Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-24
Wersja aktualna od 2017-03-24
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 447
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 24 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1507/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2016 r. na samolocie ultralekkim Bristell TDO, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.
W trakcie podejścia do lądowania nastąpiło przerwanie podejścia, następnie samolot przechylił się gwałtownie na prawe skrzydło i będąc w prawej spirali pod dużym kątem zderzył się z powierzchnią ziemi. Pilot i pasażer odnieśli poważne obrażenia.
Działania podjęte przez zespól badawczy PKBWL:
PKBWL dwukrotnie (dzień po wypadku na miejscu uderzenia oraz następnie na miejscu składowania) przebadała wrak samolotu i nie stwierdziła uszkodzeń, które mogły przyczynić się do zaistnienia wypadku. Członkowie zespołu badawczego przeprowadzili rozmowy z pilotem i pasażerem. Pilot i pasażer nie mieli uwag co do pracy silnika i układu sterowania samolotem w trakcie lotu. Samolot był w dobrym stanie technicznym. Dwa tygodnie przed wypadkiem przeszedł roczne prace serwisowe (Techniczny Certyfikat ważny do 15.06.2017 r.)
Pilot i pasażer mają różne opinie na temat ostatniej fazy lotu. Pilot stwierdził, że pasażer zaingerował w sterowanie samolotem wciskając na wysokości około 3-4 metrów przed przyziemieniem prawy pedał sterownicy nożnej (orczyka). Pasażer stanowczo temu zaprzeczył i oświadczył, że trzymał obydwie stopy na podłodze oraz nie dotykał drążka sterowego.
Pilot posiada uprawnienia czeskie na samoloty ultralekkie.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
– nietrzeźwość pilota (stwierdzona przez policję w trakcie badania pilota alkomatem po wypadku), który w dwóch kolejnych pomiarach miał wynik wzrastający; zespół badawczy otrzymał informację, że pilot przed lotem oraz w trakcie pobytu na nim spożywał alkohol.
W związku z powyższym:
PKBWL działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904, 1361 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60), postanowiła w oparciu o art. 135 ust. 6 pkt 2 ww. ustawy, odstąpić od dalszego badania zdarzenia lotniczego.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |