Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-04-21
Wersja aktualna od 2022-04-21
obowiązujący
OGŁOSZENIE NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 31 marca 2022 r.
w sprawie zmian elementów struktury przestrzeni powietrznej
Na podstawie § 15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2019 r. poz. 619) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Zaakceptowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zmiany w przestrzeni powietrznej FIR EPWW polegają na:
1) zmianie współrzędnych punktów o nazwie DELTA, FOXTROT, GOLF, HOTEL, INDIA, JULIETT, QUEBEC, TANGO, UNIFORM, VICTOR, X-RAY i YANKEE na nowe:
Nazwa punktu | Współrzędne |
DELTA | 52°30'12"N 016°46'05"E |
FOXTROT | 52°23'51''N 016°51'29''E |
GOLF | 52°25'56"N 016°50'48"E |
HOTEL | 52°26'30"N 016°47'50"E |
INDIA | 52°24'41''N 016°47'37''E |
JULIETT | 52°24'28"N 016°43'33"E |
QUEBEC | 52°30'41''N 016°58'29''E |
TANGO | 52°27'11"N 016°58'48"E |
UNIFORM | 52°22'03"N 016°51'37"E |
VICTOR | 52°28'20''N 016°47'26''E |
X-RAY | 52°23'45"N 016°36'27"E |
YANKEE | 52°27'53"N 016°53'19"E |
2) połączeniu punktów VFR trasami dolotowymi i odlotowymi:
Doloty VFR do lotniska Poznań - Ławica mogą się odbywać po jednej z następujących tras VFR:
Trasa D-V-H: Od wiaduktu obwodnicy nad torami kolejowymi - punkt DELTA (52°30'12"N 016°46'05"E) wykonać lot wzdłuż torów kolejowych, w kierunku północno-wschodniego skraju Jeziora Kierskiego (kierunek magnetyczny 152°) - punkt VICTOR (52°28'20''N 016°47'26''E), następnie wzdłuż wschodniego brzegu Jeziora Kierskiego do jego południowego krańca (kierunek magnetyczny 165°) - punkt HOTEL (52°26'30"N 016°47'50"E). Przed dolotem do punktu HOTEL, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję "po trzecim" lewego kręgu RWY 10 lub pozycję "z wiatrem" (po północnej stronie osiedla Smochowice) prawego kręgu RWY 28.
Trasa Q-Y-G: Trasa wykorzystywana do ominięcia aktywnego lotniska EPPK Kobylnica. Od Parku Orientacji Przestrzennej w Owińskach - punkt QUEBEC (52°30'41''N 016°58'29''E) wykonywać lot w kierunku wiaduktu Narutowicza (kierunek magnetyczny 224°) - punkt YANKEE (52°27'53"N 016°53'19"E), następnie skręcić w lewo w stronę jasnozielonych magazynów (kierunek magnetyczny 213°) - punkt GOLF (52°25'56"N 016°50'48"E). Przed dolotem do punktu GOLF, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję "z wiatrem" lewego kręgu RWY 10 (po północnej stronie osiedla Smochowice) lub pozycję "po trzecim" prawego kręgu RWY28.
Trasa T-Y-G: Trasa wykorzystywana jako dolot do lub odlot z lotniska EPPK Kobylnica. Od oczyszczalni ścieków w Koziegłowach - punkt TANGO (52°27'11"N 016°58'48"E) wykonać lot w kierunku wiaduktu Narutowicza (kierunek magnetyczny 277°) - punkt YANKEE (52°27'53"N 016°53'19"E), następnie skręcić w lewo w stronę jasnozielonych magazynów (kierunek magnetyczny 213°) - punkt GOLF (52°25'56"N 016°50'48"E). Przed dolotem do punktu GOLF, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w północną strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję "z wiatrem" lewego kręgu RWY 10 (po północnej stronie osiedla Smochowice) lub pozycję "po trzecim" prawego kręgu RWY28.
Trasa X-J-I: Od północnego skraju Jeziora Niepruszewskiego - punkt X-RAY (52°23'45"N 016°36'27"E) wykonać lot wzdłuż drogi 307 (nie przekraczając jej na północ) do węzła drogowego Poznań-Ławica (kierunek magnetyczny 077°) - punkt JULIETT (52°24'28"N 016°43'33"E), następnie wzdłuż drogi 307 (nie przekraczając jej na północ) do radaru lotniczego (kierunek magnetyczny 080°) - punkt INDIA (52°24'41''N 016°47'37''E). Przed dolotem do punktu INDIA, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w południową strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję "po trzecim" prawego kręgu RWY 10 lub pozycję "z wiatrem" lewego kręgu RWY28 (po południowej stronie osiedla Ławica).
Trasa U-F: Od grobli przy stawie Nowakowskiego - punkt UNIFORM (52°22'03"N 016°51'37"E) wykonywać lot w kierunku stadionu (kierunek magnetyczny 353°) - punkt FOXTROT (52°23'51''N 016°51'29''E). Przed dolotem do punktu FOXTROT, zgodnie z instrukcją ATC, wejść w południową strefę oczekiwania lub rozpocząć podejście wchodząc w pozycję "z wiatrem" prawego kręgu RWY 10 (po południowej stronie osiedla Ławica) lub pozycję "po trzecim" lewego kręgu RWY28;
3) ustanowieniu dwóch stref oczekiwania NORTH HOLDING oraz SOUTH HOLDING:
PÓŁNOCNA STREFA OCZEKIWANIA (NORTH HOLDING AREA) - należy oczekiwać w wyznaczonej strefie (strefa o granicy w punktach: 52°26'30"N 016°47'50"E; 52°26'30"N 016°50'15"E; 52°26'00"N 016°51'00"E; 52°26'30"N 016°47'50"E; 52°26'20"N 016°52'00"E; 52°27'20"N 016°50'20"E; 52°27'20"N 016°47'50"E) wykonując lot nad terenami zielonymi (lasy i łąki), w bezpiecznej odległości od osiedli mieszkalnych. Gdy w użyciu jest RWY 10 wykonywać prawe zakręty w zachodniej części strefy. Gdy w użyciu jest RWY 28 wykonywać lewe zakręty we wschodniej części strefy.
POŁUDNIOWA STREFA OCZEKIWANIA (SOUTH HOLDING AREA) - należy oczekiwać w wyznaczonej strefie (strefa o granicy w punktach 52°24'41''N 016°47'37''E; 52°23'51''N 016°51'29''E; 52°23'20"N 016°48'50"E) wykonując lot nad terenami zielonymi (lasy i ogródki działkowe ROD), w bezpiecznej odległości od osiedli mieszkalnych. Gdy w użyciu jest RWY 10 wykonywać lewe zakręty w zachodniej części strefy. Gdy w użyciu jest RWY 28 wykonywać prawe zakręty we wschodniej części strefy;
4) utworzeniu RMZ (Radio Mandatory Zone) obowiązkowej dwukierunkowej łączności radiowej poniżej segmentu A TMA Poznań:
OPIS I GRANICE POZIOME DESIGNATION AND LATERAL LIMITS | GRANICE PIONOWE I KLASA PRZESTRZENI VERTICAL LIMITS AND AIRSPACE CLASSIFICATION | ORGAN ZAPEWNIAJĄC | CZĘSTOTLIWOŚĆ, ZNAK WYWOŁAWCZY, JĘZYKI FREQUENCY, CALL SIGN, LANGUAGES | CZAS OBOWIĄZYWANIA ACTIVATION TIMES |
RMZ Poznań (EPPO) Granice tożsame ze współrzędnymi granic TMA Poznań North sektor A Boundaries coincident with those of TMA Poznań North sector A 52°37'07"N 016°20'39"E 52°34'54"N 016°57'46"E 52°31'45"N 017°07'56"E 52°28'47"N 017°17'25"E 52°27'37"N 017°20'47"E 52°24'44"N 017°23'00"E 52°21'39"N 017°30'34"E 52°04'28"N 017°25'32"E 52°08'37"N 016°43'29"E 52°14'59"N 016°37'00"E 52°15'14"N 016°31'01"E 52°21'00"N 016°22'52"E 52°23'20"N 016°21'21"E 52°35'36"N 016°17'13"E 52°37'07"N 016°20'39"E | 1600 ft AMSL G 700 ft AMSL | FIS POZNAŃ | Poznań INFORMACJA (126.300 MHz) | H24 |
5) ustanowieniu BASE LIMIT dla lotów VFR w kręgu nadlotniskowym;
6) wprowadzeniu nowej procedury utraty łączności dla lotów VFR:
a) w czasie dolotu i podejścia od północnej strony lotniska:
- wykonać dolot do punktu YANKEE, wykonać orbity przez 5 minut, następnie dolecieć nad punkt GOLF i oczekiwać na sygnały świetlne z wieży kontroli lotniska POZNAŃ/Ławica,
- w czasie dolotu i oczekiwania włączyć całe dostępne oświetlenie nawigacyjne,
- po odebraniu zielonego sygnału wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej,
- po odebraniu czerwonego sygnału oczekiwać nad punktem GOLF do czasu otrzymania zielonego sygnału i po jego odebraniu wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej,
- jeżeli nie odebrano żadnego sygnału z wieży kontroli lotniska należy oczekiwać 5 minut nad punktem GOLF i wykonać jak najkrótsze podejście i lądowanie na najbardziej dogodnej pod względem warunków atmosferycznych drodze startowej,
- po lądowaniu opuścić natychmiast drogę startową w pierwszą możliwą drogę kołowania i oczekiwać na samochód FOLLOW ME,
b) w czasie dolotu i podejścia od południowej strony lotniska:
- należy kierować się do punktu DELTA lub TANGO z ominięciem od zachodniej strony CTR EPPO oraz MCTR EPKS,
- następnie wykonać dolot do punktu YANKEE i postępować zgodnie z procedurą opisaną w lit. a.
§ 2. Zmiany, o których mowa w § 1, wchodzą w życie z dniem 21 kwietnia 2022 r.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Piotr Samson