Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-21
Wersja aktualna od 2017-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 439
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1017/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 czerwca 2015 r. na samolotach Boeing 737-800 (B738 ) oraz Airbus A319 (A319), klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E2 – Służby zarządzania ruchem lotniczym (ATM)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Zbliżanie dwóch statków powietrznych (a/c) na kursach przecinających się w sektorze ACC.
W zdarzeniu brały udział: B738 wznoszący się do poziomu lotu (FL) 380 z kursem na punkt nawigacyjny OGSEN oraz a/c A319 na FL 370 po trasie LAGAR – POLON – RUDKA. Do zniżenia separacji doszło w wyniku złej oceny sytuacji przez kontrolera ruchu lotniczego (krl), który nie uwzględnił zmiany prędkości wznoszenia się a/c B738 przy dochodzeniu do poziomu przelotowego. Pomimo nakazania załodze B738 zwiększenia prędkości wznoszenia a/c minęły się z różnicą wysokości 700 stóp (ft) – wymagane minimum separacji pionowej 1000 ft.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Błędy w pracy ATM.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |