Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 416
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1562/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 sierpnia 2015 r. na samolocie Boeing 787–800, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga podczas lotu w obszarze NAT MNPS po osiągnięciu granicy zasięgu łączności na częstotliwości VHF dostała od kontrolera ruchu lotniczego polecenie nawiązania łączności z kolejnym sektorem kontroli obszaru na częstotliwości HF. Pomimo prawidłowego odbioru zarówno transmisji samolotów jak i radiostacji naziemnych nawiązanie łączności z kontrolerem nie powiodło się. Załoga podejmowała próby nawiązania łączności, używając obu radiostacji pokładowych i wszystkich dostępnych częstotliwości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami meldunek pozycyjny został przekazany do ośrodka kontroli ruchu lotniczego za pośrednictwem innego samolotu. Po wlocie samolotu w sektor kolejnego obszaru kontroli ruchu lotniczego załodze udało się nawiązać łączność HF na jednej radiostacji, natomiast druga była nadal niesprawna. Dalsza faza lotu przebiegała bez zakłóceń w łączności.
Po konsultacji z producentem samolotu podjęto decyzję o wymianie obu radiostacji HF oraz sprzęgacza antenowego.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Usterka radiostacji pokładowych HF i/lub sprzęgacza antenowego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |