Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-06-01
Wersja aktualna od 2019-06-01
obowiązujący
OGŁOSZENIE NR 19
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 czerwca 2019 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Kraków-Balice
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637 oraz z 2019 r. poz. 235 i 730) ogłasza się, obowiązującą od 1 czerwca 2019 r., zmianę postanowień taryfy opłat lotniskowych na lotnisku Kraków-Balice ogłoszonej ogłoszeniem nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Kraków-Balice (Dz. Urz. ULC poz. 66, z 2014 r. poz. 48, z 2015 r. poz. 17 i 51, z 2016 r. poz. 86, z 2017 r. poz. 521 oraz z 2018 r. poz. 70), polegającą na tym, że pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Zniżki od opłat lotniskowych:
MPL Kraków-Balice zniżki od opłat lotniskowych stosuje na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w stosunku do każdego użytkownika lotniska wykonującego operacje lotnicze w MPL Kraków-Balice. Zniżki od opłat lotniskowych udzielane są po spełnieniu warunków szczegółowych określonych dla każdej ze zniżek.
Zniżki od opłat lotniskowych są przyznawane użytkownikom lotniska, którzy na dzień weryfikacji czy wypełniają warunki danej zniżki, nie zalegają z jakimikolwiek płatnościami na rzecz MPL Kraków-Balice. MPL Kraków Balice zastrzega sobie prawo do cofnięcia wszystkich przyznanych zniżek w przypadku stwierdzenia występowania zaległości w płatnościach w jakimkolwiek czasie. W takim przypadku przed cofnięciem zniżek MPL Kraków-Balice poinformuje użytkownika lotniska o takim zamiarze wyznaczając termin uregulowania zaległości. Brak wpłaty w wyznaczonym dodatkowo terminie będzie skutkował automatycznym cofnięciem przyznanych uprzednio zniżek od wszystkich opłat.
Możliwe jest łączenie różnych zniżek od opłat lotniskowych w tym samym czasie.
Począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej taryfy opłat lotniskowych, użytkownicy lotniska, którzy uzyskali prawo do korzystania ze zniżek na obsługiwanych trasach, dla których okres ważności nie został wyczerpany przed wejściem w życie niniejszej taryfy, zachowują możliwość korzystania ze zniżek przy założeniu, że te trasy są w dalszym ciągu obsługiwane bez zmienionych warunków. Pozostały okres czasu do wyczerpania tych zniżek, jak również ich wysokość zostaną określone zgodnie z zapisami niniejszej taryfy opłat lotniskowych.
7.1 Nowa trasa.
Każdemu użytkownikowi lotniska, który:
– zwróci się do MPL Kraków-Balice z pisemnym wnioskiem o udzielenie zniżki od opłaty określonej w pkt. 3.2. cennika w związku z rozpoczęciem operacji na nowej trasie,
– będzie wykonywał loty na nowej trasie, z częstotliwością co najmniej jednej operacji tygodniowo przez co najmniej dwanaście następujących po sobie tygodni,
- nie operował na tej trasie w ciągu dwóch ostatnich sezonów rozkładowych poprzedzających planowaną datę rozpoczęcia lotów
udzielana jest zniżka od opłaty określonej w pkt. 3.2. cennika dla operacji wykonywanych na nowej trasie.
Status nowej trasy przyznawany jest na okres pięciu lat od dnia wykonania pierwszej operacji na nowej trasie. Wysokość zniżki udzielanej w okresie funkcjonowania nowej trasy zróżnicowana jest w zależności od sezonu zgodnie z tabelą poniżej:
sezon lato | sezon zima |
55% dla pierwszego sezonu lato | 80% dla pierwszego sezonu zima |
35% dla drugiego sezonu lato | 55% dla drugiego sezonu zima |
15% dla trzeciego sezonu lato | 35% dla trzeciego sezonu zima |
10% dla czwartego sezonu lato | 20% dla czwartego sezonu zima |
5% dla piątego sezonu lato | 10% dla piątego sezonu zima |
Zniżka na nowej trasie udzielana jest każdemu użytkownikowi spełniającemu wskazane powyżej warunki, niezależnie od przyznania zniżki na tej trasie innym użytkownikom operującym na nowej trasie.
Zniżka z tytułu operowania na nowej trasie naliczana jest przez maksymalnie 10 następujących po sobie sezonów rozkładowych IATA.
7.2. Wzrost liczby pasażerów.
Każdy użytkownik lotniska, który przedstawi wiarygodną deklarację prognozowanej liczby pasażerów w danym roku kalendarzowym, z której wynika, że jego wzrost w stosunku do roku poprzedniego lub średnioroczny wzrost od początku nieprzerwanego operowania z Kraków Airport wyniesie co najmniej 25 000 pasażerów odlatujących, otrzyma zniżkę od opłaty określonej w pkt. 5.1. cennika. Opłata za każdego pasażera odlatującego w trakcie całego roku kalendarzowego, uwzględniająca przyznaną zniżkę, będzie zgodna z poniższą tabelą:
zadeklarowana liczba pasażerów odlatujących | opłata za pasażera odlatującego |
poniżej 50 000 | 44 |
powyżej 50 000 | 43 |
powyżej 100 000 | 42 |
powyżej 150 000 | 41 |
powyżej 200 000 | 40 |
powyżej 250 000 | 38 |
powyżej 300 000 | 37 |
powyżej 350 000 | 36 |
powyżej 400 000 | 35 |
powyżej 450 000 | 34 |
powyżej 500 000 | 33 |
powyżej 550 000 | 31 |
powyżej 600 000 | 29 |
powyżej 650 000 | 27 |
powyżej 700 000 | 25 |
powyżej 750 000 | 23 |
powyżej 800 000 | 21 |
powyżej 850 000 | 20 |
powyżej 900 000 | 19 |
powyżej 950 000 | 18 |
powyżej 1 000 000 | 17 |
Średnioroczny wzrost wyliczany jest zgodnie z poniższym wzorem:
Średnioroczny wzrost w KRK =
gdzie:
tn – rok kalendarzowy, którego dotyczy deklaracja
to – pierwszy rok kalendarzowy nieprzerwanego funkcjonowania przewoźnika na lotnisku Kraków-Balice (nie wcześniej niż 2004)
xtn – liczba odlatujących pasażerów przewoźnika (zgodnie ze złożoną deklaracją)
Po zakończeniu roku kalendarzowego zostanie rozliczona ewentualna różnica pomiędzy opłatą pobraną od użytkownika statku powietrznego, wynikającą z przemnożenia liczby pasażerów przez stawkę obliczoną na podstawie deklarowanej liczby pasażerów, a opłatą wynikającą z przemnożenia liczby pasażerów przez stawkę obliczoną na podstawie rzeczywistej liczby odprawionych pasażerów.
Zniżka z tytułu wzrostu liczby pasażerów jest ograniczona w czasie i naliczana jest przez maksymalnie 5 lat (60 miesięcy).
7.3 Postój w związku z bazą operacyjną.
Opłata za postój dla użytkowników lotniska, dla których lotnisko Kraków-Balice jest bazą operacyjną pobierana jest w wysokości 1,00 PLN za każde rozpoczęte 24 godziny (dobę) postoju.
W przypadku wielokrotnych postojów statku powietrznego o tych samych znakach rejestracyjnych w ciągu 24 godzin (doby), opłata za postój będzie pobierana wyłącznie jednorazowo.”.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych |
Michał Witkowski |