Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 435
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 435
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 417
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1560/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 sierpnia 2015 r., na szybowcu Junior SZD-51-1, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Rozpoczęcie lotów szybowcowych na lotnisku EPRP dniu 2 sierpnia 2015 roku poprzedzone było odprawą pilotów grupy treningowej, na której biorący udział w lotach zostali zapoznani z prognozowanymi warunkami atmosferycznymi. Zostały również omówione podstawowe zasady bezpieczeństwa dotyczące wykonywania lotów termicznych w szczególności:

– sposobu postępowania w przypadku wlotu do komina termicznego, w którym krążą inne szybowce, – podziału uwagi podczas krążenia, – zasady gospodarowania wysokością podczas wykonywania lotów termicznych i przelotów, – zasady wyboru pola do lądowania w terenie przygodnym.

Żadna z osób nie zgłosiła przeciwwskazań do wykonywania czynności lotniczych i pilotom wykonującym loty został przydzielony sprzęt. Około godziny 9.45 piloci udali się pod hangar w celu przygotowania szybowców i sprzętu do lotów oraz ich transportu na start. O godzinie 12:50 rozpoczęły się samodzielne loty grupy treningowej realizowane według zadań SPL/IV-5 oraz SPLAM Programu Szkolenia Szybowcowego, w których brali udział uczniowie – piloci pod nadzorem instruktora oraz piloci posiadający licencję. Starty wykonywane były za wyciągarką na szybowcach Junior, Pirat i Puchacz. Około godziny 13:45 do startu za samolotem został ustawiony szybowiec Junior o znakach rozpoznawczych SP-3417. Po zajęciu przez pilota miejsca w kabinie szybowca i jej zamknięciu oraz podkołowaniu samolotu holującego podczepiono linę holowniczą. O godzinie 13:50 zespół (samolot – szybowiec) rozpoczął rozbieg. Po oderwaniu szybowiec przeszedł na wznoszenie, a następnie na zniżanie – „zafalował”. Po kontakcie koła głównego, a następnie końcówki skrzydła z powierzchnią pola wzlotów, nastąpił obrót szybowca wokół osi pionowej i zderzenie z ziemią. Widząc zaistniałą sytuację, piloci będący w „kwadracie” natychmiast pobiegli na miejsce wypadku w celu udzielenia pomocy. Pilot szybowca był przytomny i z ich pomocą opuścił kabinę szybowca. Następnie po przybyciu karetki pogotowia pilot został przewieziony do szpitala.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Zbyt gwałtowna (tuż po oderwaniu) reakcja w celu obniżenia wysokości szybowca do linii lotu samolotu holującego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00