Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-21
Wersja aktualna od 2017-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 431
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 926/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 maja 2015 r. na samolocie Cessna 206, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kontroler ruchu lotniczego służby kontroli zbliżenia lotniska wojskowego EPRA zaobserwował na wskaźniku radarowym obecność w przestrzeni strefy czasowo rezerwowej TRA 05A samolotu Cessna 206. Pilot samolotu wykonał lot na trasie Wąchock – Szydłowiec naruszając strefę TRA 05A, w której odbywały się loty lotnictwa wojskowego.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia było niewłaściwe przygotowanie załogi w zakresie informacji o aktywności elastycznych elementów przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego lotu oraz brak zezwolenia służb kontroli ruchu lotniczego na wlot w aktywną przestrzeń strefy zarezerwowanej TRA 05A.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |