Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2012-07-24
Wersja aktualna od 2012-07-24
obowiązujący
KOMUNIKAT
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 24 lipca 2012 r.
w sprawie decyzji w sprawie wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna o normalizację rachunkowości
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) i art. 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L 156 z 28.06.169, str. 8, z późn. zm.; Polskie wydanie specjalne Rozdział 7, Tom 1, str. 26) ogłasza się decyzje:
1) Ministra Infrastruktury nr TI-3-460-18/2011 z dnia 22 września 2011 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę obciążeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Straży Ochrony Kolei, stanowiącą załącznik nr 1 do komunikatu;
2) Ministra Infrastruktury nr TI-3-460-19/2011 z dnia 22 września 2011 r. w sprawie złożonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna wniosku o normalizację rachunkowości w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w zakresie ponoszonych przez Wnioskodawcę obciążeń finansowych związanych z utrzymaniem przejazdów kolejowo-drogowych, stanowiącą załącznik nr 2 do komunikatu;
3) Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nr TI-3-460-20/2011 z dnia 2 grudnia 2011 r. utrzymującą w mocy decyzję, o której mowa w pkt 1, stanowiącą załącznik nr 3 do komunikatu.
MINISTER |
wz. T. Jarmuziewicz |
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
Załącznik nr 1 do komunikatu Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 24 lipca 2012 r. (poz. 52)
DECYZJA
Załącznik nr 2 do komunikatu Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 24 lipca 2012 r. (poz. 52)
DECYZJA
Załącznik
do decyzji Ministra Infrastruktury Nr TI-3-460- 19/2011
z dnia 22 września 2011 r.
Metoda obliczenia szacunkowej kwoty rekompensaty kosztów związanych z obowiązkiem utrzymywania przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA przejazdów kolejowo-drogowych, w zakresie szacowanych wydatków do poniesienia przez tę spółkę w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., a dotyczących obciążeń kategorii IV normalizacji określonej w Załączniku IV Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1192/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych (Dz. Urz. WE L.156 z 28.6.1969, z późn. zm.)
Przy wyliczeniu szacunkowej kwoty rekompensaty przyjęto katalog obciążeń finansowych, jakie PLK SA poniesie w 2012 r. w zakresie utrzymania przejazdów kolej owo-drogowych, na które składają się następujące rodzaje kosztów:
● koszty utrzymania przejazdów, tj.:
○ koszty zużycia materiałów, energii, o koszty usług obcych,
○ koszty wynagrodzeń (wraz z narzutami) pracowników zatrudnionych przy utrzymaniu przejazdów,
○ koszty utrzymania znaków drogowych
● koszty dróżników przejazdowych, tj.:
○ wynagrodzenia (wraz z narzutami), o koszty delegacji, przeniesień służbowych, o koszty zużytych materiałów, o pozostałe usługi obce
● koszty urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kategorii A i E oraz B i C, tj.:
○ koszty obsługi technicznej, realizowanej systemem gospodarczym lub zleconym urządzeń w szafach, kontenerach oraz pomieszczeniach nastawczych, kabli z osprzętem i innych urządzeń zabezpieczenia ruchu, systemów monitorujących i diagnostycznych,
○ kosztów amortyzacji środków trwałych, zużycia materiałów, energii, usług obcych umożliwiających właściwą pracę urządzeń,
○ koszty wynagrodzeń (wraz z narzutami) pracowników zatrudnionych przy obsłudze tych urządzeń.
Koszty ponoszone przez PLK SA na przejazdach kolejowych są kwalifikowane do ogółu kosztów stanowiących bazę do wyliczenia stawek opłaty podstawowej za korzystanie z zarządzanej infrastruktury kolejowej. Szacunkowa wielkość rekompensaty została określona na poziomie połowy kwoty korzyści, jakie PLK SA uzyska poprzez ujęcie kosztów poniesionych na przejazdach w stawkach ww. opłat podstawowych, wg wzoru:
KR=1/2(K - Ks)
gdzie:
KR - kwota do rekompensaty
1. Planowane koszty operacyjne do poniesienia na utrzymanie przejazdów kolejowo-drogowych - K
Rok | plan na 2012 |
K (tys.) | 211.225,1742 733,00 |
2. Metoda obliczenia korzyści PLK związanych z ujęciem kosztów poniesionych na przejazdach kolejowych w kalkulacji stawki opłaty podstawowej - Ks,
obliczona wg wzoru: Ks = W % *PC, gdzie:
W - wskaźnik udziału kosztów poniesionych na przejazdach kolejowych (bez kosztów inwestycji) w kosztach całkowitych PLK, stanowiących bazę do wyliczenia stawek opłaty podstawowej, liczony jest wg wzoru:
W = (K/KC)*100%, gdzie:
K - koszty operacyjne,
KC - planowane koszty całkowite PLK, stanowiące bazę do wyliczenia stawek opłaty podstawowej,
Rok | plan na 2012 |
KC (tys.) | 3.644.850,90 |
stąd W:
Rok | plan na 2011 |
K (tys.) | 211.225,17 |
KC (tys.) | 3.644.850,90 |
W= (K/KC)*100% | 5,80 % |
PC - przychody PLK z opłaty podstawowej
Rok | plan na 2012 |
PC (tys.) | 2.513.998,8 |
stąd Ks:
Rok | plan na 2012 |
W | 5,80 % |
PC (tys.) | 2.513.998,80 |
Ks = W % *PC | 145.811,93 |
3. Kwota do rekompensaty - KR
KR=1/2(K - Ks)
Rok | plan na 2012 |
K (tys.) | 211.225,17 |
Ks (tys.) | 145.811,93 |
K - Ks (tys.) | 65.413,24 |
KR (tys.) | 32.706,62 |
Razem (po zaokrągleniu do pełnych tys.) 32.706,00 tys. zł
Załącznik nr 3 do komunikatu Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 24 lipca 2012 r. (poz. 52)
DECYZJA