Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-12-15
Wersja aktualna od 2017-12-15
obowiązujący
OGŁOSZENIE NR 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 grudnia 2017 r.
w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Chopina w Warszawie
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089) ogłasza się, obowiązującą od 15 grudnia 2017 r. zmianę poszczególnych postanowień taryfy opłat lotniskowych na lotnisku Chopina w Warszawie, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |
Załącznik do ogłoszenia nr 36
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 15 grudnia 2017 r.
ZMIANY POSZCZEGÓLNYCH POSTANOWIEŃ TARYFY OPŁAT LOTNISKOWYCH NA LOTNISKU CHOPINA W WARSZAWIE
W taryfie opłat lotniskowych na lotnisku Chopina w Warszawie (Dz. Urz. ULC z 2012 r. poz. 116, z 2014 r. poz. 74, z 2015 r. poz. 59 oraz z 2016 r. poz. 176) wprowadza się następujące zmiany:
1) uchyla się pkt 1.3. lit e);
2) uchyla się pkt 1.4. lit. b);
3) w pkt 1.6. ppkt 1.6.10. otrzymuje brzmienie:
"1.6.10. Lot rozkładowy - lot handlowy, oznaczony kodem rodzaju lotu "J" (dla lotu pasażerskiego), wykonywany w celu regularnego przewozu lotniczego przez przewoźnika posiadającego wymagane przez polskie prawo uprawnienia do wykonywania regularnego przewozu lotniczego na trasie, na której lot ten jest wykonywany.";
4) w pkt 1.6. ppkt 1.6.11. otrzymuje brzmienie:
"1.6.11. Trasy wewnątrzeuropejskie - trasy z/do Lotniska Chopina w Warszawie do/z portów lotniczych oznaczonych kodami ICAO zaczynającymi się na litery: E, L (z wyjątkiem LL, LV i lotnisk na Maderze), UK, UL, UM, UR, UU, UW, BI oraz BK. Pozostałe trasy uznaje się za trasy pozaeuropejskie.";
5 ) pkt 1.14. otrzymuje brzmienie:
"1.14. Niniejsze opłaty obowiązują od 15 grudnia 2017 r.";
6) w pkt 2.1. ppkt 2.1.3. otrzymuje brzmienie:
"2.1.3. Wysokość opłaty za lądowanie wynosi:
Jednostka naliczenia opłaty | Stawka opłaty | |
dla statków powietrznych o MTOM do 25 ton włącznie (z wyjątkiem śmigłowców) | ||
za każde lądowanie (niezależnie od MTOM statku powietrznego) | 1000,00 PLN | |
dla statków powietrznych o MTOM powyżej 25 ton (z wyjątkiem śmigłowców) | ||
za każdą rozpoczętą tonę MTOM | za tony do 100 ton | 40,00 PLN |
za tony ponad 100 ton | 10,00 PLN | |
dla śmigłowców o MTOM do 25 ton włącznie |
| |
za każde lądowanie (niezależnie od MTOM) | 525,00 PLN | |
dla śmigłowców o MTOM ponad 25 ton |
| |
za każdą rozpoczętą tonę MTOM | 21,00 PLN |
";
7) w pkt 2.2. ppkt 2.2.5. otrzymuje brzmienie:
"2.2.5. Statki powietrzne klasyfikuje się do poszczególnych kategorii hałasowych według następujących zasad:
Kategoria hałasowa | Parametry statków powietrznych zaliczonych do danej kategorii hałasowej |
1 | statki powietrzne o MTOM do 9 ton włącznie, statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton certyfikowane wg rozdziałów 3, 4, 5 i 14 części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu równym 20 EPNdB1) i powyżej |
2 | statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton certyfikowane wg rozdziałów 3, 4, 5 i 14 części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu od 10 do 19,9 EPNdB |
3 | statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton certyfikowane wg rozdziałów 3 i 5 części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu od 8 do 9,9 EPNdB |
4 | statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton certyfikowane wg rozdziałów 3 i 5 części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu od 0 do 7,9 EPNdB |
5 | statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton certyfikowane wg rozdziału 2 i nie spełniające wymagań rozdziałów 3, 4, 5 i 14, części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz statki powietrzne o MTOM większej niż 9 ton nieposiadające świadectw zdatności w zakresie hałasu |
1) EPNdB - efektywny poziom odczuwalnego hałasu w decybelach (ang.: Effective Perceived Noise in Decibels) | |
"; |
8) w pkt 2.3. ppkt 2.3.3. otrzymuje brzmienie:
"2.3.3. Wysokość opłaty pasażerskiej jest uzależniona od terminala, w którym wykonywana jest odprawa pasażerska danego lotu i wynosi:
za każdego pasażera podróżującego lotem odprawianym w: | Terminalu A |
| 60,00 PLN |
Terminalu General Aviation |
| 300,00 PLN |
";
9) w pkt 2.4. ppkt 2.4.2. otrzymuje brzmienie:
"2.4.2. Wysokość opłaty postojowej wynosi:
Jednostka naliczenia opłaty | Stawka opłaty |
dla statków powietrznych o MTOM do 25 ton włącznie | |
dla postojów do 12 godzin | |
za każdą rozpoczętą godzinę postoju | 17,50 PLN |
dla postojów powyżej 12 godzin | |
za każde rozpoczęte 24 godziny postoju | 280,00 PLN |
dla statków powietrznych o MTOM powyżej 25 ton | |
dla postojów do 12 godzin | |
za każdą rozpoczętą tonę MTOM statku powietrznego i każdą rozpoczętą godzinę postoju | 0,70 PLN |
dla postojów powyżej 12 godzin | |
każdą rozpoczętą tonę MTOM statku powietrznego i każde rozpoczęte 24 godziny postoju | 11,20 PLN |
";
10) w pkt 2.4. ppkt 2.4.3. otrzymuje brzmienie:
"2.4.3. Nie pobiera się opłaty postojowej:"
a) za postój statków powietrznych o MTOM do 100 t włącznie trwający do 2 godzin włącznie;
b) za postój statków powietrznych o MTOM powyżej 100 t trwający do 3 godzin włącznie.";
11) pkt 2.5. otrzymuje brzmienie:
"2.5. Odstępstwa:
2.5.1. Nie pobiera się opłat lotniskowych od podmiotu realizującego w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotu:
1) w celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - potwierdzonego:
a) statusem lotu:
- HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne), lub
- SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczą-ratowniczą), lub
- HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej), lub
b) odpowiednią uwagą w planie lotu;
2) w przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego - potwierdzonego:
a) statusem lotu:
- STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej), lub
- GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy), lub
b) odpowiednią uwagą w planie lotu;
3) wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne - potwierdzonego:
a) statusem lotu HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Szefa Biura Ochrony Rządu), lub
b) odpowiednią uwagą w planie lotu.
2.5.2. Podmiot realizujący w interesie publicznym zadania związane z wykonaniem lotów, o których mowa w pkt 2.5.1., potwierdza prawo do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych, przesyłając pocztą elektroniczną do PPL, nie później niż w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą do pobierania opłat lotniskowych, kopię planu lotu. Jeśli kopia planu lotu zawierająca informację o statusie lotu uprawniającym do zwolnienia lub odpowiednią uwagę nie zostanie przesłana lub zostanie przesłana po upływie tego terminu, podmiot ten jest zobowiązany do zapłaty wszystkich opłat lotniskowych w pełnej wysokości. Przekazanie kopii planu lotu po upływie powyższego terminu nie uprawnia do dokonania korekty naliczonej opłaty i pozytywnego rozpatrzenia reklamacji z tego tytułu. Dla potwierdzenia prawa do skorzystania ze zwolnienia z opłat lotniskowych lotów o statusie STATE wystarczające jest przesłanie do PPL planu lotu w systemie AFTN.";
12) uchyla się pkt 2.6.;
13) uchyla się pkt 3.2.;
14) w pkt 4.1. ppkt 4.1.2. otrzymuje brzmienie:
"4.1.2. Zniżki udzielane są po spełnieniu łącznie warunków szczegółowych określonych dla każdej ze zniżek i warunków dodatkowych, o których mowa w pkt. 4.7.";
15) w pkt 4.1. ppkt 4.1.3. otrzymuje brzmienie:
"4.1.3. Zniżki od opłat lotniskowych, o których mowa w pkt. 4.2. i 4.4. udzielane są wyłącznie przewoźnikowi lotniczemu w odniesieniu do pasażerskich lotów rozkładowych, wykonywanych przez niego na danej trasie z częstotliwością nie mniejszą, niż jeden raz w tygodniu, jeżeli przewoźnik ten oferuje publicznie do nabycia średnio w ciągu miesiąca kalendarzowego nie mniej niż 50% miejsc pasażerskich oferowanych przez niego w tych lotach na tej trasie. Ponadto przewóz przez tego przewoźnika przynajmniej 50% pasażerów na tej trasie w ciągu sezonu rozkładowego musi być wykonany na podstawie biletów oferowanych publicznie do nabycia przez tego przewoźnika";
16) w pkt 4.1. ppkt 4.1.4. otrzymuje brzmienie:
"4.1.4. Począwszy od sezonu Lato 2018 konieczność spełnienia wymogów, o których mowa w pkt 4.1.3. dotyczy również tras, na których przewoźnik nabył prawo do zniżek przed 15 grudnia 2017 r.";
17) wpkt4.1. po ppkt 4.1.4. dodaje się ppkt 4.1.5. w brzmieniu:
"4.1.5. Na żądanie PPL przewoźnik jest zobowiązany do wykazania, w szczególności przez umożliwienie PPL wglądu do wewnętrznej dokumentacji spełnienia wymogów, o których mowa w pkt 4.1.3.";
18) w pkt 4.1. po ppkt 4.1.5. dodaje się ppkt 4.1.6. w brzmieniu:
"4.1.6. Przewoźnik, który nie będzie w stanie wykazać spełnienia na danej trasie wymogów, o których mowa w pkt 4.1.3., nie uzyska wnioskowanych zniżek, o których mowa w pkt 4.2., a jeśli uzyskał je wcześniej, będzie zobowiązany do ich zwrotu w odniesieniu do tej trasy. Skorygowana zostanie również odpowiednio wartość zniżki, o której mowa w pkt 4.4.";
19) w pkt 4.1. po ppkt 4.1.6. dodaje się ppkt 4.1.7. w brzmieniu:
"4.1.7. Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. jest udzielana pod warunkiem, że odnotowane przez przewoźnika wzrosty uprawniające do jej uzyskania nie wynikają z przejęcia organizacyjnego innego przewoźnika lub też z przejęcia operacyjnego wykonywanych przez niego operacji lotniczych i przewozów w ramach zawartego pomiędzy tymi przewoźnikami porozumienia.";
20) w pkt 4.2. ppkt 4.2.2. otrzymuje brzmienie:
"4.2.2. Zniżka od opłaty pasażerskiej dla nowych tras jest udzielana w wysokości:
Rok wykonywania lotów na nowej trasie | 1 | 2 | 3 |
Wysokość zniżki: |
| ||
na trasie wewnątrzeuropejskiej | 30% | 20% | 10% |
na trasie pozaeuropejskiej | 60% | 40% | 20% |
Zniżka jest naliczana po uprzednim uwzględnieniu zniżki za pasażerów tranzytowych, wyłącznie na trasach, na których pierwszy pasażerski lot rozkładowy został wykonany nie wcześniej, niż w sezonie Zima 2015/16.";
21) w pkt 4.4. ppkt 4.4.1. otrzymuje brzmienie:
"Zniżka z tytułu wzrostu ruchu pasażerskiego jest udzielana od opłaty pasażerskiej i naliczana po uprzednim uwzględnieniu zniżki za pasażerów tranzytowych, za każdego pasażera, za którego jest pobierana opłata pasażerska, przewiezionego dodatkowo w danym sezonie rozkładowym w porównaniu z analogicznym poprzednim sezonem rozkładowym (sezon zimowy do poprzedniego sezonu zimowego i sezon letni do poprzedniego sezonu letniego) przez przewoźnika spełniającego warunki określone w pkt 4.1.3., z zastrzeżeniem pkt 4.1.4.";
22) pkt 4.5. otrzymuje brzmienie:
"4.5. ZNIŻKA DLA LOTU ZAWRÓCONEGO
Udziela się zniżki w wysokości 99% od opłaty za lądowanie statku powietrznego, jeśli zaistniała konieczność jego powrotu, bez żadnego międzylądowania, na Lotnisko Chopina w Warszawie z przyczyn meteorologicznych lub w sytuacjach awaryjnych (w szczególności usterka techniczna statku powietrznego lub nagła choroba pasażera lub członka załogi).";
23) pkt 4.6. otrzymuje brzmienie:
"4.6. WNIOSKI O UDZIELENIE ZNIŻEK
Przyznanie zniżek, z wyjątkiem zniżek, o których mowa w pkt 4.3. i 4.5., następuje na pisemny wniosek zainteresowanego przewoźnika, zgodny ze wzorem ustalonym przez PPL, dostępnym na stronie internetowej www.lotnisko-chopina.pl, złożony w terminie określonym przez PPL. Zniżki, o których mowa w pkt 4.3. i 4.5. stosowane są bez konieczności składania wniosku.";
24) pkt 4.7. otrzymuje brzmienie:
"4.7. POSTANOWIENIA DODATKOWE";
4.7.1. Zniżki, o których mowa w pkt 4.2., 4.3. i 4.5. są uwzględniane na bieżąco w momencie naliczania opłat lotniskowych.
4.7.2. Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. udzielana jest za sezon rozkładowy, którego dotyczy, po zakończeniu tego sezonu. Wysokość zniżki należnej danemu przewoźnikowi jest obliczana przez PPL nie później, niż 2 miesiące po zakończeniu sezonu rozkładowego, którego dotyczy. W razie rozbieżności danych zawartych we wniosku o udzielenie zniżki, złożonym przez przewoźnika z danymi posiadanymi przez PPL, zniżka zostanie udzielona na podstawie danych PPL.
Powstała z tytułu udzielonej zniżki nadpłata jest zaliczana na poczet aktualnych lub przyszłych należności przewoźnika z tytułu opłat lotniskowych. W przypadku zakończenia wykonywania przez danego przewoźnika lotów na Lotnisko Chopina w Warszawie i braku należności z tytułu opłat lotniskowych, nadpłata zostanie zwrócona na rachunek przewoźnika nie później, niż w ciągu 3 miesięcy po terminie naliczenia zniżki.
4.7.3. Wstrzymuje się udzielanie zniżek, o których mowa w pkt 4.2. i 4.3. przewoźnikowi, który w ciągu kolejnych sześciu miesięcy kalendarzowych w okresie korzystania ze zniżek, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminów płatności wskazanych na fakturach. Przewoźnik ten może ponownie uzyskać zniżkę od następnego miesiąca po 3 miesiącach terminowego regulowania należności wobec PPL z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie, pod warunkiem całkowitego uregulowania wszystkich wymagalnych zobowiązań wobec PPL z tytułu opłat lotniskowych. Dotyczy to zarówno zniżek, z których przewoźnik korzysta, jak i zniżek, o które wnioskuje, z zastrzeżeniem pkt 4.9.5.
4.7.4. Zniżka, o której mowa w pkt 4.4. nie zostanie udzielona przewoźnikowi, który w trakcie sezonu rozkładowego, którego dotyczy zniżka, więcej niż w dwóch okresach rozliczeniowych opóźnił płatności na rzecz PPL z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie o więcej niż 5 dni w stosunku do terminu płatności wskazanego na fakturze lub który na zakończenie tego sezonu miał wymagalne zobowiązania wobec PPL z tytułu opłat lotniskowych (nie dotyczy zobowiązań powstałych w ostatnim terminie płatności przypadającym w tym sezonie).
4.7.5. Wniosek, o którym mowa w pkt 4.6., od przewoźnika który w dniu złożenia wniosku nie korzysta z żadnej zniżki, zostanie przyjęty tylko pod warunkiem, że przewoźnik ten w dniu złożenia wniosku nie ma wymagalnych zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Przewoźnik może złożyć taki wniosek po uregulowaniu powyższych zobowiązań w pełnej wysokości.
4.7.6. Dla celów decyzji o wstrzymaniu lub braku udzielenia zniżek, o których mowa w pkt 4.7.3. i 4.7.4. nie są brane pod uwagę opóźnienia płatności o wartości nie przekraczającej 1% wartości zobowiązań z tytułu opłat lotniskowych danego przewoźnika w danym okresie rozliczeniowym.".
25) uchyla się pkt 4.8. i 4.9.