Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 413
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1690/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 sierpnia 2015 r. na samolocie Samolot Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W trakcie lądowania z kierunkiem podejścia 25 DS lotniska EPKK załoga zauważyła stado ptaków w rejonie drogi startowej. Lądowanie przebiegło normalnie, lecz kapitan, podejrzewając możliwość zderzenia z ptakiem, po lądowaniu skontaktował się z MCC oraz dokonał wpisu w EDP-1. Przegląd samolotu wykazał uderzenie ptaka w silnik nr 2. Naruszone zostały trzy łopaty wentylatora (nr 31, 32, 33). Na podstawie AMM 72-31-02 samolot dopuszczono do lotu technicznego do bazy w EPKT celem naprawy uszkodzeń. Uszkodzone łopaty wymieniono i dokonano smarowania, przeprowadzono nowy mapping silnika. Z wynikiem pomyślnym wykonano test silnika po naprawie według AMM 71-00- 00-735-013-C00 i samolot dopuszczono do dalszej eksploatacji bez ograniczeń.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Obecność ptaka na torze lotu samolotu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |