Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 420
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 420
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 402
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2260/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 października 2015 r. na samolocie Cessna Citation 560XLS, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T12 – Inne".

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.

Lotnisko EPKK. W dniu 21.10.2015 samolot Cessna Citation 560XLS wykonywał lot po trasie z EPKK do EPPO. O godzinie 7:27 UTC, po uzyskaniu zgody na zajęcie pasa i start, samolot rozpoczął rozbieg. W chwilę potem na panelu przednim pojawiło się ostrzeżenie „Master Caution" przy jednoczesnym zaświeceniu informacji JVO TAKE OFF Załoga podjęła decyzje o przerwaniu startu. O przerwaniu startu i konieczności dodatkowego sprawdzenia załoga poinformowała kontrolera TWR. Dowódca załogi podjął decyzję o resecie konfiguracji i ponownym wykonaniu listy kontrolnej „Before Take Off”. Wobec niestwierdzenia odchyleń i braku iluminacji ostrzeżenia JVO TAKE OFF załoga ponownie zgłosiła gotowość do odlotu. O godzinie 7:29 UTC po uzyskaniu zezwolenia wykonała ponowny start do lotu i o godzinie 8:08 wylądowała w Poznaniu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny wystąpienia zjawiska nie ustalono, załoga prawidłowo zareagowała na komunikaty sytemu. Do momentu rozpoczęcia rozbiegu nie było żadnych wskazań związanych z błędną konfiguracją do startu. Przypuszczać jedynie można, że przy braku wcześniejszych ostrzeżeń, fakt zwiększenia ciągu i rozpoczęcia rozbiegu mógł krótkotrwale spowodować inicjację ostrzeżenia w jednym z układów. Ponowne ustawienie wszystkich organów sterowania do pozycji wyjściowej, a następnie startowej upewniło załogę o prawidłowości konfiguracji do startu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00