Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 417
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1560/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 sierpnia 2015 r., na szybowcu Junior SZD-51-1, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Rozpoczęcie lotów szybowcowych na lotnisku EPRP dniu 2 sierpnia 2015 roku poprzedzone było odprawą pilotów grupy treningowej, na której biorący udział w lotach zostali zapoznani z prognozowanymi warunkami atmosferycznymi. Zostały również omówione podstawowe zasady bezpieczeństwa dotyczące wykonywania lotów termicznych w szczególności:
– sposobu postępowania w przypadku wlotu do komina termicznego, w którym krążą inne szybowce, – podziału uwagi podczas krążenia, – zasady gospodarowania wysokością podczas wykonywania lotów termicznych i przelotów, – zasady wyboru pola do lądowania w terenie przygodnym.
Żadna z osób nie zgłosiła przeciwwskazań do wykonywania czynności lotniczych i pilotom wykonującym loty został przydzielony sprzęt. Około godziny 9.45 piloci udali się pod hangar w celu przygotowania szybowców i sprzętu do lotów oraz ich transportu na start. O godzinie 12:50 rozpoczęły się samodzielne loty grupy treningowej realizowane według zadań SPL/IV-5 oraz SPLAM Programu Szkolenia Szybowcowego, w których brali udział uczniowie – piloci pod nadzorem instruktora oraz piloci posiadający licencję. Starty wykonywane były za wyciągarką na szybowcach Junior, Pirat i Puchacz. Około godziny 13:45 do startu za samolotem został ustawiony szybowiec Junior o znakach rozpoznawczych SP-3417. Po zajęciu przez pilota miejsca w kabinie szybowca i jej zamknięciu oraz podkołowaniu samolotu holującego podczepiono linę holowniczą. O godzinie 13:50 zespół (samolot – szybowiec) rozpoczął rozbieg. Po oderwaniu szybowiec przeszedł na wznoszenie, a następnie na zniżanie – „zafalował”. Po kontakcie koła głównego, a następnie końcówki skrzydła z powierzchnią pola wzlotów, nastąpił obrót szybowca wokół osi pionowej i zderzenie z ziemią. Widząc zaistniałą sytuację, piloci będący w „kwadracie” natychmiast pobiegli na miejsce wypadku w celu udzielenia pomocy. Pilot szybowca był przytomny i z ich pomocą opuścił kabinę szybowca. Następnie po przybyciu karetki pogotowia pilot został przewieziony do szpitala.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Zbyt gwałtowna (tuż po oderwaniu) reakcja w celu obniżenia wysokości szybowca do linii lotu samolotu holującego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |