Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-08-03
Wersja aktualna od 2017-08-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 458
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 sierpnia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2020/2014
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 listopada 2014 r. na samolocie ultralekkim CH-601 Zodiak, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 11.11.2014 r. pilot samolotów ultralekkich, mężczyzna lat 55, wykonywał loty z podróżnym na samolocie Zenair CH 601 Zodiak UL z lądowiska Chojna. W kolejnym locie, bez podróżnego, pilot poleciał w kierunku miejscowości Myślibórz. O godzinie 14:59 z samolotu odbył rozmowę telefoniczną z osobą, nad której domem zamierzał przelecieć. Nad zabudowania znajdujące się przy Alei Jabłonkowej w Myśliborzu pilot przyleciał z kierunku zachodniego. Następnie zawrócił o 180° i przeleciał nad zabudowaniami na małej wysokości. Po wykonaniu kolejnego zakrętu poleciał w kierunku wschodnim i następnie zawrócił, zmniejszając wysokość lotu. Wysokość ta oceniana była na 20 do 50 m nad poziomem gruntu przez świadków znajdujących się na terenie trzech posesji, nad którymi przelatywał samolot. Po przeleceniu nad zabudowaniami wykonał zakręt w lewo z bardzo dużym przechyleniem, podczas którego samolot zniżał się i zderzył z ziemią. Pojawił się ogień, nastąpił wybuch i rozwinął się pożar, który objął cały samolot. Intensywny pożar uniemożliwił przeprowadzenie skutecznej akcji ratunkowej przez osoby będące w pobliżu. Pożar został ugaszony przez straż pożarną.
Pilot poniósł śmierć na miejscu, a samolot uległ całkowitemu zniszczeniu i wypaleniu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd pilota polegający na wykonaniu zacieśniającego się zakrętu z dużym przechyleniem, na małej wysokości, co spowodowało wejście samolotu w ślizg na skrzydło, utratę wysokości i zderzenie z ziemią.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było wykonywanie lotu na wysokości poniżej minimalnej określonej w przepisach wykonywania lotów z widocznością w FIR Warszawa na 150 m nad terenem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Michał Witkowski |