Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-21
Wersja aktualna od 2017-03-21
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 429
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 900/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 czerwca 2015 r., na wiatrakowcu Calidus, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 03.06.2015 r. pilot wraz z pasażerem wykonywali na wiatrakowcu Calidus, oznakach rozpoznawczych OK-UWC22, lot w rejonie lotniska EPBA. Start z pasa 27 nastąpił około godziny 13:00. Lot odbywał się na wysokości około 300 m AGL. Około godziny 13:20 pilot postanowił zakończyć lot i wylądować na miejscu startu. Podejście do lądowania odbywało się na kierunku 27.
Z relacji pilota wynika, że podczas podejścia do lądowania, będąc na wysokości około 20 m nad płaszczyzną lotniska odczuł podmuch wiatru z lewej strony oraz, że wiatrakowiec nagle zaczął przepadać. Pilot twierdzi, że pomimo szybkiej reakcji poprzez ściągnięcie drążka sterowego na siebie nie był w stanie zmniejszyć prędkości opadania i z wysokości 3-5metrów wiatrakowiec twardo przyziemił na trawiastej drodze startowej. Po wyłączeniu pilot i pasażer opuścili wiatrakowiec. Na miejsce zdarzenia przybyła policja i po dokonaniu oględzin wiatrakowiec został przetransportowany do hangaru. Zdarzenie zostało zgłoszone do PKBWL. W wyniku wypadku pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń, natomiast wiatrakowiec został poważnie uszkodzony. Po zaistnieniu zdarzenia pilota i pasażera przebadano na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wyniki 0,00 mg/l. Pilot oświadczył, że przed wypadkiem wiatrakowiec był sprawny i nie miał żadnych zastrzeżeń, co do jego stanu technicznego.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Nieopanowanie sterowania wiatrakowcem w końcowej fazie lądowania, najprawdopodobniej w wyniku odczuwalnego porywu bocznego wiatru.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |