Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 426
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie sprawie zdarzenia lotniczego nr 1741/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 sierpnia 2015 r., na samolocie Cessna 182, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E2 – Służby zarządzania ruchem lotniczym”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W czasie wykonywania ćwiczeń lotnictwa wojskowego w strefie czasowo wydzielonej TSA 01B, która zgodnie z AUP była zarezerwowana w przedziale wysokości GND-FL305. Wojskowe służby kontroli ruchu lotniczego we współpracy ze służbą informacji powietrznej FIS Olsztyn oraz FIS Gdańsk zidentyfikował cywilny samolot Cessna 182, którego załoga wykonywała lot na wysokości 1400 ft na trasie Kętrzyn-Malbork-Kołobrzeg. Trasa przelotu naruszyła aktywną przestrzeń strefy TSA 01B. Wojskowe służby kontroli ruchu lotniczego poinformowały załogi wykonujące w strefie zaplanowane zadania o obecności innego ruchu lotniczego. Z uwagi na brak bezpośredniego zagrożenia, ćwiczenia były kontynuowane.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zdarzenia lotniczego było niewłaściwe przygotowanie załogi samolotu Cessna 182 w zakresie aktywności elementów przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego przelotu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |