Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-08-03
Wersja aktualna od 2017-08-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 466
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2175/15
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 października 2015 r. na wiatrakowcu Calidus, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T1 – Uszkodzenie silnika”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 8 października 2015 r. po godzinie 14:00 pilot wykonał przelot wiatrakowcem z lotniska Bielska-Białej (EPBA) na lotnisko Kaniów (EPKW). Lądowanie nastąpiło około godziny 14:30. Po przylocie pilot postanowił wykonać dwa kręgi nadlotniskowe z pasażerami, którzy byli jego znajomymi, zabierając ich kolejno na pokład wiatrakowca. Start do pierwszego lotu nastąpił około godz. 14:50, natomiast do lotu, podczas którego zaistniał wypadek doszło około godz. 15:05. Podobnie jak w pierwszym locie pilot wykołował wiatrakowcem na RWY13 i rozpoczął start. Według relacji pilota, oddzielenie wiatrakowca od drogi startowej nastąpiło przy prędkości około 80 km/h, w odległości około 1/3 jego długości od progu RWY31. Obroty wirnika nośnego wynosiły około 350 obr./min, obroty silnika około 5700 obr./min. Utrzymując wymienione parametry przeszedł na wznoszenie. Po przelocie nad progiem RWY31, na wysokości około 30 m AGL pilot odniósł wrażenie, że nastąpił spadek ciągu. Wiatrakowiec zaczął wytracać prędkość postępową i łagodnie opadać. Po przelocie nad drogą przebiegającą po południowo-wschodniej stronie lotniska wiatrakowiec wszedł w bardziej strome opadanie. Pilot wybrał miejsce awaryjnego lądowania na pobliskim polu. Podczas podejścia do lądowania wiatrakowiec zderzył się z niewysokimi drzewami rosnącymi na jego skraju. W wyniku lądowania zapobiegawczego pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec został poważnie uszkodzony. Po zaistnieniu zdarzenia pilota i pasażera przebadano na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wyniki 0,00 mg/l. Pilot oświadczył, że przed wypadkiem wiatrakowiec był sprawny i nie miał żadnych zastrzeżeń co do jego stanu technicznego. Świadkowie przebywający na lotnisku w Kaniowie nie słyszeli nienaturalnych odgłosów pracy silnika.
Według informacji uzyskanych z lotniska Kaniów warunki meteorologiczne w dniu, w którym wydarzył się wypadek, nie miały wpływu na zaistniałe zdarzenie.
Uszkodzony wiatrakowiec został przekazany do serwisu producenta NIRVANA Systems s.r.o. Czechy w celu ustalenia przyczyny chwilowego spadku mocy silnika.
W wyniku przeprowadzonych badań nie udało się określić przyczyny chwilowego spadku mocy silnika. Na podstawie dowodów będących w posiadaniu PKBWL nie można jednoznacznie określić przyczyny zaistniałego zdarzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Nie ustalono przyczyny zdarzenia.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |