Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 403
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2263/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 października 2015 r. na samolocie ATR 42, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej: "O5 – Działanie obsługi naziemnej".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 25 marca 2016 r.
Załoga samolotu ATR 42 po lądowaniu kołowała po drodze do kołowania „M2" na stanowisko postojowe nr 31. Ze względu na obecność samochodu obsługi naziemnej w osi centralnej stanowiska 31 i braku możliwości wjazdu przez samolot na stanowisko, załoga została zmuszona do zatrzymania kołowania. Po opuszczeniu przez kierującego pojazdem obsługi naziemnej wjazdu na stanowisko postojowe, załoga samolotu kontynuowała kołowanie.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niestosownie się przez kierującego pojazdem obsługi naziemnej do zasad poruszania się po polu ruchu naziemnego lotniska.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |