Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-08-03
Wersja aktualna od 2017-08-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 463
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 776/17
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2017 r. na spadochronie Crossfire 129, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: oraz „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 30.04.2017 r. o godzinie 9:45 UTC na lotnisku EPPT, skoczek spadochronowy wykonał swój 352. skok (pierwszy w sezonie 2017, 150 skok na tym egzemplarzu czaszy). Skok typu „free fly” wykonany został na wysokości 4000 m AGL w grupie dwuosobowej, która jako ostatnia opuściła pokład samolotu.
Według relacji skoczka napełnienie czaszy spadochronu było prawidłowe i nastąpiło na wysokości 900 m. Na wysokości około 200 m skoczek rozpoczął rundę do lądowania, wykonując ostre zakręty w lewo. Agresywny sposób wykonania powyższego manewru spowodował znaczną utratę wysokości. Skoczek, usiłując ustawić się pod wiatr na zbyt małej wysokości, będąc w zakręcie mocno uderzył w ziemię. Po udzieleniu pierwszej pomocy, skoczek został przewieziony do szpitala, gdzie został zaopatrzony ortopedycznie. W wyniku rozpoznania lekarskiego stwierdzono, że skoczek doznał złamania trój kostkowego podudzia prawego ze zwichnięciem stawu skokowo goleniowego nogi prawej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyczyną zdarzenia był błąd decyzji polegający na wykonaniu zakrętu pod wiatr na zbyt małej wysokości.
Czynniki majce wpływ na zdarzenie lotnicze:
Niekontrolowanie wysokości podczas wykonywania agresywnych zakrętów przed lądowaniem.
Brak zachowania odpowiedniej ostrożności podczas wznawiania się w wykonywaniu skoków po dłuższej przerwie.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Wypadek został omówiony ze skoczkami. Podczas omówienia zalecono zwrócenie szczególnej uwagi na kontrolę wysokości podczas budowy rundy do lądowania a w przypadku braku możliwości lądowania pod wiatr zalecono „niedokręcanie”, tylko lądowanie z prostej. Zalecono również zachowanie szczególnej ostrożności podczas wznawiania się w wykonywaniu skoków po przerwie zimowej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |