Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 506
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 506
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 468
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 837/17

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2017 r. na motoparalotni (PPGG), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 11 maja 2017 r. po północnej stronie lotniska w Rudnikach (EPRU) około godziny 17:00 paralotniarze rozłożyli swój start i rozpoczęli loty. Jeden z pilotów z małym doświadczeniem w lotach na motoparalotni, posiadający odpowiednie uprawnienia, rozpoczął przygotowania do startu trajką AIRON PRO (wózek trójkołowy z zamontowanym napędem). Po przygotowaniu sprzętu, rozłożeniu skrzydła i skontrolowaniu łączności radiowej pilot uruchomił silnik. Drogą radiową otrzymał informację, że w tym momencie jest bezwietrznie. Po krótkiej chwili pilot zwiększył obroty silnika i rozpoczął rozbieg. Skrzydło zaczęło się napełniać i wychodzić (wznosić się) nad głowę pilota. Napełnianie skrzydła nie przebiegało jednak symetrycznie. Prawa strona skrzydła napełniła się nieco później, co spowodowało pochylenie się skrzydła na prawą stronę. Pilot nie poczekał na ustabilizowanie się skrzydła nad głową i kontynuował rozbieg. Po około 50 – 100 m rozbiegu ze skrzydłem pochylonym na prawą stronę trajka oderwała się od ziemi. Na wysokości około 2 m. trajka zaczęła przemieszczać się pod skrzydło, wchodząc w ruch wahadłowy (tzw. „wahadło”) i uderzyła lewą stroną przedniej części (przednie koło) o ziemię. W wyniku uderzenia trajka wykonała obrót w osi przednie koło – lewe tylne koło.

W wyniku zderzenia pilot odniósł poważne obrażenia lewej ręki, w której trzymał manetkę gazu i uchwyt sterówki. Na miejsce zdarzenia wezwana została policja i pogotowie ratunkowe, które po zaopatrzeniu rannego na miejscu wypadku przetransportowało go do szpitala w Częstochowie. Wypadek został zgłoszony do PKBWL.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd pilota polegający na próbie wykonania startu z nieustabilizowanym (przechylonym w prawą stronę) skrzydłem nad głową.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Wypadek omówiono z pilotami paralotni latającymi z lotniska w Rudnikach.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00