Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-21
Wersja aktualna od 2017-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 443
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2478/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 września 2016 r., na spadochronie Falcon 300, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek wykonywał pierwszy skok danego dnia według zadania 1-1 z wysokości 1200 m, skok odbywał się z samolotu AN-2. Był to jego czwarty skok ze spadochronem. Oddzielenie się, otwarcie i lot z prawidłowo otwartą czaszą spadochronu przebiegał bez zakłóceń do wysokości ok. 300 m na kierunku z wiatrem, czyli do momentu rozpoczęcia budowy początkowej fazy do lądowania. Uczeń nie wykonał żadnego zakrętu pod wiatr i wykonywał lot po prostej z wiatrem, aż do przyziemienia. Przed lądowaniem wykonał głębokie hamowanie uchwytami sterowniczymi. Przyziemienie nastąpiło na terenie jednostki wojskowej po przeciwległej stronie lotniska na betonowym podłożu, obok śmigłowca Mi-2. W trakcie przyziemienia skoczek doznał złamania lewej nogi, miednicy, urazów twarzoczaszki. Leczenie przeprowadzono w Akademii Medycznej w Gdańsku. Skoczek do chwili obecnej nie jest w stanie udzielić żadnych wyjaśnień z uwagi na amnezję, obejmującą cały dzień wypadku. Podczas poprzednich skoków wykonywanych przez ucznia nie było uwag dotyczących lądowania, wszystkie wykonywane były prawidłowo. Przed planowanymi skokami została przeprowadzona odprawa przez kierownika skoków ze wszystkimi skoczkami, na której szczegółowo omówiono zaplanowane zadania, co zostało potwierdzone własnoręcznym podpisem każdego ze skoczków. Warunki meteorologiczne w dniu skoku nie miały wpływu na zaistniałe zdarzenie.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd techniki skoku, polegający na niewykonaniu prawidłowego podejścia do lądowania i lądowanie z wiatrem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |