Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 408
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2342/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 października 2015 r. na spadochronie Scool 200, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H2 – Brak kwalifikacji".
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek wykonywała 10. skok wżyciu i pierwszy w dniu zdarzenia, a drugi po zakończeniu szkolenia metodą AFF. Ze względu na trzy tygodniową przerwę w skokach, uczeń odbyła szkolenie wznawiające w zakresie techniki skoku i postępowania w sytuacjach niebezpiecznych, które zaliczyła z wynikiem pozytywnym. Skok wykonała z wysokości 4000 m. Po otwarciu spadochronu początkowo manewrowała poprawnie, lecz na wysokości około 150 m ustawiła spadochron z wiatrem i utrzymywała lot w kierunku krańca lotniska. Na wysokości około 40 m, zbliżając się do asfaltowej drogi biegnącej przy granicy lotniska, rozpoczęła hamowanie prędkości poziomej. Na wysokości około 7 m całkowicie ściągnęła linki sterownicze, co spowodowało niemal pionowe opadanie. Ze względu na znaczne uniesienie nóg przyziemiła pośladkami, a następnie plecami. Podczas przyziemienia doznała poważnego obrażenia ciała. Podczas rozmowy z instruktorem uczennica oświadczyła, że pomyliła kierunek lądowania, a zbyt wysokie hamowanie spadochronu wykonała z obawy przed wylądowaniem na drodze.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błędy w technice lądowania polegające na lądowaniu z wiatrem oraz przyjęciu sylwetki ciał nieodpowiedniej do prędkości postępowej spadochronu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Zdarzenie zostało omówione na odprawie przeprowadzonej po zakończeniu skoków. Przypomniano zasady budowania prawidłowej rundy do lądowania, właściwe rozkładanie uwagi oraz technikę lądowania.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |