Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 447
Wersja aktualna od 2017-03-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 447
Wersja aktualna od 2017-03-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 429
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 900/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 czerwca 2015 r., na wiatrakowcu Calidus, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 03.06.2015 r. pilot wraz z pasażerem wykonywali na wiatrakowcu Calidus, oznakach rozpoznawczych OK-UWC22, lot w rejonie lotniska EPBA. Start z pasa 27 nastąpił około godziny 13:00. Lot odbywał się na wysokości około 300 m AGL. Około godziny 13:20 pilot postanowił zakończyć lot i wylądować na miejscu startu. Podejście do lądowania odbywało się na kierunku 27.

Z relacji pilota wynika, że podczas podejścia do lądowania, będąc na wysokości około 20 m nad płaszczyzną lotniska odczuł podmuch wiatru z lewej strony oraz, że wiatrakowiec nagle zaczął przepadać. Pilot twierdzi, że pomimo szybkiej reakcji poprzez ściągnięcie drążka sterowego na siebie nie był w stanie zmniejszyć prędkości opadania i z wysokości 3-5metrów wiatrakowiec twardo przyziemił na trawiastej drodze startowej. Po wyłączeniu pilot i pasażer opuścili wiatrakowiec. Na miejsce zdarzenia przybyła policja i po dokonaniu oględzin wiatrakowiec został przetransportowany do hangaru. Zdarzenie zostało zgłoszone do PKBWL. W wyniku wypadku pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec został poważnie uszkodzony. Po zaistnieniu zdarzenia pilota i pasażera przebadano na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wyniki 0,00 mg/l. Pilot oświadczył, że przed wypadkiem wiatrakowiec był sprawny i nie miał żadnych zastrzeżeń, co do jego stanu technicznego.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Nieopanowanie sterowania wiatrakowcem w końcowej fazie lądowania, najprawdopodobniej w wyniku odczuwalnego porywu bocznego wiatru.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00