Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 426
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 426
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 408
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2342/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 października 2015 r. na spadochronie Scool 200, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H2 – Brak kwalifikacji".

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywała 10. skok wżyciu i pierwszy w dniu zdarzenia, a drugi po zakończeniu szkolenia metodą AFF. Ze względu na trzy tygodniową przerwę w skokach, uczeń odbyła szkolenie wznawiające w zakresie techniki skoku i postępowania w sytuacjach niebezpiecznych, które zaliczyła z wynikiem pozytywnym. Skok wykonała z wysokości 4000 m. Po otwarciu spadochronu początkowo manewrowała poprawnie, lecz na wysokości około 150 m ustawiła spadochron z wiatrem i utrzymywała lot w kierunku krańca lotniska. Na wysokości około 40 m, zbliżając się do asfaltowej drogi biegnącej przy granicy lotniska, rozpoczęła hamowanie prędkości poziomej. Na wysokości około 7 m całkowicie ściągnęła linki sterownicze, co spowodowało niemal pionowe opadanie. Ze względu na znaczne uniesienie nóg przyziemiła pośladkami, a następnie plecami. Podczas przyziemienia doznała poważnego obrażenia ciała. Podczas rozmowy z instruktorem uczennica oświadczyła, że pomyliła kierunek lądowania, a zbyt wysokie hamowanie spadochronu wykonała z obawy przed wylądowaniem na drodze.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błędy w technice lądowania polegające na lądowaniu z wiatrem oraz przyjęciu sylwetki ciał nieodpowiedniej do prędkości postępowej spadochronu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Zdarzenie zostało omówione na odprawie przeprowadzonej po zakończeniu skoków. Przypomniano zasady budowania prawidłowej rundy do lądowania, właściwe rozkładanie uwagi oraz technikę lądowania.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00