informacji niezbędnych dla potrzeb wykonania planów.
§ 7.
Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie planowania osłony technicznej sieci kolejowej o znaczeniu obronnym.
§ 8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER |
S. Nowak |
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1086 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 205, poz. 1730 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 6, poz. 63, Nr 80, poz. 720 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 120, poz. 1252, z 2005 r. Nr 157, poz. 1315 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 157, poz. 1119, z 2008 r. Nr 97, poz. 624, Nr 193, poz. 1196 i Nr 206, poz. 1289, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 108, poz. 686 i Nr 247, poz. 1651 oraz z 2011 r. Nr 168, poz. 1002.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00