Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-08-03
Wersja aktualna od 2017-08-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 467
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 3050/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 grudnia 2016 r. na śmigłowcu Robinson R44II, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T1 – Poważna awaria silnika”.
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po starcie w czasie wznoszenia śmigłowiec wykazywał wibrację z jednoczesnym pojawieniem się sygnału dźwiękowego i zapaleniem się lampki informującej o spadku obrotów. Śmigłowiec utracił ciąg i zaczął opadać z wysokości kilku metrów przy utrudnionej pracy sterami. W celu uniknięcia twardego przyziemienia, pilot podjął decyzja lądowania na trawiastej części lotniska. W momencie przyziemienia śmigłowiec cofnął się, zaczepiając płozą ogonową o ziemię, zgniatając osłonę śmigiełka ogonowego i uszkadzając je.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Przyczyną zdarzenia było niecałkowite domknięcie zaworu dolotowego po rozgrzaniu silnika, co spowodowało wyłączenie z pracy jednego z cylindrów, przedmuchy do kanału dolotowego, zaburzenie pracy układu paliwowo-regulacyjnego i w konsekwencji doprowadziło do utraty mocy podczas startu oraz wznoszenia.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Propozycje zmian systemowych:
Instrukcja obsługi nie przewiduje przeglądu zaworów dolotowych. Przegląd taki zostanie dodany do programów obsługi – kart zadaniowych jako zadanie dodatkowe w połowie resursu silnika 1100 godzin.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |