Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 445
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 445
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 427
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1722/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 sierpnia 2015 r., na samolocie Bombardier DHC-8-Q400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T11 – Uszkodzenie systemów hydraulicznych”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Trzy minuty po starcie z WAW pojawiła się sygnalizacja „#1 HYD FLUID HOT”. Po 3 minutach równocześnie, pojawiły się kolejne sygnalizacje: #1 HYD ISOL VLV + #1 ENG HYD PUMP + ROLL SPLR INBD HYD. Załoga rozpoznała usterkę jako „No 1 ENG HYDRAULIC PUMP FAILURE”. HYD FLUID LEVEL wynosił 100% a HYD PRESS #1 0 psi. Załoga przerwała wznoszenie na poziomie FL110 i podjęła decyzję o powrocie na lotnisko w WAW. O zawróceniu samolotu poinformowano szefową pokładu, a następnie pasażerów. Podczas wektorowania do podejścia ILS 11, załoga wykonała „#1 ENG HYD PUMP ABNORMAL CHECKLIST”. Na podejściu końcowym, około 14NM od progu pasa, wszystkie systemy były zresetowane – świeciła się tylko sygnalizacja „#1 ENG HYD PUMP”. 10 NM od pasa samolot był w konfiguracji do lądowania. Lądowanie przebiegło bez zakłóceń.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Bezpośrednią przyczyną zdarzenia było uszkodzenie pompy hydraulicznej oraz opiłki w #1 HYD PRESSURE/RETURN/CASE DRAIN FILTERS. Prawdopodobną przyczyną usterki pompy hydraulicznej EDP było niewłaściwe przeprowadzenie czynności obsługowych w dniu 24.07.2015 r. przez personel organizacji obsługowej. Podczas wykonywania niestandardowej procedury usuwania usterki systemu wskazań ciśnienia hydraulicznego, nie zaślepiono odłączanej linii CASE DRAIN i doszło do wycieku płynu hydraulicznego, w konsekwencji czego pompa hydrauliczna pracowała na sucho (bez smarowania), co doprowadziło do jej uszkodzenia i późniejszego zatarcia. W dniu 20.08.2015 r. wykryto dalsze uszkodzenia w instalacji hydraulicznej samolotu. Stwierdzono wyciek płynu hydraulicznego z HYD SYSTEM NOl RESERVOIR w ilości około 1 kropli na sekundę. Zbiornik został wymieniony zgodnie z AMM 29-11-16-000801 and 29-11-16-400-801 REV.51. Ponadto podczas sprawdzania instalacji wykryto niewłaściwe wskazania ciśnienia STBY.

Zastosowane środki profilaktyczne:

Personel techniczny organizacji obsługowej został pouczony, a także przeprowadzono rozmowę z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w incydent. Zdarzenie jest w trakcie badania przez Dział Quality organizacji obsługowej. W przypadku otrzymania wyników badania oraz podjętych działań profilaktycznych raport zostanie otworzony i uzupełniony.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00