Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 405
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2280/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 października 2015 r. na spadochronie Drakkar, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H4 – Błędy proceduralne"
oraz
"Czynnik organizacyjny" w grupie przyczynowej: "O2 – System szkolenia".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 lutego 2016 r.
Gliwice – lotnisko EPGL. Uczeń-skoczek (42 skoki) wykonywał skok z wysokości 1200 m, na zadanie SL-2. Po oddzieleniu się od samolotu uczeń spadał w niestabilnej sylwetce, wykonując obroty w płaszczyźnie poziomej. Po około 10 s swobodnego spadania przystąpił do próby otwarcia spadochronu. Pomimo dwukrotnej próby, nie odnalazł uchwytu. Uczeń otworzył spadochron zapasowy, który napełnił się prawidłowo. Lądował poprawnie na terenie lotniska.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niezlokalizowanie uchwytu otwierania czaszy głównej spadochronu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |