Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 465
Wersja aktualna od 2017-03-24
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 465
Wersja aktualna od 2017-03-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 447
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 24 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1507/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2016 r. na samolocie ultralekkim Bristell TDO, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.

W trakcie podejścia do lądowania nastąpiło przerwanie podejścia, następnie samolot przechylił się gwałtownie na prawe skrzydło i będąc w prawej spirali pod dużym kątem zderzył się z powierzchnią ziemi. Pilot i pasażer odnieśli poważne obrażenia.

Działania podjęte przez zespól badawczy PKBWL:

PKBWL dwukrotnie (dzień po wypadku na miejscu uderzenia oraz następnie na miejscu składowania) przebadała wrak samolotu i nie stwierdziła uszkodzeń, które mogły przyczynić się do zaistnienia wypadku. Członkowie zespołu badawczego przeprowadzili rozmowy z pilotem i pasażerem. Pilot i pasażer nie mieli uwag co do pracy silnika i układu sterowania samolotem w trakcie lotu. Samolot był w dobrym stanie technicznym. Dwa tygodnie przed wypadkiem przeszedł roczne prace serwisowe (Techniczny Certyfikat ważny do 15.06.2017 r.)

Pilot i pasażer mają różne opinie na temat ostatniej fazy lotu. Pilot stwierdził, że pasażer zaingerował w sterowanie samolotem wciskając na wysokości około 3-4 metrów przed przyziemieniem prawy pedał sterownicy nożnej (orczyka). Pasażer stanowczo temu zaprzeczył i oświadczył, że trzymał obydwie stopy na podłodze oraz nie dotykał drążka sterowego.

Pilot posiada uprawnienia czeskie na samoloty ultralekkie.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

– nietrzeźwość pilota (stwierdzona przez policję w trakcie badania pilota alkomatem po wypadku), który w dwóch kolejnych pomiarach miał wynik wzrastający; zespół badawczy otrzymał informację, że pilot przed lotem oraz w trakcie pobytu na nim spożywał alkohol.

W związku z powyższym:

PKBWL działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60), postanowiła w oparciu o art. 135 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy, odstąpić od dalszego badania zdarzenia lotniczego.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00