Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 418
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1553/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 lipca 2015 r., na samolocie Boeing 787-800, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T5 – Uszkodzenie konstrukcji".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas przeglądu polotowego mechanik wykrył zerwany wal napędowy pokrywy wylotu powietrza (RAM AIR EXHAUST DOOR) z samolotu. Dokonano naprawy poprzez wymianę niesprawnego podzespołu sterowania powietrzem wylotowym według instrukcji DMC-B787-A-21-52- 38-00A-520/720A-A. Analogiczne uszkodzenie miało miejsce na samolocie SP-LRC 28 lipca 2015 r. (zdarzenie PKBWL 1540/15).
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zmęczeniowe zniszczenie (ścięcie) wału napędowego pokrywy wylotu powietrza (RAM AIR EXHAUST DOOR).
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |