Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-21
Wersja aktualna od 2017-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 441
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2135/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2015 r., na dwóch motoparalotniach Dudek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Start całej grupy miał miejsce w miejscowości Radoszyce 03.10.2015 r. około godziny 06:45. Dwóch pilotów z pięcioosobowej grupy wykonywało lot z podobnym kursem i wysokością, w niewielkiej odległości przed resztą grupy. W wyniku wykonywanych manewrów przez jednego z pilotów (pilot nie posiadał wymaganych uprawnień do wykonywania lotów na tym typie statku powietrznego), kursy lotu motoparalotni przecinały się pod kątem zbliżonym do 90°, co doprowadziło do zderzenia, w wyniku którego zginęli obydwaj piloci. Pięcioosobowa grupa pilotów wykonywała przelot wokół granic województwa świętokrzyskiego. Przelot był wcześniej zorganizowany i przygotowany przez członków Świętokrzyskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, za pośrednictwem którego przedsięwzięcie zostało rozpowszechnione, a udział w nim odbywał się na zasadzie dobrowolności. W dniu 3 października, we wczesnych godzinach rannych, organizatorzy przelotu przeprowadzili odprawę z uczestnikami przekazując im koordynaty punktów zwrotnych na trasie przelotu, przypominając o zachowaniu zasad bezpieczeństwa w tym separacji pomiędzy statkami powietrznymi, jak również przekazano informację dotyczącą komunikacji pomiędzy pilotami i pojazdem zabezpieczającym przelot. Start całej grupy miał miejsce w miejscowości Radoszyce 03.10.2015 r. około godziny 06:45. Cała grupa wykonywała lot w kierunku pierwszego punktu zwrotnego mieszczącego się w miejscowości Danków Mały, położonego po zachodniej stronie miejscowości Włoszczowa. Dwóch pilotów z pięcioosobowej grupy wykonywało lot z podobnym kursem i wysokością, w niewielkiej odległości przed resztą grupy. Na podstawie zgromadzonych danych, należy stwierdzić, że obaj piloci nie przelecieli bezpośrednio nad punktem trasy, którym był Danków Mały.
Ustalenia PKBWL:
1) Motoparalotnie były prawidłowo przygotowane do lotu, a ich zdatność do lotu była prawidłowo udokumentowana.
2) Warunki pogodowe w dniu zdarzenia były odpowiednie do wykonania zaplanowanego lotu.
3) Manewry wykonywane przez jednego z uczestników lotu w połączeniu z położeniem słońca miały istotny wpływ na zaistnienie i przebieg zdarzenia.
4) Nie stwierdzono, aby piloci wykonujący czynności lotnicze w dniu wypadku byli pod działaniem alkoholu etylowego ani innych środków odurzających.
5) Statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną (pilot B nie posiadał uprawnień do wykonywania lotów na motoparalotni).
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyczyną zdarzenia był brak właściwej separacji pomiędzy motoparalotniami.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |