Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-08-03
Wersja aktualna od 2017-08-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 464
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1000/17
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2017 r. Samolot Cessna 182T, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot samolotowy turystyczny zaplanował przelot rekreacyjny z lądowiska Zawiszyn – EPZW na lądowisko Natolin. Na pokładzie samolotu nie było pasażerów. Start nastąpił o godzinie 12.30 LMT. Przelot przebiegał zgodnie z planem. Dolatując do lądowiska docelowego, pilot bez dokonania przelotu kontrolnego nad lądowiskiem, przyziemił na polu sąsiadującym z pasem startów i lądowań, na kierunku 31. W końcowej fazie dobiegu przednie koło zagłębiło się w grunt „ryjąc” głęboką bruzdę. Samolot skapotował, ale pilot nie odniósł obrażeń i po zamknięciu zaworu odcinającego instalacji paliwowej oraz wyłączeniu instalacji elektrycznej opuścił kabinę o własnych siłach. Po wypadku pilot zamknął plan lotu i powiadomił o zdarzeniu policję oraz użytkownika samolotu. Patrol policji przybyły na miejsce zdarzenia przebadał pilota na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wynik negatywny 0,00 mg. Policja zabezpieczała miejsce zdarzenia do czasu przyjazdu przedstawiciela PKBWL.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
– błąd pilotażu polegający na podjęciu decyzji o lądowaniu bez rozpoznania sytuacji na lądowisku,
– przyziemienie na polu uprawnym przylegającym do lądowiska.
Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: małe doświadczenie pilota oraz lądowanie przy czołowo-bocznym oświetleniu słonecznym.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |